stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024
  • کد خبر : 238048
  • 21 بهمن 1399 - 10:24
1
استاد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان:

امروز شاهد بروز برخی رفتارهای نادرست هستیم

امروز شاهد بروز برخی رفتارهای نادرست هستیم
اصفهان_ استاد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان گفت: امروز شاهد بروز برخی از این رفتارهای نادرست در عالم سیاست و فضای مجازی هستیم که هرچه به اتفاقات حساس مانند برگزاری انتخابات نزدیک می شویم، بیشتر شکل می گیرد.
قلم | qalamna.ir :

حجت‌الاسلام جعفر شانظری روز سه شنبه در گفت و گو با  با بیان اینکه لازم است اخوت دینی و برادری ملی را در کشور احیا کنیم، تاکید کرد: بد زبانی، اهانت، تهمت، غیبت و آبرو ریزی بزرگترین آسیب های سرمایه اجتماعی است.

وی اظهارداشت: امروز  شاهد بروز برخی از این رفتارهای نادرست در عالم سیاست و فضای مجازی هستیم که هرچه به اتفاقات حساس مانند برگزاری انتخابات نزدیک می شویم، بیشتر شکل می گیرد.

وی اظهارداشت: داشتن نگاه دشمنی به شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی در داخل کشور به تخریب سرمایه اجتماعی منجر می‌شود که برای جامعه خطر بزرگی است این شرایط پیامدهای منفی بهمراه دارد که یکی از مهمترین آن، از بین رفتن سرمایه اجتماعی است.

استاد فسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان یادآور شد:  ایران، خانه و وطن همه ماست و همه برابر و برادر و برخوردار از حقوق اجتماعی هستیم بنابراین اختلافات عقیده ای و سیاسی باید به رشد کشورمان منجر شود و سخنان همدیگر را بشنویم و با محبت و اخلاق اسلامی، عیب ها را برطرف کنیم.

شانظری با بیان اینکه متاسفانه وضعیت فرهنگی حاکم بر جامعه کنونی بویژه در فضای سیاسی و مجازی، نامطلوب و ناشایسته نظام جمهوری اسلامی است، افزود: اساسی ترین مولفه در یک جامعه متمدن یا در حال توسعه سرمایه اجتماعی است این مساله بر اساس اعتماد اجتماعی و کرامت در روابط شکل می گیرد.

وی از جمله راهکارهای رفع وضعیت نامطلوب در فضای سیاسی و مجازی را اصلاح نوع نگاه ها خواند و توضیح داد: پس از انقلاب اسلامی دچار چالش های سیاسی بین المللی شدیم و قدرت های سلطه را در مقابله با کشورمان داریم که با انقلاب اسلامی ناسازگاری دارند و در این ورطه ادبیات ” مبارزه با دشمن ” را به کار بردیم.

شانظری اضافه کرد: اما در داخل کشور نیز برخی از گروه های سیاسی، گروه دیگر را دشمن قلمداد می کنند اما این نگاه که دیگران را بدلیل برآورده نشدن انتظارات در کنار دشمن قرار داد، بسیار خطرناک است.

وی با تاکید بر اینکه این نوع نگاه در کشورمان، بزرگترین خطایی می باشد که تا کنون رخ داده است، گفت: گروه ها و احزاب مختلف سیاسی داخل کشور مانند اعضای یک خانواده هستند که ممکن است باهم اختلاف عقیده و سلیقه داشته باشند اما این با تعریف دشمنی بسیار متفاوت است.

این استاد دانشگاه همچنین با بیان اینکه هیچ گروهی نمی تواند به تنهایی مشکلات کشور را حل کند، افزود: برای ساختن کشور لازم است که همه گروه ها و احزاب دست به دست هم دهند و دولت ائتلافی شکل بگیرد و گفته نشود که بدلیل اینکه اکنون یک گروه حاکم است سایر گروه ها کنار بروند.

شانظری ادامه داد: این نگاه حذفی بر اساس همان نگاه دشمن انگاری گروه های دیگر، شکل می گیرد که باید این موضوع اصلاح شود زیرا جامعه ای که چنین فرهنگی در آن حاکم شود، عقب مانده خواهد شد.

این استاد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب درباره حفظ ادب اسلامی در سخن گفتن، خاطرنشان کرد: تعامل گفتاری و ادبیات کلامی باید بر اساس معیار و ارزش های دینی و فرهنگی با اصول و اخلاق اسلامی باشد و این موضوع، همگانی و پیامی عمومی برای همه افراد است.

شانظری با بیان اینکه از افرادی که تریبون در اختیار دارند انتظار می رود که اخلاق اسلامی را رعایت کنند، افزود: برخی رفتارها مانند آنچه که یکی از نماینده های مجلس با یک سرباز وظیفه انجام داد در شان و منزلت نظام جمهوری اسلامی نیست.

رهبر انقلاب اسلامی روز چهارشنبه هفته گذشته در سالروز میلاد حضرت فاطمه‌زهرا (س) در نشست تصویری با جمعی از مداحان اهل‌بیت (ع) بر لزوم حفظ ادب اسلامی در سخن گفتن و پرهیز از بدزبانی و بدگویی علیه یکدیگر در فضای رسانه‌ای و مجازی، تأکید کردند.

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.