stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 9 May , 2024
  • کد خبر : 427985
  • 23 اسفند 1400 - 7:56
0
کارشناس تغذیه و رژیم درمانی مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس:

اهمیت ویتامین آ در سلامت کودکان

اهمیت ویتامین آ در سلامت کودکان
هرمزگان/ قلمنا-کارشناس تغذیه و رژیم درمانی مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس گفت: بر اساس دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت مکمل یاری کودکان 2 تا 5 سال در مناطقی که با کمبود ویتامین A مواجه هستند؛ ضروری و بر انجام این طرح تاکید شده است.
قلم | qalamna.ir :

مژده آزور با اشاره به اینکه اکثر کودکان زیر ۵ سال دچار کمبود ویتامین آ هستند؛ افزود: ویتامین آ بعنوان ویتامین‌های محلول در چربی نقش ‌بسیار مهمی در سلامت کودکان دارند. این ویتامین کمک می کند؛ بدن در مقابل بیماریها مقاومت بیشتری از خود نشان دهد.

وی عنوان کرد: استان هرمزگان بعنوان یکی از استانهای نا امن غذایی است؛ بسیاری از خانواده ها به دلیل عدم دسترسی به ویتامین ها دچار فقر ویتامین هستند. ویتامین‌های محلول در چربی نقش‌های بسیار مهمی را در سلامت دارند. طرح مکمل یاری ویتامین آ هر ۶ ماه یک بار از طریق خانه های بهداشت و پایگاه های بهداشتی برای کودکان ۲ تا ۵ سال انجام می شود.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس با اشاره به اهمیت ویتامین آ و مکمل یاری در کودکان اظهار کرد: ویتامین آ در منابع غذایی حیوانی از جمله شیر و لبنیات پرچرب، خامه، کره، قلوه، زرده تخم مرغ و منابع گیاهی شامل: سبزی ها و میوه های زرد، نارنجی، قرمز و سبز تیره یافت می شود.

وی ابراز کرد: یکی از پیامدهای اصلی کمبود ویتامین آ افزایش خطر عفونت شدید است. کمبود این ویتامین در بدن منجر به بروز مشکلات مختلفی از جمله: شب کوری افزایش خطر بروز عفونت‌ها به خصوص در گلو، سینه و شکم، خشکی و پوستی پوستی شدن بدن و تاخیر رشد در کودکان می شود.

آزور با اشاره به علل کمبود ویتامین آ، خاطرنشان کرد: تغذیه کودک با شیر مصنوعی، تغذیه تکمیلی نامناسب و مصرف ناکافی منابع غذایی ویتامین آ، تغذیه نادرست و پرهیزهای غذایی دردوران بیماری و نقاهت، ناآگاهی های تغذیه ای، فقر اقتصادی و کم بودن منابع غذایی ویتامین آ از علل مهم کمبود این ویتامین در بدن به شمار می رود.

انتهای پیام/

 

هشتگ: , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.