stat counter
تاریخ : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 10 May , 2024
  • کد خبر : 209236
  • 30 آذر 1399 - 9:00
1
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان:

فضا را برای متخلفین بازار ناامن کنیم/ جولان سودجوها ادامه دارد

فضا را برای متخلفین بازار ناامن کنیم/ جولان سودجوها ادامه دارد
ئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان درخصوص وضعیت گرانی‌های سرسام‌آور میوه و آجیل و برخی محصولات در بازار همدان مطرح کرد: در این مسیر مطمئناً بازرسی‌هایی که با برنامه‌های دقیق و هدفمند هستند، مؤثر خواهند بود؛ همچنین برخوردهای قوی و بدون اغماض منجر به ایجاد ناامنی برای متخلفین خواهد شد.
قلم | qalamna.ir :

پایگاه خبری/ تحلیلی قلم؛ استان ها- آرش طاوسی در گفت‌وگو با خبرنگار قلم درخصوص وضعیت گرانی‌های سرسام‌آور میوه و آجیل و برخی محصولات در بازار همدان مطرح کرد: در این مسیر مطمئناً بازرسی‌هایی که با برنامه‌های دقیق و هدفمند هستند، مؤثر خواهند بود؛ همچنین برخوردهای قوی و بدون اغماض منجر به ایجاد ناامنی برای متخلفین خواهد شد.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان با تصریح بر این موضوع، عنوان کرد: متأسفانه برخلاف اقتصادهای پیشرفته که در مناسبت‌های مهم سال تخفیفات بالایی برای مصرف‌کننده درنظر می‌گیرند، ما شاهدیم که طی این برهه‌های زمانی در کشور ما به‎دلیل سودجویی واسطه‌ها، مصرف‌کنندگان نه‌تنها مورد تکریم قرار نمی‌گیرند، بلکه مبالغ بالاتری هم باید بابت خرید برخی از کالاهای مناسبتی پرداخت کنند.

طاوسی ادامه داد: قطعاً گرانی‌ها ریشه در متغیرهای کلان اقتصادی دارد و بازارهای محلی کمترین تأثیر در افزایش قیمت‌ها دارند؛ تلاطمات بازار ارز بار روانی بسیار زیادی ایجاد می‌کند که پس از هر واحد افزایش قیمت دلار، شاهد تکانه‌های شدید اقتصادی هستیم.

وی دراین‌بین به قیمت برخی از میوه‌های وارداتی چون آناناس و موز اشاره کرد و افزود: متأسفانه دراین‌بین کاهش قیمت ارز به همان اندازه که افزایش آن بر قیمت کالاها اثرگذار است، تأثیر ملموسی بر کاهش قیمت‌ها ندارد. به‌نوعی که با وجود کاهش قیمت دلار در برخی از روزها، اما شاهدیم که قیمت محصولات تغییری نمی‌کنند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان با تصریح بر اینکه درواقع پیچیده بودن نظام واسطه‌گری و غیر شفاف بودن آن بزرگ‌ترین مانع دستیابی مصرف‌کننده به منافع خود است، اضافه کرد: قدرت خرید مردم به‌واسطه تورم بسیار بالای اقتصادی به‌شدت افت کرده و دیگر توانی برای خرید کالا ندارند.

طاوسی در این راستا وظیفه دولت را ایجاد ثبات اقتصادی و افزایش قدرت خرید مردم مطرح کرد و افزود: طی سال‌های گذشته در این خصوص کوتاهی شده و روزبه‌روز سفره مصرف‌کننده کوچک‌تر شده است.

کشاورز و مصرف‌کننده بازنده‌های بزرگ هستند

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان به وضعیت بازار همدان اشاره کرد و گفت: نابه‌سامانی زنجیره تأمین، توزیع و فروش میوه مانند سایر بخش‌های کالایی پدیده‌ای همیشگی بوده است. بیشترین سود میوه به جیب دلال ریخته می‌شود و مادامی که شفافیت قانونی ایجاد نشود و خریدوفروش میوه به‌صورت سنتی و بدون ثبت اطلاعات قیمت خریدوفروش انجام شود، کشاورز و مصرف‌کننده بازنده‌های بزرگ هستند. وظیفه دولت و دستگاه‌های مربوطه در سطح استانی است تا بستر قانونی و نظام‌مند شدن تجارت میوه را مهیا کنند.

وقتی آجیل از سفره یلدایی حذف می‌شود

طاوسی در این راستا تأکید کرد: البته بازرسی‌های قوی نیز تأثیر مثبتی بر کنترل گران‌فروشی خواهد شد، بدین‌سان نیاز است تا بازرسی‌ها و نظارت‌ها در ایام خاصی از سال که تقاضای خرید وجود دارد، بیشتر شود.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان در ادامه صحبت‌های خود به وضعیت قیمت آجیل در بازار همدان اشاره کرد و گفت: قیمت آجیل نیز به حدی افزایش یافته که عملاً از سبد اکثر خانواده‌ها حذف شده، مایه تأسف است که خانوار ایرانی امکان خرید آجیل را ندارد! درحالی ‌که کشور ما سرآمد تولید انواع آجیل و خشکبار است.

وی از وضعیت نظارت‌ها در بازار همدان سخن گفت و افزود: متأسفانه برخی واحدهای صنفی که اسم‌ورسمی برای خود دار‌ند، در این روزها نه‌تنها تخفیف خاصی ندارند، بلکه شاید در مسیر گران‌تر کردن قیمت‌ها نیز وارد شوند و روی قیمت کالاهای سایر هم‌صنفی‌ها نیز تأثیر می‌گذارند، چراکه به‌عنوان ملاک تعیین قیمت شناخته می‌شوند.

طاوسی در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر به‌دلیل ایجاد تجمع نیز نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط آن‌ها جای سؤال دارد.

ضرورت اجرای مناسب قانون، نظارت بر کیفیت محصولات و قیمت‌ها

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان با تأکید بر نقش مسئولین استانی در اجرای مناسب قانون‌ها و نظارت بر کیفیت محصولات ارائه‌شده و قیمت‌ها، مطرح کرد: امیدواریم همشهریان همدانی یلدای خوبی داشته باشند، البته با وضعیت آشفته اقتصادی انتظار می‌رود دولت نیز به‌عنوان وظیفه قانونی و ذاتی خود بیش از گذشته وضعیت اقتصادی مردم را مدنظر قرار دهد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.