stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۱۵ مهر , ۱۴۰۳ Sunday, 6 October , 2024
  • کد خبر : 399892
  • 06 آبان 1400 - 22:45
2
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد:

ضرورت بازنگری ساختار فرهنگی کشور از سوی نخبگان

ضرورت بازنگری ساختار فرهنگی کشور از سوی نخبگان
همدان- قلمنا- قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر لزوم بازنگری ساختار فرهنگی کشور از سوی نخبگان و ایجاد تحول فرهنگی در کشور، به نقشه مهندسی فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: بایستی مسئولین کشوری نسبت به توجه به این موضوع همت گمارند.
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار قلم از همدان، حجت الاسلام روح‌الله حریزاوی امروز در اولین نشست علمی تخصصی “تحول در ساختار فرهنگی کشور” که با حضور مدیران، معاونین، کارشناسان و فعالان فرهنگی در سالن همایش های اداره کل تبلیغات اسلامی استان همدان برگزار شد؛ با اشاره به دغدغه های رهبری در خصوص بحث فرهنگ، مطرح کرد: رابطه بین مردم و زمامداران دچار تحولاتی شده است، این رابطه در ابتدا با حضور محدث و مستمع بود، در ادامه به مجتهد و مقلد تبدیل شد و انقلاب اسلامی با راهنمایی های حضرت امام خمینی (ره) این رابطه را متحول و به رابطه امام و امت تبدیل نمود.

وی با بیان این موضوع ادامه داد: گاه شعار دولت ها در کشورمان فرهنگی و ارزشی است اما اقدامات غیرفرهنگی و حتی ضدفرهنگی دنبال می شود.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه صحبت های خود به صحبت های رهبری در سال ۱۳۸۴ اشاره کرد و گفت: در آن دوران که احمدی نژاد در انتخابات برگزیده مردم بود، مقام معظم رهبری در جلسه ای بیان کردند در این عرصه تقابل شاهد دو چهره بودیم، یکی سوابق انقلابی داشت، بدون شعار انقلابی و دیگری شعار انقلابی داشت اما سوابق انقلابی چندانی نداشت؛ که مردم خصوصاً جوانان کسی را انتخاب کردد که شعارهای انقلاب اسلامی را زنده کرد.

حجت الاسلام حریزاوی یادآور شد: در حوزه فرهنگی شعارها در بیشتر مواقع فراموش شده اند و علت آن همراهی نکردن ساختارها است.

مردمی سازی تبلیغ در دستور کار

این مسئول با بیان این بحث، به موضوع ولنگاری فرهنگی اشاره کرد و گفت: بخش بیشتر این وضعیت نشات گرفته از عدم همراهی ساختارها است اما باید بدانیم در بحث ساختارها تنها موضوع دستگاه های اجرایی نیستند، انواع و اقسام ساختارها را داریم که باید در این مسیر همراه باشند.

وی در تشریح این موضوع عنوان کرد: ساختارها، نهادها، سازو کارها، رویکردها و غیره را شامل می شود .

حجت الاسلام حریزاوی، هدف از برگزاری نشست های تخصصی در حوزه “تحول در ساختار فرهنگی کشور” را بازنگری این وضعیت از سوی جامعه نخبگان دانست و افزود: جامعه باید به یک ساز و کار که در این عرصه درست قدم بر نمی دارد، به راحتی بگوید که تو نباش چرا که عملکرد مناسبی نداریم بدین سان، حرکت فرهنگی باید از مردم شروع شود و در این میر به راستی باید مردمی سازی تبلیغ در دستور کار باشد.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه این نشست تخصصی، با تاکید بر اینکه فرهنگ، مردمی و مردم پایه است، به صحبت های رهبری و تاکیدات ایشان در خصوص اینکه مسائل فرهنگی با فرمان حل نمی شود، با گفتمان حل می شود و اینکه مسائل فرهنگی بایستی تبدیل به مطالبه عمومی شوند، اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه رهبر ما از ما و دولت یک تحول خواسته است و آن هم تحولی انقلابی عنوان کرد: ایشان در این مسیر، تعاریف خاصی از انقلابی داشته و مواردی را مطرح کرده اند بدین سان بایستی در این عرصه گام برداشت.

حجت الاسلام حریزاوی ضمن ابراز گلایه مندی گفت: چرا در طول هشت سال اخیر جلسات شورای فرهنگی ما تشکیل نشده است و یا اگر هم تشکیل شده است، به دستور نرسیده و خروجی نداشته است؟ جرا روی مفهوم فرهنگ فکر و بحث نمی شود و به آن را به عنوان یک موضوع سهل و ممتنع قلمداد می کنیم؟

وی با بیان اینکه رهبری، فرهنگ را مقل هوایی که تنفس می کنیم، عنوان کرده اند، گفت: کتابی هم در این راستا از سوی یک نویسنده منتشر شده است با عنوان هواگونگی فرهنگ، بدین سان نیاز است روی فرهنگ بسیار بحث کنیم.

