stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 14 May , 2024
  • کد خبر : 342920
  • 25 فروردین 1400 - 10:16
1

مبارزه با سن مادری گندم در مزارع مرودشت

مبارزه با سن مادری گندم در مزارع مرودشت
فارس- مبارزه با سن مادری گندم در بیش از ۱۹ هزار هکتار از مزارع مرودشت انجام شد
قلم | qalamna.ir :

طاهره امیری مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت با بیان اینکه در مقایسه با سال گذشته جمعیت آفت سن افزایش داشته است، اظهار کرد: عدم بارندگی و عدم شرایط مناسب تغذیه‌ای در مراتع از عوامل اصلی هجوم سن‌های مادری به مزارع گندم و جو است.
وی با اشاره به اینکه ریزش سن مادر از نیمه‌های اسفند ماه آغاز شده است، افزود: شبکه مراقبت این شهرستان متشکل از ۶۰ کارشناس در ۵۹ پهنه تولیدی روزانه از مزارع بازدید می‌کنند و مزارعی که تراکم سن مادری در حد نرم مبارزه می‌باشند، کارشناسان نسبت به اطلاع رسانی به بهره برداران اقدام می‌کنند.
به گفته امیری؛ اطلاع رسانی به بهره برداران از طریق ارسال اطلاعیه در گروه‌های مجازی، اطلاع رسانی از طریق شورا‌های روستایی، نصب بنر و اطلاعیه در مکان‌های عمومی و صدور و تحویل اخطاریه درب منزل بهره برداران است.
وی به ضرورت مبارزه با مرحله مادری این آفت تاکید و افزود: سمپاشی باید قبل از تخم ریزی صورت بگیرد و لازم است با مبارزه به موقع با این آفت خسارت آن را به حداقل رساند.
این کارشناس با بیان اینکه سن غلات به عنوان آفت کلیدی گندم، نقش به سزایی در کاهش عملکرد کیفی و کمی گندم داشته، اظهار امیدواری کرد که بتوانیم با پایش‌های به موقع و اقدامات پیشگیرانه همانند سال‌های گذشته در زمینه تولید گندم از نظر کیفیت و میزان تولید، عملکرد مطلوبی داشته باشیم.
وی افزود: مبارزه اصولی و به موقع با سن مادری باعث کاهش خسارت کمی و جلوگیری از خسارت کیفی پوره سن، کاهش مصرف سموم، کاهش خطرات زیست محیطی می‌شود.
مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت گفت: تاکنون مبارزه شیمیایی با سن مادری در ۱۹ هزار و ۱۳۲ هکتار از گندم زار‌های این شهرستان انجام شده است.

هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.