stat counter
تاریخ : شنبه, ۱۴ مهر , ۱۴۰۳ Saturday, 5 October , 2024
  • کد خبر : 241272
  • 27 بهمن 1399 - 12:13
1
برای نخستین بار در استان هرمزگان؛

انجام آزمایش آنتی ژن لکوسیت انسانی HLA Typing

انجام آزمایش آنتی ژن لکوسیت انسانی HLA Typing
هرمزگان-انجام آزمایش آنتی ژن لکوسیت انسانی HLA با تعرفه دولتی در آزمایشگاه ژنتیک پزشکی بیمارستان شهید محمدی بندرعباس محقق شد.
قلم | qalamna.ir :

رئیس مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی پیامبر اعظم(ص) در این خصوص گفت: با توجه به نیاز مبرم بخش درمان برای اولین بار آزمایشگاه ژنتیک پزشکی بیمارستان شهید محمدی اقدام به راه اندازی آزمایشاتHLA Typing با روش Based-PCR با تعرفه مصوب دولتی نموده است.

دکتر محمد تمدن دار با اشاره به اینکه  آزمایشگاه ژنتیک این مجتمع واگذار به بخش خصوصی با تعرفه دولتی شده است گفت: آزمایش ژنتیک  مولکولی HLA از نوع  ABDRو DqCw  تاکنون تحت پوشش بیمه‌های پایه استان نبوده است که خوشبختانه در حال حاضر انجام این مهم محقق شده است.

دکتر محمد شکاری پزشک متخصص ژنتیک و مسئول آزمایشگاه ژنتیک بیمارستان شهید محمدی نیز در این خصوص گفت :HLA یا به عبارتی آنتی ژنهای لوگوسیت انسانی و یا آنتی ژن های مجموعه سازگاری بافتی اصلی، ملکولهای پروتئینی روی سلول های مختلف بدن مثل گلبول های سفید و سایر سلول های بافت های مختلف بدن مثل پوست کلیه قلب ریه و سایر اعضا می باشد این آنتی ژن ها انواع مختلف دارند و در پیوند اعضا و پیوند سلول های بنیادی خون ‏ساز نقش مهمی دارند.

وی با اشاره به اینکه این آنتی ژن ها در بین دوقلوهای یکسان یک تخمی کاملا شبیه هم هستند در بین سایر موارد میزان شباهت از فرمول یک منهای سه چهارم به توان ان پیروی می کند که n نمایانگر تعداد خواهران و برادران می باشد که با افزایش تعداد خواهر و برادر احتمال یافتن اهدا کننده در آنها زیادتر می شود گفت: در زمان اهدای عضو انجام  آزمایش HLA در گیرنده و دهنده عضو ضروری می باشد که از خون بندناف، خون محیطی، آسپیره مغز استخوان، بزاق دهان و ژنوتایپ تمامی لکوسیت ها انجام می گردد .

این پزشک متخصص ژنتیک در ادامه افزود: همچنین تشخیص HLA در ارتباط با بیماریهای مختلف مانند اسپوندیلیت آنکلیلوزان، یوئیت، مولتیپل اسکلروزیس میاستنی گراویس، پمفیگوس، سرطان دهانه رحم، سلیاک انواع پیوندها، هپاتیت اتوایمیون، سارکوئیدوز، سندرم بهجت، آرتریت پسوریاتیک، سندروم گودپاسچر، هاشیموتوو ناباروری  حائز اهمیت می باشد.

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.