stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024
  • کد خبر : 238473
  • 21 بهمن 1399 - 14:28
1

نوجوان امروز بیش از نوجوان گذشته خود را نیازمند استقلال می‌بیند

نوجوان امروز بیش از نوجوان گذشته خود را نیازمند استقلال می‌بیند
اصفهان_ کارشناس اخلاق و تربیت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت:نوجوان امروز بیش از نوجوان گذشته خود را نیازمند استقلال می‌بیند.
قلم | qalamna.ir :

زهرا ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های فضای مجازی این است که منجر به وضوح و به نوعی پرده برداشتن از شرایط موجود در متن زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها می‌شود، اگرچه برخی از آنچه که در فضای مجازی شاهد آن هستیم همراه با اغراق، دروغ، فریب و ظاهرسازی است اما از دیگر سو بعضی از مشاهدات، خبر از واقعیت‌ها می‌دهد.

وی با بیان اینکه در گذشته انواع مشکلات متعدد اخلاقی و رفتاری ولو به شکل محدودتر در زندگی مردم وجود داشته است اما دوربینی برای ضبط آن وقایع موجود نبوده و مواردی همچون نوع زندگی مردم، فرهنگ، عرف، ترس، حفظ آبرو و … منجر به کتمان نمودن وقایع می‌شده است، تاکید کرد: امروزه تغییر در سبک زندگی مردم و تأثیرات فرهنگ بیگانه و همچنین جایگزین شدن ضد ارزشها به جای ارزش، کمیت و کیفیت مشکلات اخلاقی و رفتاری را تغییر داده و آنها را بیش از گذشته گسترده نموده است؛ علاوه بر این به دلیل وجود فضای مجازی، امر اشتراک گذاری و نشر و اطلاع یافتن از وقایع نیز آسان شده است.

کارشناس اخلاق و تربیت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به اینکه چندی پیش یک نوجوان ۱۴ ساله با یک بلاگر معروف در فضای اینستاگرام در برنامه‌ای زنده با یکدیگر گفتگو داشتند که آنچه می‌توان از محتوای این لایو خلاصه کرد این است که گفتگو حول مباحث جنسی بود و دیگر هیچ، ابراز داشت: بعد از این اتفاق مثل همیشه واکنش‌های متعددی از سوی مردم و برخی از مسئولین ارائه شد و نهایتاً با گذشت چند هفته همه چیز به دست فراموشی سپرده شد. عده‌ای رفتار بلاگر را تقبیح نمودند و گفتند نباید با نوجوان ۱۴ ساله لایو می‌گذاشته و عده‌ای دیگر نیز والدین را مقصر دانستند. برخی از مسئولین نیز فریاد وامصیبتا سر دادند که بروید و ببینید مشکل این بچه چیست؟! گو یی اینکه تنها همین یک نوجوان است که دارای این مشکل است و این یک نوجوان هم از چشم مسئولان دور مانده و به طور ناخواسته دچار این گرفتاری شده است.

وی اضافه کرد: آنچه در مورد آن صحبت می‌کنیم موضوع پول و امکانات نیست بلکه مسئله اساسی سرمایه‌های این مملکت هستند. جوانان و نوجوانانی که قرار است آینده سازان این مرز و بوم باشند. سوالات اساسی که می‌توانیم در این زمینه از خود بپرسیم شاید بتواند در ریشه یابی این موضوع کمک کند. مثلاً چرا دغدغه یک نوجوان ۱۴ ساله باید مسائل جنسی باشد؟؛ دیگر اینکه چرا این نوجوان بدون هیچ خجالتی و یا ذره‌ای ترس و به همین راحتی وارد این نوع گفتگو می‌شود؟ گفتگویی که خودش موضوعش را می‌داند و ناخواسته در دام آن نیافتاده است؟ چه چیزی باعث می‌شود که یک نوجوان این نوع ادبیات را مقابل هزاران نفری که در حال دیدن و شنیدن هستند به کار ببرد؟.

والدینی که از تربیت فرزند خود ناامید هستند

ابراهیمی تصریح کرد: متأسفانه ما با والدینی روبرو هستیم که خود را در تربیت فرزند ناامید می‌دانند و زور اجتماع و فضای مجازی را بیشتر از زور تربیت خود تلقی می‌کنند. از نوع تربیت خود والدین گرفته و سبک زندگی سنتی آن‌ها تا شرایط اقتصادی و بحران‌های اجتماعی و عدم آگاهی و مهارت در تربیت فرزند همه و همه دست به دست هم می‌دهند تا والدین نسبت به تربیت فرزند احساس ناتوانی کنند؛ به نظر می‌رسد گره خوردن آرامش والدین در امر تربیت به مسائل اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی اوضاع خانواده‌ها را چنین کرده است.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر عدم امکانات رفاهی، تفریحی، آموزشی و غیره منجر شده تا فضای لازم برای تخلیه هیجانی نوجوانان وجود نداشته باشد و حالا نوجوان برای تخلیه این هیجانات سراغ دم دست‌ترین ابزار یعنی اینترنت می‌رود.

کارشناس اخلاق و تربیت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه اگر فریادها، تذکرها، درخواست‌ها و التماس‌های دلسوزان برای کمک به بهبود شرایط به هیچ جایی نمی‌رسد حداقل خود والدین فرزندشان را رها نکنند، تاکید کرد: نوجوان امروز بیش از نوجوان گذشته خود را نیازمند استقلال می‌بیند؛ گویی اینکه بچه‌های امروز زودتر از بچه‌های دیروز بزرگ می‌شوند آن هم نه فقط بلوغ جنسی، بلکه منظور حس استقلالی است که به تبع شرایط موجود در آن‌ها شکل می‌گیرد. نوجوان می‌خواهد مستقل باشد و از لوازم استقلال این است که بدون احساس نیاز به مشورت یا کنترل شدن، خودش وارد عمل شود.

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , , , , , ,
  • منبع : مهر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.