stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 427279
  • 19 اسفند 1400 - 21:38
0

حدنگاری راهکاری برای مقابله با زمین‌خواری، کوه‌خواری‌ و ساحل‌خواری

حدنگاری راهکاری برای مقابله با زمین‌خواری، کوه‌خواری‌ و ساحل‌خواری
خوزستان - رئیس سازمان اسناد و املاک کشور گفت: صدور اسناد حدنگاری برای اراضی کشاورزی به هیچ وجه مانع حمایت‌های دولتی نسبت به کشاورزان نمی‌‌شود و ما آمادگی داریم در دو شهر خوزستان به صورت پایلوت طرح حدنگاری اراضی کشاورزی را اجرا کنیم.
قلم | qalamna.ir :

حسین بابایی معاون قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امروز در نشست فوق العاده شورای استانی حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی کشور که در اهواز برگزار شد، با تاکید بر اینکه هیچ زمینی در کشور نباید بدون شناسنامه و سند باشد، اظهار کرد: اراضی فاقد سند در معرض سودجویی و زمین خواری قرار دارند و تاکید روسای قوا نیز بر همین است که بعضی دستگاه‌های دولتی که فاقد سند هستند، سریعا نسبت به دریافت سند اقدام کنند.

وی افزود: صدور اسناد حدنگاری برای اراضی کشاورزی به هیچ وجه مانع حمایت‌های دولتی نسبت به کشاورزان نمی‌‌شود و ما آمادگی داریم در دو شهر خوزستان به صورت پایلوت طرح حدنگاری (کاداستر) اراضی کشاورزی را اجرا کنیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: ما این آمادگی را داریم تا به خوزستان اعتبارات ویژه‌ای جهت اجرای طرح حدنگاری تخصیص دهیم تا حدنگاری کشاورزی در استان به صورت کامل انجام شده و با تصرف‌های غیرقانونی برخورد شود.

وی با اشاره به تشکیل قرارگاه شهید سلیمانی و اقدامات مثبت صورت گرفته در این خصوص، ادامه داد: برای اجرای حدنگاری اراضی کشاورزی اعتبار لازم موجود است و بهانه‌ای برای کم کاری وجود ندارد و باید با مدیریت جهادی و کار و تلاش شبانه روزی برای اجرای این موضوع مهم برنامه‌ریزی شده و کار عملی صورت گیرد.

حسین بابایی تصریح کرد: بحث تعیین تکلیف اراضی کشاورزی چون مردم محور است، بحث فرهنگ سازی اهمیت زیادی دارد و در این خصوص باید اطلاع رسانی لازم صورت بگیرد و ائمه جمعه در این رابطه به سازمان ثبت کمک کنند.

وی درباره تعیین حدنگاری بستر و حریم رودخانه‌ها بیان کرد: گرچه وزارت نیرو در تعیین حد بستر رودخانه‌ها دارای اختیار است، اما باید توجه داشته باشیم که رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و تالاب‌ها جزئی از انفال هستند و در شورای عالی حفظ حقوق بیت‌المال نیز بر حل معضل اختلاف در تعیین حد بستر رودخانه‌ها تاکید شده است.

کاهش دعاوی حقوقی در زمینه کشاورزی

حجت‌الاسلام صادق مرادی رئیس کل دادگستری استان خوزستان نیز در این نشست، گفت: منابع طبیعی استان خوزستان بسیار گسترده است و با اقدامات خوبی که در اجرای قانون حدنگار در این زمینه انجام شده، شاهد کاهش چشمگیر پرونده‌ها و دعاوی حقوقی در این استان هستیم.

مرادی با اشاره به نشست شورای استانی حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی و منابع طبیعی کشور، گفت: بسیاری از مشکلات حدنگاری منابع طبیعی از طریق همین نشست‌ها مرتفع شده است و امیدواریم در بحث اجرای کاداستر اراضی کشاورزی نیز اقدامات خوبی انجام گیرد.

وی ادامه داد: خوزستان یکی از قطب‌های کشاورزی است و با حل مسئله حدنگاری این اراضی معضلات قضایی در این خصوص حل می‌شود و می‌توان این امر را در برخی شهرستان‌ها به صورت پایلوت انجام دهیم.

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.