این مسئول در ادامه با بیان اینکه بایستی به تمامی رفتارها، اقدامات و طرح هایی که در جامعه در حال شکل گیری است، توجه کنیم، مطرح کرد: به عنوان مثال، آیا بسته های نامحدود اینترنت شبانه که این روزها در جامعه ما وجود دارد، پیوست فرهنگی دارند؟ آیا درخصوص این زیست شبانه فکری کرده ایم؟ کارکردهای و آثار فرهنگی و ضدفرهنگی، سبک های زندگی، تعریف فرهنگ و غیره به راستی همه نیازمند بازنگری هستند.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر لزوم بازنگری ساختار فرهنگی کشور از سوی نخبگان و ایجاد تحول فرهنگی در کشور، به نقشه مهندسی فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: بایستی مسئولین کشوری نسبت به توجه به این موضوع همت گمارند.

حجت الاسلام حریزاوی خاطرنشان کرد: بایستی در مقوله فرهنگ، مبانی فرهنگ، موضوعات فرهنگی، مسائل فرهنگی، چالش ها و آسیب ها، اقدامات فرهنگی، اصناف فرهنگی، شعائر فرهنگی و اماکن فرهنگی مدنظر قرارگیرند.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در بخش پایانی صحبت های خود در این نشست با بیان اینکه دستگاه های فرهنگی و شبه فرهنگی مان هر کدام به خاطر یکی از این موارد ایجاد شده اند، افزود: ۱۰ تا ۱۵ دستگاه از این موارد قابل ادغام هستند، این روند نیاز به ساختار شکنی اما با مطالعه درست دارد.

در کارهای فرهنگی، جزیره ای عمل نکنیم

در ادامه، مریم جانجان به ارائه پیشنهاداتی در راستای تحول در ساختار فرهنگی کشور پرداخت و گفت: بایستی جلسات و نشست های منطقه ای برای شناسایی آسیب های اجتماعی تشکیل شود تا بتوانیم مشکلات خاص هر شهر را شناسایی و دستگاه های فرهنگی را پای کار بیاوریم.

معاون امور فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خواهران همدان با بیان اینکه مشکل اصلی کارهای فرهنگی ما، پراکنده کار کردن و جزیره ای عمل کردن است، اظهار کرد: جزیره ای عمل کردن در این مسیر ما را به نتیجه نمی رساند بلکه بایستی طرح های مشترکی بین دستگاه های مربوطه اجرایی و عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه طرح هایی را در این راستا مانند طرح مبلغین خانگی و مرکز مشاوره دینی ارائه کرده بودیم اما تاکنون نتیجه ای نگرفته ایم و اجرایی نشده اند، اظهار کرد: ظرفیت های هم سویی در حوزه علمیه خواهران و سازمان تبلیغات اسلامی وجود دارد که در صورت همراهی آن ها می توان به دستاوردهای مناسبی رسید.

جانجان خاطرنشان کرد: بایستی مهارت های مبلغین شناسایی شود تا بتوانیم از اقدامات آن ها بهره مند شویم.

وی با بیان اینکه ما افراد متخصص داریم اما در اعزام آن ها دچار مشکل هستیم و نیاز است که سازمان تبلیغات اسلامی کمک کنند تا بتوانیم تاثیر گذار باشیم، گفت: برای رسیدن به ساختار و تحول فرهنگی نیاز به کار فرهنگی و جهادی در داخل دستگاه های اجرایی مختلف است.

تحول فرهنگی کشور را از مهدهای کودک آغاز کنیم

وی با تصریح بر اینکه نسبت به این حوزه غفلت شده است، اظهار کرد: تاکنون هیچ حمایت مادی یا معنوی برای مبلغ هایمان نداشته ایم، طرح های مختلفی را بدون حمایت اجرا کرده ایم و طرح هایمان را به دستگاه های دیگر هم برده ایم اما به جز سازمان تبلیغات اسلامی، دستگاه های دیگر نه حمایتی از ما کرده اند و نه طرح هایمان را قبول دارند.

جانجان با بیان اینکه نباید از ظرفیت های مردمی غافل باشیم و به جلسات اکتفا کنیم، خواستار ورود بحث های پژوهشی شد و گفت: با این روند است که می توانیم به تحول ساختار فرهنگی برسیم چرا که با طرح های پراکنده با بعد زمانی محدود نمی توانیم موجبات نتایج مطلوب را ایجاد نماییم.

معاون امور فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خواهران همدان خاطرنشان کرد: بایستی تحول فرهنگی کشور را از مهدهای کودک و مقاطع ابتدایی آغاز کنیم تا آسیب ها را نیز از بین برده و در مسیر مناسبی پیش رویم.

وی در بخش پایانی صحبت های خود تصریح کرد: اختلافات درون سازمانی، ما را از هدف هایمان دور و یکی از مشکلات ما در بحث ساختار فرهنگی کشور است بدین سان نیاز به تقویت روحیه جهادی و کار فرهنگی وجود دارد.

گفتنی است؛ در ادامه این نشست پرسش و پاسخ هایی در مقوله فرهنگ و تحول در ساختار فرهنگی کشور مطرح شد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.