stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 424662
  • 07 اسفند 1400 - 21:16
1
مدیرکل دامپزشکی خوزستان:

خشکسالی تاثیر مستقیمی بر تولیدات دامی و دامپروری خوزستان دارد

خشکسالی تاثیر مستقیمی بر تولیدات دامی و دامپروری خوزستان دارد
خوزستان - مدیرکل دامپزشکی با اشاره به وجود یک هزار و صد رأس دام سبک و سنگین در استان گفت: خشکسالی به صورت مستقیم بر تولیدات دامی و دامپروری این استان تأثیر گذار است.
قلم | qalamna.ir :

مصطفی کنارکوهی مدیرکل دامپزشکی خوزستان در نشست خبری با اشاره به اینکه تأمین بهداشت دام و طیور و همچنین رصد وضعیت بهداشت فراورده‌های دامی خام از جمله وظایف دامپزشکی است، اظهار کرد: سه میلیون و ۷۰۰ هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز) و بالغ بر ۴۰۰ هزار رأس دام سنگین در خوزستان به صورت بومی سنتی نگهداری می‌شوند.

او با اشاره به تولید ۵۴ میلیون قطعه تولید طیور در سال گذشته در خوزستان افزود: بخش عمده نیاز دام و فرآورده‌های دامی خوزستان از درون استان تأمین می‌شود.

وی در خصوص تأثیر خشکسالی بر صنعت دامپروری خوزستان گفت: با توجه به اینکه پایه و اساس دامپروری و تولیدات آن وابسته به کشاورزی است و از این رو خشکسالی به صورت مستقیم بر تولیدات دامی و دامپروری این استان تأثیر گذار است؛ از یک سو تغذیه، سیستم ایمنی دام و سلامت دام و از سوی دیگر نیز آبزیان و گاومیش آبی با بروز خشکسالی و تنش آبی دچار تنش شده و کیفیت تولیدات آنها نیز تأثیرپذیر خواهد بود.

کنارکوهی بیان کرد: با توجه به اینکه وظیفه اصلی دامپزشکی مبارزه با بیماری‌های واگیر دامی است، محور اصلی در این زمینه بروز یا عدم بروز این بیماری‌ها در استان تعیین شده است؛ بنابراین سیستم رصد و نمونه‌گیری قوی برای شناسایی بیماری‌های دامی در خوزستان وجود دارد؛ همچنین اصلی ترین کار برای این بخش، انجام واکسیناسیون در کنار رصد و پایش بیماری‌ها محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری بیش از هشت و نیم میلیون نوبت دام واکسیناسیون انجام شده عنوان کرد: یکی از بیماری‌های شایع در میان دام سبک PPR است ولی در خوزستان سیستم ایمنی حیوانات تا نیمه سال آینده تقویت شده تا مشکل خاصی رخ ندهد؛ همچنین از نظر اجرای واکسیناسیون به اندازه نیاز دام‌های این استان مشکلی وجود ندارد.

کشتار غیرمجاز دام

کنارکوهی با اشاره به اینکه در قانون ۶۸۸ مجازات اسلامی به موضوع کشتار دام به صورت غیرمجاز پرداخته شده بیان کرد: دستگاه اجرایی متولی باید در خصوص وظایف محول شده اقدامات مربوطه را انجام دهند ولی برخی از آنها همکاری لازم را در این زمینه ندارند؛ همچنین با تمام این تفاسیر موضوع برخورد با کشتار غیرمجاز دام از سوی دامپزشکی فراموش نشده و به صورت پراکنده اقدامات لازم انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به اینکه افراد بدون هویت مشخص در حاشیه شهر و جاده‌های بین راهی و پیاده‌روها نسبت به کشتار غیرمجاز دام اقدام می‌کنند، گفت: بر اساس قانون ۶۸۸ مجازات اسلامی باید شهرداری، مرکز بهداشت و محیط زیست در کنار دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند اما این موضوع محقق نشده است؛ همچنین اجراییات شهرداری و نیروی انتظامی باید برخورد قهری را با متخلفان انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه کشتار خیابانی و غیرمجاز دام محیط را آلوده، بهداشت عمومی شهروندان را به خطر انداخته و در نهایت مکان عمومی شهری را غصب می‌کند، خبر داد: ۱۴۹ شکایت قضائی که بعضاً باعث جمع آوری و حتی ضرب و شتم بین نیروها گزارش شده ولی چون برنامه مدونی برای بعد از جمع‌آوری نبوده آن افراد باز هم به کار خود ادامه می‌دهند.

برخوردها بازدارنده نیست

کنارکوهی با اشاره به اینکه موضوع برخورد با کشتار غیرمجاز دام در شورای تأمین مطرح می‌شود، گفت: موضوع به معاونت‌های اجتماعی سیاسی، اقتصادی و عمرانی استانداری خوزستان اعلام و منتظر دستور قضائی هستیم هرچند برخی احکام صادره بازدارنده نیست.

وی با اشاره به اینکه عمده تولید تخم‌مرغ و شیر در خوزستان به صورت سنتی است، خبر داد: در زمینه تولید گوشت قرمز مقام پنجم کشوری، در زمینه تولید گوشت سفید بین ۶ تا هفتم و در زمینه تولید آبزیان (ماهیان سردابی، گرمابی و میگو) مقام سوم کشور را داریم.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان افزود: بیماری برای دام یک مسئله اجتناب‌ناپذیر است ولی اداره دامپزشکی در مرحله اول نسبت به پیشگیری از بیماری و واکسیناسیون دام‌ها و در مراحل بعدی نیز نسبت به رصد بیماری اقدام می‌کند.

وی با اشاره به اینکه با وجود مشکلات مالی ولی با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی ۱۰۰ درصد دام‌های استان برای تب برفکی به عنوان بیماری مشترک بین دام‌های سبک و سنگین واکسینه شده‌اند، بیان کرد: در سه سال اخیر فقط یک مورد بروز بیماری در یکی از واحدهای طیور شهرستان دشت‌آزادگان در قالب آنفولانزای فوق حاد بروز کرد که در کمتر از ۲۴ ساعت شناسایی و با برخورد لازم پرونده آن مختومه شد.

کنارکوهی در خصوص فعالیت کشتارگاه اهواز گفت: برای صدور مجوزهای لازم باید بین ۲۵ – ۲۶ استعلام برای راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی اخذ شود که در صورت تأیید همه آنها مجوز تأسیس ارائه می‌شود؛ همچنین قبل از شروع فعالیت‌ها نیز بازرسی‌های لازم انجام و بعد پروانه بهره‌برداری صادر می‌شود.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.