stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 14 May , 2024
  • کد خبر : 358234
  • 04 اردیبهشت 1400 - 15:38
0

رقص شراره های آتش با تن رنجور درختان سیاهو

رقص شراره های آتش با تن رنجور درختان سیاهو
هرمزگان-آسمان سیاهو دوباره رخت سیاهی از دود بر تن کرد ،رقص شراره های آتش درمیان درختان ، افتادن شاخه های سوخته ودود آه وناله هایی که از سر عجزو از عمق دل های سوخته روستاییان به آسمان می رود.منظره ای دلخراش که از ابتدای امسال چهارمین بار است که روستای خوش آب و هوای سیاهو شاهد آن است.
قلم | qalamna.ir :

در چهارمین آتش سوزی سال جاری که دو هفته گذشته رخ داد ،۱۸ هکتار از اراضی و باغات دهستان سیاهودر آتش سوخت وبیش از ۵۱ میلیارد ریال خسارت روی دست باغداران این منطقه گذاشت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان در این خصوص گفت: در حریق باغات و نخیلات سیاهو که اطفا آن ۱۴ ساعت به طول انجامید ۱۱ هکتار اراضی  به ارزش  تقریبی ۴۶میلیارد ریال از بین رفت .

به گفته مهرداد حسن زاده  ۷و نیم هکتار ازاین  اراضی نخیلات، ۲ و نیم هکتار انبه و یک هکتار نارنگی بوده است که به علت بعد مسافت، صعب‌العبور بودن منطقه ،حدود دو ساعت بعد ۴۰ نفر از نیروهای آتش‌نشانی به محل رسیدند و مشغول اطفا شدند .

وی شرایط نخلستان‌ها در دهستان سیاهو را  بشکه باروت توصیف کرد که با کوچک‌ترین جرقه‌ای آتش می‌گیرد و به باغداران خسارت وارد می‌کند.

حسن زاده یادآور شد: اکثر دیوارهای حفاظتی  باغات از خار و خاشاک است به‌اضافه اینکه باغ‌ها کنار هم‌پیوسته‌اند که با یک جرقه آتش و وزش باد همه باهم می‌سوزند و اطفا آن کار آسانی نیست.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان ادامه داد:به علت خشکسالی  نخلستان‌های سیاهو خشک بوده و باغداران نیز در زمان هرس کردن درخت خار و برگ‌های آن را بیرون منتقل نکرده و درون یا اطراف باغ می‌ریزند، همچنین بسیاری از نخلستان‌ها سال‌هاست نظافت و پاک‌سازی نشده‌اندکه این مساله دامنه حریق را دو چندان می کند.
وی افزود: در  سال گذشته  ۹  آتش سوزی و از اول سال تاکنون ۴ آتش سوزی در دهستان سیاهو  رخ داده که خسارات زیادی در برداشته است.همچنین شنبه گذشته نیز ۷ هکتار از اراضی روستای  ماشاری در آتش سوخت که کل اراضی نخیلات بوده و خسارت آن حدود ۵ میلیاردو ۵۰۰ میلیون ریال  برآورده شده است.

 

حسن زاده علت آتش سوزی را  در دست بررسی عنوان کرد و اظهار داشت که  احتمال زیاد خطای انسانی سبب وقوع این حادثه شده است.

آنچه بیش از همه در این آتش سوزی ها خودنمایی می کند این است که دهستان سیاهو با وجود هزاران هکتار اراضی باغات مثمر وبه تبع آن استعداد بالای حریق ، علی رغم مکاتبات فراوان دهیاریهای این منطقه و قول های مساعدت مسئولین  همچنان  فاقد ایستگاه آتش‌نشانی است که این خود یکی از بزرگترین دلایل گسترش  دامنه حریق در زمان آتش سوزی و به بار آمدن خسارات میلیاردی به باغداران است. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان نیز در این خصوص با تأکید بر اینکه خودروی آتش‌نشانی یکی از ملزومات این دهستان است گفت: مکاتبات زیادی در این مورد صورت گرفته و استاندار هرمزگان پی گیر اختصاص این خودرو به دهستان است که امیدواریم به‌زودی شاهد راه‌اندازی ایستگاه آتش‌نشانی در این منطقه باشیم.

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیزخواستار پیگیری جبران خسارت باغداران و کشاورزان منطقه سیاهو پس از آتش سوزی روزهای اخیر شد.

احمد مرادی  با بیان اینکه مردم منطقه به شدت از نبود آتش نشانی خاص منطقه سیاهو گله مند هستند افزود : درصحبت با استاندار هرمزگان این دغدغه مطرح شد و استاندار قول پیگیری تحقق آن را در اسرع وقت داد.

وی بیان داشت: خسارت فراوانی به باغات نخیلات و کشاورزی مردم منطقه وارد شده و باید دولتمردان و به ویژه سازمان جهاد کشاورزی علاوه بر برآورد خسارت پیگیری لازم جهت جبران خسارت وارده را انجام دهند.

مرادی تاکید کرد:به طور حتم دغدغه های مردم منطقه سیاهو را از طریق مسئولان کشوری و استانی تا حصول نتیجه لازم پیگیری می کنم.

یاد آور می شود دهستان سیاهو یکی از مناطق خوش آب و هوای هرمزگان است که در ۷۵ کیلومتری شمال بندرعباس قرار دارد . بیشتر وسعت آن را باغات مرکبات ، نخیلات و انبه به خود اختصاص داده است که در آتش سوزی اخیر درختانی با قدمت ۱۰تا۴۰ سال از بین رفته اند.

این دهستان با وجود تمام در خواست ها و مکاتبات ، آتش سوزی های مکرر و قول های مساعدی که از طرف مسئولان وقت از دولت محمود احمدی نژاد تا کنون داده شده هنوز فاقد ایستگاه آتش نشانی است و آنچه بیشتر از هر چیزی تاسف برانگیز است این که این محرومیت در استانی خود نمایی می کند و مال و زندگی مردمی در آتش بی تدبیری می سوزدو دود می شود که به پیشانی اقتصاد و شاهراه تجارت ایران شهره است ، استانی که جز استانهای برتر تولید ثروت در کشور است . شاهزاده ای فقیرآرمیده در کنار خلیج همیشه فارس که مردمان نجیب آن همیشه در تمامی صحنه ها با استقامت و پایمردی از آرمان های نظام و انقلاب در جنوبی ترین قسمت ایران اسلامی دفاع کردند و همواره با بذل جان و مال خود مرزهای آبی و خاکی کشور را پاس داشتند . بنابراین انتظار است که حداقل خواسته بجای این مردم از طرف مسئولان  اجابت شود.

انتهای پیام/

 

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شهین صادقی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.