stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024
  • کد خبر : 376772
  • 06 تیر 1400 - 12:27
1

پرسه مرگ در سواحل دریای مازندران

پرسه مرگ در سواحل دریای مازندران

ساری – – اگرچه ستاد هماهنگی طرح سالمسازی دریا در مازندران طی چندین نوبت نسبت به تعطیلی طرح دریا و ممنوعیت شنا در سواحل خزر به طرق مختلف از جمله رسانه هشدار داد ، اما آمار رسمی غرق شدن ۱۸ نفر طی خرداد ماه از سوی پزشکی قانونی نشانگر بی‌توجهی به این هشدارها است.

قلم | qalamna.ir :

، پزشکی قانونی مازندران روز یکشنبه با انتشار گزارش ماهانه خود اعلام کرد که تمامی ۱۸ نفری که بر اثر غرق‌شدگی در مازندران جان باختند ، مرد بودند و این آمار نسبت به خرداد ماه سال گذشته نیز هشت نفر بیشتر شده است. 

طبق بررسی های پزشکی قانونی ۶۷ درصد از غرق شدگان  خرداد ماه امسال مهمان و در واقع گردشگران غیر بومی بودند. ۶ نفر از غرق شدگان در سواحل محمود آباد جان و چهار نفر در چالوس جان باختند. آمار قربانیان در سواحل نوشهر ، بابلسر و جویبار هر کدام ۲ نفر و در شهرهای نور و تنکابن  نیز هر کدام یک مورد بوده است.

پزشکی قانونی مازندران اعلام کرد که ۱۲ نفر از غرق شدگان سن ۲۱ تا ۳۰ سال داشتند ، سنی که تصور می شود هم شنا کردن بلد باشند و هم با قدرت بدنی که در این سن وجود دارد ، از خطر غرق شدن و مرگ نجات یابند ، اما بر اساس اظهارات کارشناسان ، شنا کردن در دریا با استخر متفاوت است و در هر سنی ، شرایط جسمی و حتی بلد بودن به همه فنون شنا ، افراد را به کام مرگ می کشاند.

بنابر این گزارش ، هفت نفر از غرق شدگان خرداد ماه امسال ۱۱ تا ۲۰ سال سن داشتند و  یک نفر دیگر نیز حدود  ۶۰ ساله بود.

قطعا همه مردم و مسئولان می دانند مهم ترین دلیل تعطیلی طرح دریا ، خطر شیوع کرونا بوده استاست، و از طرفی بی توجهی به ممنوعیت شنا و این که  ناجیان غریق در خرداد ماه بر خلاف سال گذشته به صورت رسمی حضور نداشتند ، عامل افزایش غریق در سواحل مازندرانی خزر است.

انتشار گزارش پزشکی قانونی این پرسش را مطرح می کیند که خرداد امسال وضعیت کرونایی به لحاظ شیوع ، آگاهی مردم و رعایت پروتکل های بهداشتی به عنوان مهم ترین دلیل تعطیلی و ممنوعیت شنا به مراتب نسبت به خرداد سال گذشته مناسب تر برای اجرای طرح دریا بوده است، اما چرا طرح دریا شروع نشد ؟ این پرسش از آن جهت مهم است که مهم ترین ماموریت طرح سالمسازی دریا ، استقرار ناجیان غریق  برای جلوگیری از غرق شدگی است و اجرای همین طرح بود که با اجرای آن از سال ۹۲ به بعد ، آمار قربانیان دریا از ۲۰۰ به ۳۰ نفر کاهش یافته بود.

با وجود این که اهمیت طرح دریا با استقرار ناجیان  غریق در سواحل مازندران معنا پیدا کرده است، یعنی با حضور ناجیان غریق و مدیریت جمعیت هلال احمر استان و نظارت استانداری و دستگاه های چون نیروی انتظامی، تربیت بدنی و  اورژانس ۱۱۵ وضعیت رسمی به خود می گیرد ، اما خرداد ماه امسال که شرایط آب و هوایی نیز برای شنا مساعد بود، ستاد طرح دریای استانداری  مازندران علت اجرایی نشدن طرح دریا را مصوب نشدن پروتکل های مورد نیاز از سوی ستاد ملی کرونا و کسب مجوز آن اعلم کرد ، موضوعی که هنوز در این مورد تصمیم گیری نهایی نشده است.
اکنون با توجه به نامشخص بودن تصمیم گیری ستاد ملی کرونا ، عملا دریای خزر برای شنا مناسب نیست چون به اعتقاد کارشناسان دارای وضعیت خاصی است که حتی در مواقعی که آرام است باز هم شنا کردن در نبود امکانات و ناجیان خطرناک است.

