stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 408140
  • 25 آذر 1400 - 16:18
3
مدیر جهاد کشاورزی ارومیه:

کشت دانه روغنی”کاملینا” در ۱۹ هکتار از اراضی آذربایجان غربی

کشت دانه روغنی”کاملینا” در ۱۹ هکتار از اراضی آذربایجان غربی
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارومیه گفت: همزمان با کشت پاییزه، ۱۹ هکتار گیاه روغنی دارویی کاملینا برای اولین بار در این شهرستان کشت شده است.
قلم | qalamna.ir :

علی پیرمرادی در حاشیه بازدید از مزرعه کشت گیاه کاملینا در ارومیه اظهار داشت: با توجه به خشکسالی سال های اخیر، کم آبی و در راستای تغییر الگوی کشت، جهاد کشاورزی بر آن شده است که گیاهان کم آب بر، مقاوم در برابر کم آبی با سودآوری بالا را به کشاورزان معرفی و ترویج کند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارومیه با تاکید بر افزایش کشت این گیاه استراتژیک در این شهرستان، اضافه کرد: با توجه به وارداتی بودن ۹۵ درصد از روغن خوراکی کشور، موضوع توسعه کشت دانه های روغنی از جمله کاملینا به‌ عنوان یک گیاه روغنی مورد توجه قرار گرفته است.
پیرمرادی با بیان اینکه درحال‌حاضر رقم”سهیل” کاملینا در داخل کشور به ثبت رسیده است، گفت: در صورت کشت و توسعه گیاه کاملینا علاوه بر کاهش وابستگی کشور به واردات روغن خوراکی می‌توان باعث ایجاد اشتغال و کارآفرینی بخش کشاورزی نیز شد.
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ارومیه بیان کرد: کاملینا از گیاهان روغنی است و جهت حمایت از کشت این گیاه، خرید تضمینی با قیمت مصوب ۱۶ هزار تومان، بیمه مزارع کشت شده در راستای طرح جهش تولید در دیم زارها، ارائه کود یارانه دار و نیز توزیع بذر رایگان مزرعه طرح پاپلوت پیش بینی شده است.
وی با بیان اینکه روغن این گیاه علاوه بر مصرف خوراکی مصرف دارویی نیز دارد، افزود: کنجاله این گیاه نیز می تواند به عنوان غذایی مناسب برای دام، طیور و آبزیان مورد استفاده قرار گیرد.
پیرمرادی اضافه کرد: این گیاه که بسیار مقاوم در برابر سرما، گرما، خشکی، شوری زمین، آفات و امراض است هم اینک در ۱۱ هکتار در منطقه دیزج دول، سه هکتار در بالانج و پنج هکتار در منطقه سیلوانا کشت شده است.
وی بیان کرد: کاملینا یک دانه روغنی از خانواده “براسیکاسه” است که روغنی با کیفیت بالا از آن حاصل می‌شود که سرشا از امگا سه و ۹ است؛ این گونه گیاهی در خاک‌های شور و اراضی دیم و سنگلاخی و شنی قابلیت کشت بهتری دارد و به طور کلی برای اراضی فقیر و کم آب بسیار مناسب است.

پیرمرادی اظهار داشت: این گیاه مقاومت بالایی نسبت به آفات رایج در میان دانه‌های روغنی همچون “سوسک گرده‌خوار” دارد و ظرفیت عملکرد تولیدی آن نیز به اثبات رسیده لذا به‌ عنوان گزینه مناسبی در تناوب با غلات دانه‌ریز مطرح شده که میانگین کنونی تولید آن در کشورهای اروپایی ۲ تا ۲.۵ تن در هکتار است.

وی گفت: با توجه به تاریخچه محدود کشت آن در ایران، برداشت کنونی کاملینا از مزارع کشورمان عملکرد یک تا یک و نیم تن در هکتار بوده است.

دانه‌های روغنی در بین محصولات زراعی از اهمیتی خاصی برخوردارند بطوری که پس از غلات دومین منبع غذا در جهان محسوب می‌شوند.

در این میان “کاملینا یا کتان‌کش” گیاهی است که کشت آن ظرف سال های اخیر به ‌عنوان یک دانه روغنی در ایران آغاز شده است

مهمترین مزیتهای گیاه دارویی روغنی کاملینا که از جمله نباتاتی است که سال های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده “قابلیت کشت پاییزه و برداشت در اواخر فروردین، نیاز آبی کم، سازگاری بهتر با تغییرات اقلیمی منطقه، مقاومت فوق‌العاده در برابر خشکی و سرمای بهاره، حساسیت کمتر به آفات و نداشتن حساسیت به ریزش محصول در زمان برداشت” است.

هشتگ: , , , , , , ,
  • خبرنگار مریم رسولی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.