stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۲ خرداد , ۱۴۰۳ Wednesday, 22 May , 2024
  • کد خبر : 408808
  • 30 آذر 1400 - 11:05
0

جاده مرگ در شرق کرمان و ادامه بازتاب‌ها/نماینده مجلس: غفلت شده است

جاده مرگ در شرق کرمان و ادامه بازتاب‌ها/نماینده مجلس: غفلت شده است
قلم | qalamna.ir :

تصادف بین ۲ خودرو سواری شامگاه شنبه در محدوده شهرستان ریگان واقع در جاده ترانزیتی چابهار- ایرانشهر- کرمان درحالی به وقوع پیوست که شمار جانباختگان سوانح این محور ارتباطی در محدوده شرق استان کرمان از ابتدای سال تاکنون به ۲۷ نفر و طی پنج سال اخیر به ۱۳۹ نفر رسیده است؛ احتساب مجروحان حادثه عدد بسیار بیشتری را نشان می دهد.

گزارش درباره این حادثه و مشکلات پروژه مذکور را از لینک زیر می توانید مطالعه کنید:

    ۱۳۹ کشته و ۴۷۲ زخمی در یک جاده شرق کرمان طی ۵ سال

تصادف اخیر در شرایطی بود که مادر یکی از جانباختگان حادثه با حضور بر سر جنازه فرزندش مویه‌ می کرد و فیلم آن نیز توسط دیگران ضبط و منتشر شد و بازتاب های زیادی در فضای مجازی داشت.

در بین کشته شدگان این حادثه یکی از معلمان جوان شهرستان ریگان بود که به همراه همسرش در لحظه تصادف جان باختند.
مسیر جاده ایرانشهر- نرماشیر باوجود آنکه محوری ترانزیتی و راهبردی است که حلقه اتصال استان های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان به شمار می رود در محدوده ای به میزان افزون بر ۲۶۰ کیلومتر تک بانده است و به علت تردد وسایل سنگین و نیز خودروهای قاچاق سوخت و انسان که سرعت بسیار بالایی دارند، سوانح این محور نیز افزایش یافته است.

حوادث در محدوده سکونتگاهی بویژه در حوزه شهرستان ریگان تا نرماشیر بیشتر بوده است.

پس از سانحه اخیر بود که گلایه ها از چرایی ساخته نشدن باند دوم این جاده در محدوده ۴۷ کیلومتر از شهرستان ریگان تا شهرستان نرماشیر در شرق استان کرمان نیز بیشتر بالاگرفت و اداره راه و شهرسازی ریگان اطلاعیه ای درباره آخرین وضعیت احداث پروژه ارائه کرد.

اگرچه برخی شهروندان در فضای مجازی از این اطلاعیه نیز گلایه کردند و گفتند که بعد از هربار تصادف این اطلاعیه بازنویسی و منتشر می شود و اتفاق تازه ای در عمل نمی افتد اما از آنجا که انتقادها همچنان ادامه داشت نماینده مردم شهرستان های شرق استان در مجلس نیز واکنش نشان داد و ضمن گلایه از برخی که با موضوع چرایی ساخته نشدن پروژه راهسازی از او انتقاد کرده بودند توضیحاتی درباره آخرین وضعیت این پروژه ارائه کرد.

خبرنگار در این زمینه با حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی نماینده مردم شهرستان های بم، فهرج، نرماشیر و ریگان در مجلس تماس گرفت و با وی مصاحبه کرد؛ وی که رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز برعهده دارد درباره آخرین وضعیت این پروژه عمرانی توضیحاتی ارائه کرد.

جاده مرگ در شرق کرمان و ادامه بازتاب‌ها/نماینده مجلس: غفلت شده است

وی با بیان اینکه مجلس ۱۵ میلیارد تومان در اختیار نمایندگان قرار داده که همه این مبلغ را به احداث باند دوم محور ریگان-نرماشیر اختصاص دادم گفت: البته ساخت هر یک کیلومتر راه دستکم ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان اعتبار می خواهد که اگر مسافت مدنظر را حدود ۴۰ کیلومتر نیز درنظر بگیریم حداقل ۴۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

این نماینده مجلس با تاکید بر ضرورت احداث باند دوم این جاده پرحادثه و ترانزیتی که طی سال های گذشته همواره در آن شاهد حوادث تلخی بوده ایم افزود:  یکسری اقدامات تاکنون انجام شده که بنده در بودجه سال ۱۳۹۹ این پروژه نقشی نداشته ام اما در بودجه سال ۱۴۰۰ توانستیم این موضوع را به عنوان یک طرح به جدول ۲۰ بودجه پیوست دهیم تا بحث مطالعه و احداث ان انجام شود.

