stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024
  • کد خبر : 27027
  • 11 بهمن 1394 - 1:33
3

قدیمی‌ترین چای جهان که در مقبره امپراطور چین کشف شد+تصویر

محققان در مقبره یکی از امپراتورهای چینی که ۲۱۰۰ سال پیش زندگی می‌کرده، بقایای قدیمی‌ترین چای جهان را کشف کردند.

قلم | qalamna.ir :
براساس گزارش دیسکاوری، بقایای این گیاه از حفره‌های تدفین در اطراف مقبره لیو کی و همسرش، چهارمین امپراتور سلسله هان که بین سال‌های ۱۸۸ تا ۱۴۴ پیش از میلاد زندگی می‌کردند کشف شده‌است.
 
قدیمی‌ترین مرجع مکتوب درباره چای به سال ۵۹ پیش از میلاد اختصاص دارد و قدیمی‌ترین نمونه گیاه چای که تاکنون کشف شده‌است،‌ قدمتی صدها سال جوانتر از نمونه‌ای دارد که به تازگی کشف شده‌است.
 
به گفته محققان شواهد نشان می‌دهند نمونه چای کشف شده را امپراتورهای سلسله هان ۲۱۰۰ سال پیش از میلاد می‌نوشیده‌اند. محققان این چای را با بقایای به دست آمده از چای در گورستان گورگیام در تبت مقایسه کردند و به این نتیجه رسیدند که چای صدها‌سال پیشتر از آنچه تصور می‌شود، درحدود ۱۸۰۰ سال پیش، از چین به آسیای مرکزی و فلات تبت برده می‌شده‌است.
 
قدیمی‌ترین چای جهان که در مقبره امپراطور چین کشف شد+تصویر
 
از این شواهد محققان به این نتیجه رسیدند که یکی از شاخه‌های جاده ابریشم در آن دوران از میان تبت غربی عبور می‌کرده‌است. پیش از این قدیمی‌ترین نمونه ثبت شده از تجارت چای از چین به تبت و آسیای مرکزی از طریق جاده ابریشم به سلسله تانگ تعلق داشته‌است. محققان می‌گویند این تاریخ‌ها نشان از آن دارند که درحدود دو هزار سال پیش چای به همراه پارچه بخشی از تجارت کالاهای مجلل به تبت بوده‌است.
 
همشهری‌آنلاین، چای امروزه پس از آب به عنوان محبوب‌ترین نوشیدنی جهان شناخته می‌شود که سه چهارم جمعیت جهان به صورت روزانه آن را مصرف می‌کنند. نمونه چای کشف شده بیش از اندازه پوسیده بود که دانشمندان بتوانند برگ و ساقه آن را از هم تشخیص دهند، از این رو برای بررسی آن از تحلیلی مولکولی استفاده کردند. به نظر می‌آید این چای قدیمی چای بابونه بوده‌است.
هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.