حدود ۱۰ ماهی از زمان ورود ویروس منحوس کرونا به کشور و شیوع گسترده آن میگذرد، ویروسی که بسیاری از مشاغل و فعالیتها را به سوی تعطیلی و آموزشها را به سمت و سوی مجازی کشاند و در این میان نیز چه بسیار دانشآموزانی بوده که از امکانات لازم برای آموزش مجازی محروم بودند.
اداره آموزش و پرورش استثنایی یکی از ادارات آموزش و پرورش به شمار میرود که وظیفه آموزش، پرورش و توانبخشی دانشآموزان با نیاز ویژه را بر عهده دارد و این امر به تنهایی نیازمند امکانات و شرایط خاصی بوده چرا که خدمات توانبخشی هزینههای زیادی را در بر دارد و متاسفانه امکانات خاص دولتی و نیمهدولتی در استان ما بسیار محدود است.
آموزش دانشآموزان استثنایی و حساسیتهای به خصوص آن
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان با اشاره به آموزشهای دانشآموزان استثنایی اظهار داشت: در پی شیوع ویروس منحوس کرونا به اجبار در شرایط خاصی قرار گرفتیم به گونهای که از سال گذشته سیستم آموزش و پرورش شرایط ثابتی را به همراه نداشته است. در سال جدید با توجه به برنامهریزیهای خاص انجام شده، ساماندهی مناسبی نیز از لحاظ آموزش و محتوا برای دانشآموزان رقم خورد و دانشآموزان مختلف تحت آموزش قرار گرفتند که این کار در آموزش و پرورش استثنایی به دلیل پراکندگی، تنوع دانشآموزان و همچنین تنوع معلولیتی آنها دارای سختی و حساسیتهای به خصوصی است.
محسن الماسی ادامه داد: این طرح مشکلات متعددی را در برداشت که نبود زیرساختهای لازم از جمله مشکلات این طرح به شمار میرفت چرا که بخش عمدهای از خانوادهها از داشتن امکانات لازم نظیر تلفن همراه هوشمند محروم بودند. دانش معلمان نیز بخش دیگری از این موضوع بود که با توانمندسازی و همچنین برگزاری کارگاههای متعدد در راستای بروزسانی آن تلاش کردیم اما این در حالی است که همچنان در بعضی از نقاط استان پوشش اینترنت و دستگاههای پیامرسان وجود ندارد و این امر نیازمند یک مطالبه جدی از سوی صدا و سیما و رسانهها است.
وی بیان داشت: پراکندگی دانش آموزان در گروه ناشنوا و نابینا کمتر بوده ولی در عین حال دارای مشکلات خاصی هستند و با توجه به محدودیتهایی که دارند نیازمند بسترهای متفاوتی برای استفاده نیز هستند، برای مثال پس از پیگیریهای متعدد در نهایت تعدادی از دروس تلویزیونی برای دانشآموزان ناشنوا با مترجم تصویری همراه شد در حالی که برای دانشآموزان نابینا تاکنون حتی در برنامه شاد نیز اقداماتی صورت نگرفته و این دانشآموزان در حوزه یادگیری مراحل سختی را طی میکنند.
پیشبینی اطلس یادگیری از زمان آغاز سال تحصیلی
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان پیرامون رویکرد آموزش مجازی برای راحتی آموزش دانشآموزان معلول تصریح کرد: با توجه به شرایط به وجود آمده از سال گذشته، برای امسال اطلس یادگیری را پیشبینی کردیم و در این راستا دانشآموزان به سه گروه مجازی، حضوری و ترکیبی تقسیمبندی شدند. این در حالی است که درصد حضور آنها بسته به شرایط اعلام شده از سوی ستاد ملی کرونا متفاوت بود، به گونهای که در آغاز سال تحصیلی با ۱۵ درصد دانشآموز حضوری کار خود را آغاز کرده اما پیش از تعطیلیهای کنونی تنها با ۶ درصد دانش آموز کار خود را رصد میکردیم.
وی افزود: در گروه ترکیبی نیز دانشآموزان بخشی از آموزش خود را به صورت حضوری و بخش دیگر آن را از طریق مجازی دنبال میکردند و در اواخر به دلیل تعطیلیهای زیاد و همچنین الزام ستاد ملی کرونا در غیرحضوری بودن فعالیتها، درسنامههای مکتوبی تهیه و در اختیار خانوادهها قرار گرفت.
الماسی درباره بازخورد آموزش مجازی بیان کرد: با توجه به شرایط حال حاضر نمیتوان با قطعیت پیرامون حضوری شدن آموزشها صحبت کرد اما تلاش من و سایر همکارانم در آموزش و پرورش استثنایی بر این است که تمامی اطلاعات آموزشی از سوی معلمان به دانشآموزان منتقل شود و در حال حاضر این کار با پیگیریهای صورت گرفته به خوبی در حال انجام است.
وی خاطرنشان کرد: با وجود هزینههای بالای خدمات توانبخشی، متاسفانه امکانات خاص دولتی و نیمهدولتی در استان ما بسیار محدود است و اگر آموزشهای لازم در سنین طلایی رخ ندهد و دانشآموز در بازه زمانی مناسب خود به گفتار درمانی یا کار درمانی مراجعه نکند بدون شک دچار نواقص غیرقابل جبرانی میشود.
انتهای پیام/