stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
  • کد خبر : 423598
  • 02 اسفند 1400 - 21:54
3

هشدار دامپزشکی خوزستان درباره بروز بیماری دامی تب ۳ روزه

هشدار دامپزشکی خوزستان درباره بروز بیماری دامی تب ۳ روزه
خوزستان - با توجه به نزدیک شدن فصل تکثیر و تزاید جمعیت انگل‌های خارجی، پشه‌ها واحتمال شیوع بیماری تب سه روزه در جمعیت دام سنگین استان در فصل گرما، دامداران نسبت به پیشگیری از این بیماری اقدام های لازم را انجام دهند.
قلم | qalamna.ir :

دکتر مصطفی کنارکوهی مدیرکل دامپزشکی خوزستان نسبت به بروز بیماری دامی تب سه روزه در استان با توجه به روند تدریجی دما هشدار داد و گفت: واکسیناسیون صرفا به عنوان تنها روش موثر کنترل این بیماری باید توسط دامداران یا مجتمع‌های دامداری در مراکز مایه‌کوبی مجاز انجام شود.

وی افزود: با توجه به نزدیک شدن فصل تکثیر و تزاید جمعیت انگل‌های خارجی، پشه‌ها واحتمال شیوع بیماری تب سه روزه در جمعیت دام سنگین استان در فصل گرما، دامداران نسبت به پیشگیری از این بیماری اقدام های لازم را انجام دهند.

او یادآور شد: انجام واکسیناسیون در ۲ نوبت قبل از شروع فصل گرما در دام‌های شیری، رعایت بهداشت دام و سم‌پاشی به موقع جایگاه نگهداری دام‌ها برای از بین بردن ناقلان، رعایت بهداشت دام، ضدعفونی و همچنین سمپاشی به موقع جایگاه نگهداری دام‌ها از اقدام‌های موثر برای پیشگیری از این بیماری است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان خاطرنشان کرد: واکسیناسیون صرفا به عنوان تنها روش موثر کنترل بیماری تب سه روزه در دنیا مطرح بوده که باید توسط دامداران یا مجتمع‌های دامداری در مراکز مایه‌کوبی مجاز انجام شود.

کنارکوهی به دامداران توصیه کرد از هرگونه خرید و فروش و جابجایی دام‌ها با سابقه بهداشتی نامعلوم و بدون مجوز بهداشتی حمل دامپزشکی خودداری کنند تا زمینه شیوع این بیماری کاهش یابد.

بیماری تب سه روزه (BEF) یک بیماری ویروسی مختص گاو و گاومیش است که در نقاط گرمسیری و نیمه گرمسیری و همزمان با شروع فصل گرما و فعالیت حشرات و بندپایان بروز می‌کند.

بیماری تب سه روزه ضمن آنکه بیماری بین انسان و حیوان مشترک نیست، گذرا و قابل‌درمان است.

استان خوزستان حدود ۴۵۰هزار راس گاو و گاومیش دارد. تمرکز جمعیت دام گاومیش استان در مناطق گرمسیری و همجوار با تالاب ها و هورها بوده و جمعیت گاو در دیگر مناطق استان پراکنده است.

حدود سه میلیون راس دام سبک(گوسفند و بز) نیز در خوزستان وجود دارد.خوزستان در زمینه جمعیت دامی، در رتبه هفتم کشوری قرار دارد.

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.