stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024
  • کد خبر : 26583
  • 07 بهمن 1394 - 14:40
4

حجابی که دردسر ساز شد!!

حجابی که دردسر ساز شد!!

روحانی در حالی کشور ایتالیا را به عنوان نخستین سفر اروپایی خود در نظر گرفت که یک روزنامه آمریکایی در تازه ترین شماره خود نوشت: باید دید در این ۱۰ روز چه اتفاقی افتاده است که تا این حد اوضاع تغییر کرده است./ اما سفر حسن روحانی طی دو روز گذشته به ایتالیا حواشی دیگری هم به دنبال داشت./ از پوشاندن مجسمه های برهنه رم تا ادعای فتح ایران !

قلم | qalamna.ir :

یغما فشخامی 


حسن روحانی رییس جمهور کشورمان پس از برداشته شدن تحریم ها در حالی کشور ایتالیا را به عنوان نخستین سفر اروپایی خودش در نظر گرفت که روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در تازه ترین شماره خودش نوشت: باید دید در این ۱۰ روز چه اتفاقی افتاده است که تا این حد اوضاع تغییر کرده است. اکنون رئیس جمهور ایران در اروپا با رهبران اروپایی دست می دهد و تجارت های میلیارد دلاری انجام می دهد.

 نیویورک تایمز افزود: از زمان برداشته شدن تحریم های ایران که در تاریخ ۱۶ ژانویه به وقوع پیوست، کشوری که دچار انزوای بین المللی بود، اکنون به خوبی توانسته است با شکلی دیگر روابط خود را بهبود بخشد. روحانی روز سه شنبه با پاپ در ایتالیا دیدار کرد و دیدار های تجاری مهمی نیز بین مقامات ایران و همتایان غربی انجام شده است.

اما سفر حسن روحانی طی دو روز گذشته به ایتالیا یک حواشی دیگر هم به دنبال داشت. پوشاندن مجسمه های موزه «کاپیتولین» موزه محل انعقاد قراردادهای ۱۷ میلیاردی و قرار گرفتن زیر سم اسب مجسمه برنزی «مارکوس آئورلیوس آنتونیوس» سربازی که برخی معتقدند ایرانیان را در عصرِ پارتیان و سلسلهء اشکانی به سختی شکست داده و مغلوبِ خود ساخته است.!!

 

 

 

انتقاد به پوشش مجسمه ها از سوی حزب مخالف دولت ایتالیا

photo_2016-01-27_14-29-39پس از برگزاری نشست مقامات ایران و ایتالیا که همراه با خبر پوشاندن مجسمه ها منتشر شد برخی کاربران ایتالیایی شبکه های مجازی نسبت به این عمل نخست‌وزیر ایتالیا به شدت واکنش نشان دادند. تا جایی که این کاربران با به راه انداختن هشتک « statueNude » اقدام به انتشار عکسهای بدون پوشش این موزه کردند.

هر چند مقامات ایتالیا می گویند برای پرهیز از توهین و رنجاندن حسن روحانی مجسمه های عریان موزه کاپیتولین رم را در هنگام دیدار او از این موزه پوشاندند. اما از سوی دیگر رهبران مخالف دولت رنتسی و تحلیلگران ایتالیایی روز گذشته دولت این کشور را متهم کردند که برای خوش آمد گویی به رییس جمهور ایران زیاده‌روی کرده است.

خبرگزاری رویترز طی نگارش گزارشی در این باره می نویسد، سیاستمداران چپگرا و راستگرای ایتالیا گفته‌اند که ماتئو رنتسی در نشست خبری‌اش با رییس جمهوری اسلامی نه تنها به وضعیت حقوق بشر در ایران هیچ اشاره‌ای نکرده، بلکه هویت فرهنگی ایتالیا را نیز با پوشاندن مجسمه‌های برهنه زنان «تسلیم» کرده است.

لوکا اسکوئری، نماینده مجلس از حزب دست راستی «فورزا» وابسته به سیلیو برلوسکونی، نخست‌وزیر پیشین، هم در این باره اظهارکرد: «احترام قائل شدن برای دیگر فرهنگ‌ها نمی‌تواند و نباید به معنی نفی فرهنگ خودمان باشد.» وی افزود: «این احترام قائل شدن نیست، این پنهان کردن تفاوت‌ها و نوعی تسلیم شدن است.» اما این تنها حاشیه نشست خبری روحانی در موزه  کاپیتولین نبود چرا که حذف برنامه سرو شراب از مهمانی شامِ دوشنبه شب نخست وزیر این کشور دیگر موضوع انتقادی حزب منتقد دولت حاکم بود که بازتاب گسترده ای در روزنامه های این کشور پیدا کرد.

