stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024
  • کد خبر : 365654
  • 29 اردیبهشت 1400 - 0:00
0
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان خبر داد:

 سامان‌دهی ۳۳۰۰ قطعه شیء تاریخی در استان همدان

 سامان‌دهی ۳۳۰۰ قطعه شیء تاریخی در استان همدان
همدان- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان گفت: ساماندهی و مستندنگاری اشیاء فرهنگی‌تاریخی شامل سامان‌دهی اطلاعاتی و مستندنگاری ۶۰۰ قطعه سکه مسی دوره صفویه، ساماندهی ۱۸۰۰ قطعه سکه مسی موجود در مخزن، ساماندهی ۵۰۰ قطعه سنگ های تاریخی و ۱۵۰ قطعه ضرب سفالی و ۵۰ عدد شیء فلزی با میزان اعتبار تخصیص یافته برای مرمت اموال منقول فرهنگی‌تاریخی به مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال از دیگر فعالیت‌های این معاونت در سال گذشته بوده است.
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار قلم از همدان، علی مالمیر همزمان با هفته میراث فرهنگی در جمع خبرنگاران، اجرای پروژه‌های مطالعاتی در حوزه میراث‌فرهنگی را با اهمیت خواند و گفت: در معاونت میراث‌فرهنگی همدان در سال گذشته بیش از ۷ میلیارد ریال در این راستا هزینه شده است.

وی، مطالعه بستر شکل یابی و توسعه هگمتانه تا همدان، تکمیل اطلاعات نقشه باستان‌شناسی استان همدان، مطالعات تعیین عرصه و حریم و تهیه پرونده ثبتی تپه باستانی ازناو، مطالعه طرح مرمت و احیای بناهای تاریخی خانه یگانه، تهیه بانک اطلاعات دیجیتال پایگاه ملی نوشیجان را از جمله پروژه‌های مطالعاتی این معاونت در سال گذشته عنوان کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان افزود: شناسایی و تهیه پرونده‌های ثبتی شهر نهاوند، مطالعه آثار موجود در حریم و عرصه هگمتانه و طرح مرمت و احیای یخچال میرفتاح ملایر، حفاظت و ساماندهی آثار مکشوفه در محوطه هگمتانه، مطالعه ژئوفیزیک مسجد جامع همدان و طرح مرمت و حفاظت از تزیینات گنبد علویان و طرح جامع سایت تاریخی هگمتانه از دیگر پروژه‌های مطالعاتی معاونت میراث‌فرهنگی است.

این مسئول، مطالعه و تهیه طرح توسعه و بازآفرینی حرم شاهزاده حسین و امام زاده هود، مطالعه طرح مرمت و احیای پل تاریخی دهنجرد، حمام درگزین و مستندنگاری آثار چهار بنا در شهرستان فامنین را از دیگر پروژه‌های مطالعاتی این معاونت نام برد.