بر اساس اعلام استانداری مازندران ، ۳۷۰ نقطه حادثه خیر در سواحل مازندران شناسایی و برای جلوگیری از شنا با تابلوی « شنا ممنوع » مشخص شده است. سال های پیش از کرونا در این نقاط ماموران انتظامی مستقر می شدند تا مانع ورود مردم به آب شوند ولی پارسال و امسال به خاطر اجرا نشدن طرح دریا ، این محدوده ها به محلی برای شنای مردم تبدیل شده است.

مرگ ۱۸ نفر فقط در خرداد ماه در دریای مازندران
 

توقع داریم مردم به سواحل مازندران مراجعه نکنند

استاندار مازندران نیز دراین خصوص به خبرنگار گفت : به هرحال در شرایط کرونایی قرار داریم و مردم نیز انتظار نداشته باشند که ساحل استان مانند قبل سال های قبل از کرونا به صورت همه جانبه خدمات ارائه بدهد.

احمد حسین زادگان با بیان این که توقع دایم مردم امسال هم همکاری کنند و در سواحل استان حضور پیدا نکنند و اصلا شنا کردن را در دستور کار خود قرار ندهند، در عین حال بیان داشت: ستاد طرح دریا استقرار ناجیان غریق را عملیاتی کرده است و به رغم این که رسما اعلام می کنیم که طرح دریا نداریم و شنا ممنوع است ، اما به خاطر این که مردم با هدف استفاده از سواحل به این استان سفر می کنند ، ناجیان را در سواحل مستقر کردیم.

وی با اظهار این که شنا کردن در دریا به توجه شیوع کرونا همچنان ممنوع است ، افزود : از طرفی فعال شدن طرح های دریا با توجه به حضور مسافران و گردشگران و شهروندان مازندرانی در سواحل ضروری است.

استاندار مازندران با اظهار این ک همه نسبت به خطر شیوع کرونا و غرق شدن شهروندان در آب های ساحلی استان توجه جدی داریم ، گفت : گزارش های زیادی از حضور شهروندان بومی ، مسافران و گردشگران در سواحل و حتی شنا در دریای خزر وجود دارد و فعال شدن طرح های دریا در این وضعیت که فصل تابستان فرا رسید و گرمای هوا هم رو به افزایش است ، ضریب ایمنی را برای شهروندان در سواحل افزایش می دهد. 

حسن زادگان افزود : پیش از این استانداری با هماهنگی نیروی انتظامی ، هلال احمر و هیات نجات غریق استان ۶۰۰ ناجی را با هدف جلوگیری از ورود شهروندان به آب دریا و شنا در سواحل مستقر کرده بود و با راه اندازی طرح ها تعداد ناجیان افزایش می یابد.

نماینده عالی دولت ابراز امیدواری کرد که تا آخر هفته همه شرایط برای حضور شهروندان طبق پروتکل های بهداشتی در طرح های سالمسازی سواحل دریای خزر در استان مازندران مهیا شود، اگر چه به تمامی شهروندان اعم از گردشگران و مسافران و بومیان هشدار داد که با توجه به وضعیت کرونایی کشور ، هرگز برای شنا وارد دریا نشوند.

استاندار مازندران به برگزاری جلسه امروز ستاد طرح دریا  با فرمانداران و اعضای ستاد طرح دریا اشاره کرد و توضیح داد: خطر غرق شدن در سواحل دریا در هر شرایط را جدی است و به همین خاطر تاکید می کنم دریای خزر با توجه به شرایط خاص خطر غرق شدگی را دارد. 

حسین زادگان خطاب به همه مسافران و  شهروندان تاکید کرد : به هیچ عنوان قانون گریزی نکنند و در خارج از طرح وارد دریا نشوند تا شاهد کاهش غریق همانند سال های قبل باشیم.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.