stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024
  • کد خبر : 421111
  • 22 بهمن 1400 - 20:37
0

همراهی دولت و بخش خصوصی برای توسعه اقتصادی کرمانشاه

همراهی دولت و بخش خصوصی برای توسعه اقتصادی کرمانشاه
کرمانشاه - قلمنا - هفتاد و چهارمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در حالی با حضور معاونان وزیر امور اقتصادی و دارایی و البته ارتباط آنلاین و مستقیم با وزیر برگزار شد که هم دولتی‌ها و هم بخش خصوصی آمادگی خود را برای حرکت شتابان به سمت توسعه اقتصادی استان کرمانشاه اعلام کردند.
قلم | qalamna.ir :

هفتادوچهارمین جلسه شورای گفت و گو میان دولتی ها و بخش خصوصی در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد که عمدتا نگرانی تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در خصوص افزایش مالیات ها بود و اینکه این افزایش، مشکلات عدیده ای را برای آن ها ایجاد می کند.

هرچند توضیحات رئیس امور مالیاتی کشور و معاون وزیر اقتصاد مبنی بر شناسایی سه میلیون مودی جدید و شناسایی دیگر مودیان در سال آینده خیال فعالان بخش خصوصی را نسبت به اینکه قرار نیست خیلی بر مالیات پرداختی فعلی اضافه شود را تا حدی راحت کرد.

حذف برخی قوانین دست و پا گیر برای افزایش فعالیت های اقتصادی و تجاری، تقویت مراکز سرمایه گذاری، تعیین تکلیف منطقه آزاد قصرشیرین، الحاق بخش هایی از منطقه جهانی اورامانات به مناطق آزاد و افزایش سهم کرمانشاه در تسهیلات اشتغالزا از دیگر مباحث مهم مطرح شده این جلسه بود.

برگزاری ۴۹ جلسه شورای گفت و گو دولت و بخش خصوصی در پنج سال اخیر

کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه در ابتدای این جلسه توضیحاتی در خصوص جلسات برگزار شده شورای گفت و گو دولت و بخش خصوصی از سال ۱۳۹۶ به بعد ارائه کرد و گفت: در این سال ها ۴۹ جلسه با ۳۰۸ مصوبه در کرمانشاه برگزار شده و در این خصوص رتبه هشتم کشور را دارا هستیم.

وی با بیان اینکه تنها ۳۰ درصد مصوبات در استان قابیلت اجرایی و رفع و رجوع مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی وجود دارد و مابقی باید در مرکز کشور تصمیم گیری شود، ابراز امیدواری کرد تا اختیارات بیشتری به استان ها و خصوصا در حوزه بانکی داده شود.

کاشفی همچنین از افزایش مالیات ها در سال ۱۴۰۱ ابراز نگرانی کرد و با بیان اینکه این تصمیم باعث می شود بسیاری واحدهای تولیدی صدمات جبران ناپذیری متحمل شوند، خواستار حذف برخی قوانین دست و پا گیر هم شد و گفت: سرگردانی سرمایه گذاران در کشور و استان کرمانشاه به اقتصاد ما آسیب های فراوانی وارد کرده و انتظار می رود راه چاره ای برای آن اندیشیده شود.

نیاز ۶۰ هزار میلیارد ریالی ایران‌خودرو صحنه

بهزاد باباخانی معاون امور هماهنگی اقتصادی استانداری کرمانشاه نیز در این نشست با اشاره به اینکه شرکت ایران‌خودرو جزو مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب بوده و ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال را دارد گفت: این کارخانه خودروسازی که هم اکنون تنها ۳۰ هزار دستگاه تولید می کند، برای رسیدن به ظرفیت نهایی خود حداقل به ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت های زیاد بازارچه پرویزخان و اینکه هم اکنون روزانه حدود ۱۲۰۰ دستگاه کامیون از طریق این مرز که ۲۵ درصد صادرات های استان را شامل می شود تردد می کنند، خواستار اجرای سریعتر طرح جامع و راه اندازی فاز دوم بازارچه شد.

باباخانی، تعیین تکلیف منطقه آزاد قصرشیرین، افزایش ۵۰۰ میلیارد تومانی سهمیه استان در بخش تسهیلات اشتغالزا، امهال تسهیلات پرداختی به زلزله زدگان برای سال سوم، امهال تسهیلات مربوط به خشکسالی کشاورزی و همراهی بیشتر بانک ها با طرح های معرفی شده به آن ها برای پرداخت تسهیلات را نیز مورد تاکید قرار داد.

منطقه آزاد قصرشیرین باید تبدیل به قطب اقتصادی استان شود

شهریار حیدری نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی نیز خواستار حل مشکلات منطقه آزاد قصرشیرین شد و گفت: مردم انتظار دارند این منطقه تبدیل به قطب اقتصادی استان شود اما با گذشت بیش از ۶ ماه هنوز کاری در این منطقه انجام نگرفته است.

وی رفع پیچیدگی های اداری در گمرکات، وضع معافیت های گمرکی و امهال وام های مناطق زلزله زده را هم مورد تاکید قرار داد و تصیح کرد: کرمانشاه امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند حمایت دولتمردان قرار دارد.

حیدری همچنین خواستار مدیریت وزارت اقتصاد و دارایی در خصوص افزایش مالیات ها برای سال آینده شد و گفت: اگر این موضوع به خوبی مدیریت نشود تولیدکنندگان دچار مشکلات عدیده ای خواهند شد و حتی ممکن است باعث کاهش تولیدات آن ها شود.