وی افزود: البته قول یکسری کمک ها نیز از طرف استاندار کرمان برای تکمیل این محور گرفته شده است.

غضنفرآبادی ادامه داد: صحبت هایی نیز با سازمان راهداری صورت گرفته تا در ساماندهی یکسری از قسمت ها که ورودی روستاها به شمار می روند و جزو نقاط حادثه خیز شناخته شده اند کمک کند.

به گفته وی ورودی روستاهایی مانند ارجمند، باقریه، برج دشتو، گُنبکی، ناصریه و عامریه اگر هر کدام ۲ کیلومتر هم آسفالت شود نسبت به تسریع این کار گام خوبی برداشته خواهد شد.

نماینده مردم شهرستان های شرقی استان کرمان تاکید کرد: همچنین با وزیر راه قبلی و فعلی نیز ملاقات هایی داشته ام و تمام سعی و تلاش این است که این موضوع به سرانجام برسد.

وی افزود: پیگیری هایی نیز با سازمان برنامه و بودجه انجام شده تا با وجود طرح های نیمه تمام دولت، این محور جزو طرح هایی که مصوبه کمیسیون ماده ۲۳ را لازم دارد قرار بگیرد و در بودجه ۱۴۰۱ تحت عنوان یک طرح اعتبار لازم برای آن در نظر گرفته شود.

راه سازی به سادگی برق کشی نیست

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به شرایط سخت احداث راه در مقایسه با سایر فعالیت های عمرانی تصریح کرد: راه سازی به سادگی برق کشی نیست و باید پیمانکار هم ورود کند زیرا پیمانکاران بسادگی زیر بار این نوع پروژه ها نمی روند اما تلاش خواهیم کرد از ظرفیت شهرستان های دیگر نیز در این زمینه استفاده کنیم.

وی افزود: ۲۰ کیلومتر این جاده در محدوده شهرستان ریگان و مقداری هم در حوزه شهرستان های فهرج و نرماشیر قرار دارد که از فرمانداران هر کدام از این شهرستان ها درخواست کردیم هر کدام اعتباراتی را برای ساماندهی ورودی شهرستان های خودشان در نظر بگیرند و مبالغی را برای این امر اختصاص دهند.

بهره برداری از قسمت ۲بانده ورودی ریگان

غضنفرآبادی درباره قسمتی از  ورودی ریگان که دوبانده شده اما هنور به بهره برداری نرسیده است نیز توضیح داد: این قسمت بزودی به بهره برداری خواهد رسید و دلیل اینکه تاکنون بهره برداری نشده این است که اعتبار لازم به برای آسفالت آن بموقع نرسیده است.

وی افزود: از مبلغ ۱۵ میلیاردی که برای این محور در نظر گرفته شده مقداری به عنوان طلب پیمانکار پرداخت و مابقی برای آسفالت این قسمت که حدود ۱۰ کیلومتر است اختصاص خواهد یافت.

در گذشته غفلت شده

وی عنوان کرد: در یک بازه زمانی راه های پرخطر مانند محورهای کرمان-بم ،بم-نرماشیر و نرماشیر- فهرج در اولویت قرار گرفت و هنگامی که محور ریگان باید پیگیری می شد، آن زمان نماینده مردم در مجلس نبودم لذا باید دیگران اقدامات لازم را انجام می دادند تا این ۴۰ کیلومتر هم به سرانجام برسد اما به هر دلیلی این امر به پایان نرسید و بنده به دنبال آن هستم تا این مسیر تکمیل شود.

غضنفرآبادی نماینده مردم شهرستان های بم، نرماشیر، فهرج و ریگان گفت: باید این مسیر در قالب یک طرح ملی مطرح می شده که غفلت ها و شرایطی بوده که این محور در طرح ملی قرار نگرفته است و فعلا این طرح تحت عنوان مطالعه و احداث در بودجه قرار گرفته تا مبلغی برای احداث و ادامه کار دریافت کنیم.

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.