stat counter
تاریخ : شنبه, ۱۴ مهر , ۱۴۰۳ Saturday, 5 October , 2024
  • کد خبر : 218462
  • 16 دی 1399 - 9:00
2
عضو هیات موسس خانه ریاضیات اصفهان:

معلم مهمترین عامل تولید نیروی انسانی

معلم مهمترین عامل تولید نیروی انسانی
قلم/اصفهان: عضو هیات موسس خانه ریاضیات اصفهان معلم را مهمترین عامل تولید نیروی انسانی خواند و گفت: تجربه سال های گذشته در دنیا نشان داد کشورهایی به توسعه پایدار دست یافتند که وضعیت حقوق و معیشت معلمان آنها مناسب است مانند کره، سنگاپور، چین، ژاپن و فنلاند.
قلم | qalamna.ir :

قلم از اصفهان، علی رجالی افزود: در دانشگاه های کشور امکانات خوبی برای آموزش دانشجویان رشته های علوم پایه فراهم شده است اما دانش آموختگان آنها نمی توانند بعنوان معلم جذب نظام آموزشی شوند.

وی با بیان اینکه در آیین نامه دانشگاه فرهنگیان آمده است که دانش آموختگان دانشگاه های دیگر با گذراندن دوره های آموزشی در این دانشگاه می توانند به استخدام آموزش و پرورش درآیند، اظهار داشت: لازم است این آیین نامه حتی در حد محدود هم اجرا شود تا به تقویت دروس علوم پایه در مدارس و اصلاح نظام تربیت معلم منجر شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، هر فردی برای شغل معلمی باید از دانشگاه فرهنگیان یا شهید رجایی دانش آموخته شده باشد، تصریح کرد: بر اساس آمار و اطلاعات موجود و بررسی امکانات این ۲ دانشگاه مشخص شد که برخی از پردیس های این دانشگاه ها در برخی از زمینه ها فاقد متخصص مورد نیاز هستند اما در این رشته ها دانشجو معلم جذب شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بررسی ها نشان می دهد افرادی که بعنوان معلم استخدام می شوند با امکانات محدود دانش آموخته شدند، افزود: افرادی که در محیط های با آزمایشگاه ها و امکانات آموزشی محدود، دانش آموخته می شوند، متناسب با نظام آموزشی برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز کشور نخواهند بود.

رجالی ادامه داد: به عنوان مثال در رشته ریاضی دانشگاه فرهنگیان بحث آنالیز با ۲ واحد درسی آموزش داده می شود درحالیکه یک معلم ریاضی با گذراندن فقط ۲ واحد آنالیز نمی تواند دبیر خوبی باشد.

عضو هیات موسس خانه ریاضیات اصفهان خاطرنشان کرد: ایجاد دانشگاه فرهنگیان به دلیل اینکه امکان استخدام شدن برای جوانان را از ابتدای تحصیل در دانشگاه فراهم کرد، اقدامی مطلوب است اما بررسی ها نشان می دهد برخی از این افراد بدلیل محدودیت امکانات از آموزش دلزده می شوند یا به ادامه تحصیل در رشته های دیگر می پردازند.

وی با بیان اینکه اتحادیه انجمن های ایرانی علوم ریاضی کشور چندی پیش با انتشار بیانیه ای خواهان فراهم شدن زمینه جذب دانش آموختگان رشته های علوم پایه برای شغل معلمی شد، تصریح کرد: دانش آموختگان رشته های علوم پایه دانشگاه های خوب کشورمان می توانند با گذراندن یک دوره مناسب آموزشی و کارآموزی که توسط متخصصان علوم تربیتی و دبیران با سابقه هدایت می شود، آماده تدریس در مدرسه ها شوند.

وی، معلم را مهمترین عامل تولید نیروی انسانی خواند و گفت: تجربه سال های گذشته در دنیا نشان داد کشورهایی به توسعه پایدار دست یافتند که وضعیت حقوق و معیشت معلمان آنها مناسب است مانند کره، سنگاپور، چین، ژاپن و فنلاند.

رجالی با اشاره به اینکه در کشورهایی مانند امریکا چندان به وضعیت معلمان توجه نمی شود و آموزش تحت تاثیر آن قرار گرفته است، تاکید کرد: لازم است در کشورمان به تربیت و نگهداری معلمان توجه بیشتری شود.

در بیانیه اتحادیه انجمن های ایرانی علوم ریاضی کشور که آذر امسال منتشر شد، از مسوولان و تصمیم‌گیران حوزه آموزش کشور درخواست شد که ” با عنایت به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب برای توجه به رشته‌های علوم پایه و ریاضی در کشور، شرایط ورود دانش آموختگان دانشگاه‌ها به ویژه در رشته‌های علوم پایه به حرفه معلمی از طریق ضوابط اجرایی ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان به نحو بایسته فراهم شود”.

در این بیانیه با اشاره به اینکه ” ارتقای علوم پایه در کشور به عنوانی که ضرورت انکارناپذیر برای توسعه پایدار کشور در آینده، ریشه در تحول و تقویت آموزش علوم پایه در مدارس کشور دارد و این مهم در گرو تربیت معلمان متخصص، توانمند و آشنا با علوم و فناوری‌های نوین است” درخواست شده که ضوابط اجرایی ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان کشور به نحوی تدوین شود که ضرورت حضور دانش آموختگان رشته‌های علوم پایه دانشگاه‌ها در حرفه معلمی بطور دقیق مورد توجه قرار گیرد.

خانه ریاضیات اصفهان، به عنوان نخستین خانه ریاضیات ایران و جهان به دنبال تشکیل ستاد ملی سال جهانی ریاضیات در سال ۱۳۷۷ آغاز به کار کرد.
این مرکز به عنوان واحدی غیردولتی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شهرداری اصفهان و با هدف آماده سازی نوجوانان و جوانان برای تحقق اهداف فرهنگی آموزشی، ارتقای کیفیت آموزش ریاضی و بهبود روش­ها و پژوهش­های علمی کاربردی جهت ارتقای دانش ریاضی فعالیت می کند.

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.