بخش هایی از منطقه جهانی اورامانات می تواند به مناطق آزاد الحاق شود

آرش لهونی نماینده مردم پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود و با تاکید بر ظرفیت های بزرگی که در منطقه اورامانات وجود دارد گفت: بخش هایی از این منطقه که به ثبت جهانی هم رسیده قابلیت این را دارد تا به مناطق آزاد الحاق و اضافه شود.

وی همچنین خواستار برچیده شدن قوانین دست و پا گیر و صدور راحت تر مجوز کسب و کار شد و افزود: اورامانات به واسطه طبیعت بسیار زیبایی که دارد امکان ایجاد صدها شغل را دارد اما افرادی که برای کسب مجوز اقدام می کنند آنچنان در پیچ و خم های اداری می مانند که دلسرد شده و انصراف می دهند.

لهونی همچنین با اشاره به مشکلاتی که واحدهای تولیدی و بازاریان به واسطه زلزله و شیوع کرونا در چهار سال اخیر داشته اند، گفت: در چنین شرایطی افزایش نرخ مالیات فشارهای مضاعفی به ان ها وارد می کند که امید می رود وزارت اقتصاد طرح های حمایتی خود را شامل این افراد کند تا ضرری به آن ها نرسد.

واحدهای تولیدی کرمانشاه نیازمند مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی هستند

استاندار کرمانشاه نیز در این نشست گفت: یکی از نیازهای جدی واحدهای صنعتی و تولیدی استان برخورداری از مشوق‌ها و معافیت های مالیاتی است که امیدوارم وزارت امور اقتصادی و دارایی تمهیدات لازم را در این خصوص بیندیشد.

«بهمن امیری‌مقدم» اظهار داشت: مشوق ها و معافیت های مالیاتی هم می تواند واحدهای تولیدی فعلی استان را برای افزایش تولیدات تشویق کند و هم اینکه سرمایه گذاران را برای حضور در کرمانشاه ترغیب خواهد کرد.

وی بیکاری را مشکلی با سابقه ۵۰ ساله در کرمانشاه دانست و گفت: امروز استان ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند حمایت همه جانبه مسئولان برای جبران عقب افتادگی هایش است.

امیری مقدم با بیان اینکه کرمانشاه رتبه اول معرفی طرح های اشتغالزا به بانک ها را دارد، گفت: تقریبا ۲ برابر ظرفیت مصوب طرح به بانک ها ارجاع شده و توقع می رود آن ها نیز زودتر برای پرداخت تسهیلات اشتغالزا اقدام کنند.

امسال سه میلیون مودی جدید در کشور شناسایی شده است

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور هم در این شورا با اشاره به عزم این سازمان برای شناسایی مودیانی که ملزم به پرداخت مالیات هستند، گفت: از ابتدای سال تاکنون سه میلیون مودی جدید شناسایی و برای آنها پرونده تشکیل شده است که شناسایی این تعداد مودی در حالی که هنوز ۱۱ ماه نیز از سال سپری نشده است تحول بزرگی برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی است.

داوود منظور اظهار داشت: در حالی امسال سه میلیون مودی جدید شناسایی شده که کل مودیان شناسایی شده کشور تا پایان سال گذشته ۶ میلیون نفر بودند و قطعا در سال آینده نیز مودیان جدید شناسایی خواهند شد بنابراین مودیان فعلی نگران اینکه مالیات آن ها افزایش پیدا می کند، نباشند چون قرار نیست آن ها سال آینده مالیاتی اضافه پرداخت کنند.

وی با تاکید بر اینکه وصول مالیات تنها بر مبنای قانون صورت گرفته و هیچ کس نمی تواند یک ریال مالیات خارج از چارچوب تعیین شده اخذ کند، گفت: افزایش مالیاتی که قرار است سال آینده اتفاق بیفتد بین همه مودیان شناسایی شده تقسیم می شود که شامل سه میلیون مودی شناسایی شده سال جاری و مودیان شناسایی شده سال آینده هم خواهد شد.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه برنامه ریزی امسال برای وصول مالیات ۲۷۰ هزار میلیارد تومان بوده که بخش اعظمی از آن محقق شده است، گفت: این رقم برای سال آینده به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

مشکلات منطقه آزاد قصرشیرین با قید فوریت رسیدگی می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز که مهمان آنلاین شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی کرمانشاه بود، گفت: مشکلات منطقه آزاد قصرشیرین که پس از گذشت حدود هفت ماه همچنان بلاتکلیف برخی کارهاست با قید فوریت رسیدگی خواهد شد.

سید «احسان خاندوزی» افزود: اینکه هنوز پس از چند ماه ساز و کارهای منطقه آزاد قصرشیرین و مدیریت اجرایی آن مشخص نشده باشد مساله قابل توجیهی نیست و حتما مساله از طریق دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی پیگیری می شود.

وی همچنین با اشاره به اختصاص بودجه ۷۰ میلیارد ریالی برای هر کدام از هفت منطقه آزاد جدید کشور که قصرشیرین هم شامل آن ها می شود، افزود: تلاش می کنیم این رقم تا پایان سال جاری به این مناطق پرداخت شود.

خاندوزی همچنین از افزایش اختیارات بانک ها در استان ها خبر داد و گفت: این مساله در جلسه اخیر ستاد اقتصادی دولت مطرح و در نهایت به تصویب نیز رسید.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به ارسال پرونده های فراوان بانکی به تهران برای تصمیم گیری، گفت: با افزایش اختیارات بانک ها که از سال آینده عملیاتی می شود از این کار و در نتیجه اتلاف زمان جلوگیری خواهد شد.

معاونان وزارت امور اقتصاد و دارایی امروز پنجشنبه برای افتتاح کارخانه فروآلیاژ اسلام آبادغرب به عنوان اولین سرمایه گذاری خارجی بخش صنعت استان کرمانشاه به این استان سفر کردند.

  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.