stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
  • کد خبر : 242977
  • 30 بهمن 1399 - 1:42
1

پیام امام(ره) درعرصه فرهنگ گشودن راهی به آینده از طریق اجتهاد است

پیام امام(ره) درعرصه فرهنگ گشودن راهی به آینده از طریق اجتهاد است

ری- تولیت حرم مطهر امام خمینی (ره) گفت: پیام امام در عرصه فرهنگ این نیست که به گذشته برگردیم، یا از گذشته عبور می‌کنیم، بلکه این است که با اجتهاد، راهی به آینده بگشاییم.

قلم | qalamna.ir :

خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید حسن خمینی بعد از ظهر چهارشنبه در مراسم اختتامیه اجلاس «تبیین اندیشه‌های امام خمینی (ره) در حوزه فرهنگ و هنر» که در حرم مطهر بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، طی سخنانی با بیان اینکه امام یک هنرمند است، اما هنر امام به شاعری و موسیقی و خط نیست، گفت: اگر در تعریف هنر، آن را جمع‌کردن کثرات در یک وحدت بدانیم هر چه سازها بیشتر، حجم صدا بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: یک نقاشی متشکل از صدها رنگ است، اما وقتی نقاشی و تصویر است که در یک‌جا به وحدت برسند. هنر، ندیدن اجزا است، بر همین اساس نیز انقلاب یک هنر است، چون به تعبیر امام (ره) همه با هم بودند و هنرمند این هنر، امام بزرگوار بود، انقلاب تجمیع همه قطراتی بود که خودشان را ندیدند.

تولیت حرم مطهر امام خمینی (ره) افزود: انقلاب اسلامی انقلاب روشن اندیشان دینی بود و انقلاب متحجرین نبود و هرگونه مصادره انقلاب توسط اندیشه متحجری به بی راهه بردن و از بین بردن انقلاب است و موتور محرکه انقلاب را از بین می‌برد، رهبران انقلاب صاحبان اندیشه مصالحه با دنیای جدید، از منظر دین، بودند. افکار بسته ای که توان سازگاری با دنیای معاصر را ندارد، هیچ دخالتی در پیدایش انقلاب ندارد و سارقانه بر سر خوان انقلاب نشسته است.

خمینی با بیان اینکه ستیز با استبداد سلطنتی ریشه در یک فرهنگ آزادی‌خواهی دارد، گفت: فرهنگ انقلاب، عزت‌خواهی و عزتمندی است که به نوعی همسان با نفی استبداد و استعار است، در فتوای جواز حضور زنان در تظاهرات، امام (ره) با هجمه برخی علما مواجه شده بود، اما پیام امام در عرصه فرهنگ این نیست که به گذشته برگردیم، یا از گذشته عبور می‌کنیم، بلکه این است که با اجتهاد، راهی به آینده بگشاییم، نه اینکه عقب برویم و فقط احکام ضروری را مد نظر داشته باشیم.

هشتگ: , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.