«باربارا سالتامارتینی» معاون رهبر حزب اتحادیه شمالی، در همین خصوص گفت که پوشاندن مجسمه‌ها با جعبه‌های سفیدرنگ «اقدامی از سر تسلیم» بوده، و رهبر این حزب نیز در صفحه فیسبوک خود چنین کاری را «احمقانه» توصیف کرد.

همچنین «جیانکالو پکیولا» از حزب چپگرای «محیط زیست و آزادی» خواستار توضیح نخست‌وزیر ایتالیا درباره «تصمیم خفت‌بار» خود شده که به گفته وی، «خوار شمردن هنر و فرهنگ به مثابه ارزش‌های جهانی است.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم در همین رابطه و در گزارش خود نوشت: پیش از برگزاری نشست خبری دوشنبه شب رییس جمهوری ایران و نخست‌وزیر ایتالیا در موزه کاپیتولین شهر رم، مجسمه‌های دوران باستان با حفاظ‌های چوبی پوشانده شدند.  آسوشیتد پرس اضافه کرد: هنگامی که تصاویر این اقدام روز سه‌شنبه در رسانه‌های ایتالیا منتشر شد، سیاستمداران همه جناح‌های سیاسی چنین تصمیمی را تقیبح کرده و آن را مورد استهزاء قرار دادند.

اما پایگاه تایمز انگلیس هم ضمن انعکاس این خبر و با اشاره به ایستادن رییس جمهور ایران و ایتالیا در نزدیک مجسمه “مارکوس اورلیوس” امپراتور رومی‌ها، در خبری شیطنت آمیز نوشت: «مجسمه های مرمری عریانی که پوشیده شده بودند، تنها  مشکل در این بازدید نبودند؛ نزدیکی محل سخنرانی حسن روحانی به مجسمه برنزی قرن دوم از امپراتور “مارکوس اورلیوس” سوار بر پشت یک اسب نیز می توانست مسئله ای مشکل ساز باشد؛ چرا که اندام تناسلی این اسب به روشنی پیدا بود!»

 

 

در همین راستا شبکه « سی ان ان »هم با بیان این مطلب که بسیاری از رسانه های ایتالیا این حرکت دولت را مورد انتقاد قرار داده و آن را توهین مستقیم به تاریخ شان ذکر کرده اند نوشت: «این حرکت زشت دولت، خیانت به ملت ایتالیا و تاریخ این کشور بوده است.»

اما سخنگوی شهر رم که مدیریت این کاخ را نیز بر عهده دارد نیز پیرامون حواشی بوجود آمده در این زمینه تصریح کرد: «بنده هیچ مسئولیتی را در این مورد قبول نمی کنم. من تنها دستورات رسیده از دفتر نخست وزیری را اجرا کردم.»

هر چند رنتسی سال گذشته و درجریان سفر امیر امارات به این کشور و زمانیکه سمت شهردار شهر «فلورانس» را عهده دار بود، اقدامی مشابه در خصوص پوشاندن تصاویر برهنه را انجام داد اما گفته می شود این بار و در سمت نخست وزیری وی باید پاسخگوی انتقادهای بیشماری در این زمینه باشد. اما با وجود تمامی این انتقادها «ماتئو رنتسی»  ۴۱ ساله تاکنون حاضر به اظهارنظر در این زمینه نشده است.

 

 

انتقاد ها در ایران

photo_2016-01-27_14-29-33اما با این وجود انتقاد ها تنها شامل کاربران و یا اعضای حزب مخالف دولت حاکم ایتالیا نبوده است. در ایران هم برخی مخالفان دولت حسن روحانی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

«حسین دهباشی» مستند ساز و کارگردان فیلم تبلیغاتی روحانی به نام «این بهاری است که در پشت زمستان مانده» که اخیرا” و پس از فاصله گرفتن از او یک پای ثابت انتقادها به سیاست های دولت یازدهم به شمار می رود؛ در قامت نخستین منتقدِ محل نشست خبری رییس جمهوری در ایتالیا  و با اشاره به قرار گرفتتن حسن روحانی در زیر مجسمه مارکوس آئورلیوس آنتونیوس یکی از پادشاهان رم باستان، نوشت: «اطمینان دارم که رئیس‌جُمهورِ میهن‌دوستی چون آقای دکتر روحانی بعدا بسیار رنجیده | امّا یعنی مُشاورانِ فرهنگی و رسانه‌ای ایشان نیز سواد و حواس‌اش را نداشته‌اند؟ | که لحظه‌ای تردید کُنند | در انتخابِ بی‌سابقهء محل موزهء Capitoline شهرداریِ رُم برایِ برگزاریِ جلسهء رسمیِ روسای دو کشور و امضاء انبوهی از پیمان‌های تفاهم؟ | آنهم در سایه مجسمه و زیرِ سُم اسبِ «مارکوس آئورلیوس آنتونیوس»؟ | که ایرانیان را در عصرِ پارتیان و سلسلهء اشکانی به سختی شکست داده و مغلوبِ خود ساخته.»