بازدید ۵۵هزار نفر از ۱۸ موزه فعال استان در سال گذشته

مالمیر با اشاره به اهمیت موزه ها و نقش آنها در حفظ و حراست از آثار نیاکان برای آیندگان، اظهار کرد: نقش حیاتی موزه‌ها در جوامع بشری نقشی بدیع است و  موزه‌ها با حفظ و زنده نگه داشتن آثار فرهنگی به جا مانده از تمدن‌ها و پیشینیان می‍‌‌‌توانند در تقویت هویت ملی و فرهنگی جامعه نقش بسزایی ایفا کنند، امروزه موزه‌ها و مراکز فرهنگی در ارتقای دانش بشری و نیز گسترش علم و پایدار سازی آموزش که به تعبیری آموزش مستمر است، یکی از نهادهای اجتماعی موثر به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: موزه‌ها از منابع مهم و سرمایه‌های ملی کشورها هستند. هنگامی که به صورت صحیح و علمی مورد استفاده قرار گیرند، می‌توانند در تحقق هدف‌های فرهنگی و اجتماعی مؤثر باشند و یکی از مهم‌ترین کارکردهای موزه به نمایش گذاشتن داستان‌ انسان گذشته در برابر چشمان انسان معاصر است و نیز نشان می‌دهد او چگونه دانش خود را درباره‌ جهانی که در آن زندگی کرده به‌ دست آورده است و چگونه هنر، صنایع، تمدن و فرهنگ خود را ساخته و چگونه زندگی خود را بنا نهاده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان خاطرنشان کرد: موزه معرف و نماد جنبه‌های گوناگون تاریخ زندگی‌ اجتماعی بشر طی قرن‌های متمادی‌اند، یعنی آنچه را که در کتاب‌های تاریخ به‌طور تئوری می‌خوانیم در موزه به‌طور عینی و محسوس لمس می‌کنیم و  موزه فرصتی را برای بروز لذت ناشی‌ از زیبایی، شادی و شعف‌ذهنی و فضایی را برای پرورش‌ تصورات دست‌نیافتنی و گریز از روزمرگی و سرگرمی ذهنی فراهم‌ می‌کنند و جایگاه ویژه‌ای در میان ابزارها و روش‌های آموزشی‌ دارند و باید موزه‌ها را به مثابه مراکز دانشگاهی به شمار آورد، زیرا هر فردی را در هر سطحی از دانش بهره‌مند می‌سازند.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان گفت: در استان همدان ۱۸ موزه در حوزه‌های تخصصی و عمومی فعالیت می‌کنند که در طول سال پذیرای علاقه‌مندان برای بازدید از این اماکن هستند.

 مالمیر تصریح کرد: موزه هگمتانه در حوزه باستان شناسی، موزه بوعلی سینا و طب در حوزه تخصصی پزشکی، موزه تاریخ و فرهنگ در خانه لطفعلیان ملایر و موزه حمام حاج آقا تراب نهاوند در حوزه مردم‌شناسی، موزه شهدا در نهاوند، موزه تاریخ و فرهنگ در اسدآباد و تویسرکان، موزه تاریخ طبیعی و موزه دفاع مقدس در همدان، موزه ورزش پهلوانی در همه کسی، موزه مشاغل سنتی، موزه مشاهیر و موزه آمادای در همدان و در حوزه مردم‌شناسی، موزه‌های فعال استان همدان هستند.

وی ادامه داد: موزه و مرکز پژوهش و تحقیقات دانشگاهی، موزه آموزش و پرورش، موزه موقوفات، موزه برق و موزه شهید مدنی از دیگر موزه‌های فعال در استان همدان هستند که در سال گذشته بیش از ۵۵ هزار نفر از این اماکن بازدید داشته‌اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان در ادامه صحبت های خود تصریح کرد: ساماندهی و مستندنگاری اشیاء فرهنگی‌تاریخی شامل سامان‌دهی اطلاعاتی و مستندنگاری ۶۰۰ قطعه سکه مسی دوره صفویه، ساماندهی یک هزار و ۸۰۰ قطعه سکه مسی موجود در مخزن، ساماندهی ۵۰۰ قطعه سنگ های تاریخی و ۱۵۰ قطعه ضرب سفالی و ۵۰ عدد شیء فلزی با میزان اعتبار تخصیص یافته برای مرمت اموال منقول فرهنگی‌تاریخی به مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال از دیگر فعالیت‌های این معاونت در سال گذشته بوده است.

مالمیر در پایان افزود: در راستای حفظ و صیانت از آثار میراث نیاکان این معاونت اقدام به تجهیز موزه‌ها به سیستم‌های الکترونیکی و حفاظتی کرد که با اعتبار ۴ میلیارد و ۷۳۰ میلیون ریال سیستم‌های دوربین مداربسته در پایگاه نوشیجان، اماکن تاریخی و فرهنگی سطح استان، موزه لطفعلیان و پایگاه هگمتانه نصب و راه‌اندازی شد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.