stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 9 May , 2024
  • کد خبر : 409894
  • 07 دی 1400 - 17:58
1

بازنگری در سیاستهای رفع تعهد ارزی، خواسته صادرکنندگان خراسان رضوی

بازنگری در سیاستهای رفع تعهد ارزی، خواسته صادرکنندگان خراسان رضوی
خراسان رضوی- صادرکنندگان خراسان رضوی به ویژه بازرگانانی که مقصد کالاهای آنها کشور افغانستان است درخواست بازنگری در سیاستهای رفع تعهدات ارزی حاصل از صادرات را از سوی بانک مرکزی دارند تا شرایط صادرات کالا در بحران اقتصادی کنونی کشور برای آنان آسان شود.
قلم | qalamna.ir :

رفع تعهد ارزی از جمله مسایل جدیدی است که در سال های اخیر رواج یافته است، از سال ۱۳۹۷ بخشنامه ها و مصوباتی درباره نحوه رفع تعهد ارز حاصل از صادرات ارایه شد بر این اساس که برای رفع تعهد ارز حاصل از صادرات باید با هر بار خروج ارز از کشور به وسیله صادرات، متقابلاً ارزی وارد کشور شود.

شیوه هایی نیز برای رفع تعهد ارزی در نظر گرفته شده است که شامل واردات در مقابل صادرات، پرداخت مستقیم بدهی ارزی واردات اشخاص ثالث در برابر صادرات و پرداخت اقساط بدهی ارزی تسهیلات فاینانس، زیفاینانس و یوزانس و فروش ارز به دست آمده در صرافی های مجاز یا بانک ها و سپرده گذاری ارزی در بانکهای کشور است که عمده صادرکنندگان در خراسان رضوی شیوه نخست را برگزیده اند.

موضوع نشست روز سه شنبه کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی به مشکلات صادرکنندگان در “رفع تعهد ارزی” اختصاص داشت که از سوی آنان در حضور سه نماینده بانک مرکزی ارایه و جمع بندی شد.

بنای “رفع تعهدات ارزی” از ابتدا اشتباه بود

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی در این نشست گفت: بنای رفع تعهد ارزی از ابتدا اشتباه بود و از زمان اجرای این طرح تاکنون فشار زیادی به صادرکنندگان متحمل گردید، متاسفانه زبان مشترکی بین فعالان اقتصادی و کسانی که این قانون را وضع کردند، وجود ندارد چرا که صادرکنندگان به شدت نسبت به این قانون و همچنین ارز ترجیحی انتقاد دارند.

حسین محمدیان افزود: صادرات به افغانستان ریالی انجام می شود و امکان بازگشت ارز حاصل از صادرات به افغانستان به صورت دلار به کشور نیست، تجار افغانستانی عمدتا در مشهد و ایران زندگی می کنند و همه از کارت بانکی ایرانی برخوردار بوده و ریال پرداخت می کنند، آن وقت چرا باید تاجر ایرانی تعهد ارزی در ازای صادرات به افغانستان را به صورت ریال به کشور پرداخت کند.

وی به شرایط سخت صادرات به افغانستان اشاره و بیان کرد: طی هشت ماهه امسال صادرات کالا از خراسان رضوی به کشور افغانستان از نظر ارزشی ۴۹ درصد و از نظر وزنی ۳۶ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش یافته، این در حالی است که بخش عمده صادرات ایران به کشور افغانستان از طریق خراسان رضوی انجام می گیرد.

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: هم اینک تاجران زیادی از ایران هنوز مال و بارشان در افغانستان مانده و نتوانسته اند آن را به کشور بازگرداند آن وقت باید رفع تعهد ارزی را انجام دهند صادرات ریالی به معنای جلوگیری از خروج ارز از کشور است چرا نباید صادرات ریالی را بپذیریم؟ لازم است در رفع تعهدات ارزی در ازای صادرات به کشور افغانستان به صورت دلاری تجدید نظر شود.

محمدیان افزود: اگر از داخل کشور زیرساخت لازم برای صادرات فراهم نشود، دیپلماسی اقتصادی ما راه به جایی نمی برد، تنها تکیه گاه کشور صادرکننده است اما از صادرکننده یارانه می گیریم و به واردکننده می دهیم و این به ضرر کشور است.

هشتگ: , , , , , ,
  • خبرنگار ادبی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.