البته این نقد دهباشی بی پاسخ نماند. چرا که «مصطفی مسجدی آرانی» روزنامه نگار، در پاسخ به این نقد دهباشی نوشت: «مطلب شما در باب نقد بر محل کنفرانس خبری و امضای تفاهم نامه میان مقامات ارشد ایران و ایتالیا که ان شاء الله از سر «دلسوزی» نوشته شده را خواندم. حتی اگر دلسوزی هم انگیزه آن مطلب نباشد عیبی نیست چرا که با ارجاع درست شما به سخن مولایمان علی (ع)، باید به نوشته بنگریم و نه نویسنده.

با این حال در نوشته شما حرف‌هایی است که آدمی، نمی‌تواند باور کند از نهاد یک محقق تاریخ برآمده باشد. مثلا آنجا که فرمودید مارکوس آئورلیوس آنتونیوس، «فاتح» ایران است. بهتر از من می‌دانید که جنگ روم با امپراطوری اشکانیان در عصر پارتیان، از ۱۶۱ میلادی آغاز شد و  تا ۱۶۶ میلادی ادامه داشت. در ۳ سال ابتدای آن جنگ، پیروزی از آن ایرانیان بود و در نیمه دوم آن شش سال بود که ایران، شکست خورد ولی نه آن چنان که «فتح» شود. بلکه ارمنستان و یکی دو منطقه کوچک دیگر را از دست داد. ایران بزرگ کجا و این یکی دو منطقه؟! باز هم بهتر از من می‌دانید حتی پس از آن پیروزی مختصر ارتش روم بر اشکانیان هم، از کار خدا یا آه مردم مظلوم، طاعون از طریق لشگر فاتح به اروپا رفت و خانمان سوز شد. باز بهتر از من می‌دانید که حتی همان موزه کپیتولاین رم هم در توضیحات این مجسمه نوشته که هیچ اشاره ای در منابع باستانی به اینکه این مجسمه، واقعا مجسمه آئورلیوس باشد نشده و آنچه هم که از منابع متاخر فهم می‌شود این است که این مجسمه اوست پس از آنکه در سال ۱۷۶ بر ژرمن‌ها یعنی اروپاییان پیروز شده است.  پس چه خوب که رئیس جمهورمان پیش مجسمه‌ای کنفرانس خبری برگزار کرده که نشان پیروزی اروپاییان بر خودشان است. پیروزی غرب بر غرب. نشانه «اللهم اشغل الظالمین بالظالمین». و در نهایت باز بهتر از من می‌دانید که آئورلیوس، امپراطوری بود که مثل رئیس جمهور حقوق‌دان ما، به امر قضاوت و دادگاه توجه داشت و می گفت که یک قاضی خوب بهتر از سرباز مسلح می تواند نظم جامعه را حفظ کند. پس باز هم به قول پیشین خودتان که درباره «اشرف پهلوی» نگاشته بودید، عیب او جمله بگفتی هنرش نیز بگوی. به قول خودتان و این دفعه، حقیقتا، زیاده جسارت است و البته یک چیز دیگر: خدا عاقبت همه ما را ختم به خیر کند!»

 

 

 

 

 

 

 

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. استقبال از هیئت ایرانی، زیر سایه مجسمه امپراطور روم مارکوس آئورلیوس آنتونیوس، که ایرانیان را در عصر پارتیان و سلسله اشکانی به سختی شکست داده و مغلوب خود ساخته بود.
    در همین راستا به دستگاه دیپلماسی کشور و همچنین دکتر روحانی پیشنهاد می شود، مراسم استقبال از نخست وزیر ایتالیا را، به گونه ای شایسته در نقش رستم شیراز،و پشت تندیس تاریخی شاپور اول ساسانی و امپراطور مغلوب روم برگزار نمایند.
    تا در اقدامی دیپلماتیک و البته هوشمندانه ضمن پاسداشت تاریخ ایرانزمین و همچنین تلافی محل استقبال از هیئت ایرانی، باعث حفظ عزت و شرافت ایرانیان گردند و همچنین به جهانیان یادآوری کنیم که کدام ملت در طول تاریخ زانو زده و مغلوب گردیده، و کدام ایستاده و پیروز است…..(لطفا برای پاسخ به خود بزرگ بینی کاذب نخست وزیر ایتالیا در مقابل ریس جمهوری ایرانزمین این مطلب را باز نشر دهید)

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.