پیمان نبهانی سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به بیشترین بازدیدهای صورتگرفته ازجاذبههای تاریخی، فرهنگی و توریستی اظهار کرد: متوسط بازدید از هرجاذبه در استان خوزستان حدود ۲۸ هزار و ۵۰۰ نفر در ایام نوروز است و بیش از ۵۰ درصد مسافران نوروزی حداقل سه روز را در استان ماندگار و ازجاذبههای گردشگری آن بهره بردند.
وی با اشاره به اینکه دربازه زمانی ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۱، پنج میلیون و۳۸۲ هزار و ۱۰۲ نفر از جاذبههای گردشگری خوزستان بازدید کردند، افزود: از این تعداد، یکمیلیون و ۷۰ هزار و ۱۹۰ بازدید مربوط به جاذبههای تاریخی، یک میلیون و ۱۶۳هزار و ۱۸۳ نفر مربوط به جاذبههای طبیعی، ۹۰۵هزار و ۲۲۰ نفر مربوط به جاذبههای دستساز، ۸۹۴هزار و ۶۳۱ نفر مربوط به جاذبههای مذهبی، ۷۵۰هزار و ۵۷۹ نفر مربوط به جاذبههای تفریحی، ۳۵۷هزار و ۸۰۸ نفر مربوط به جاذبههای فرهنگی و ۲۰۳هزار و ۲۰۲ نفر مربوط به موزههای استان بودند؛ ضمن اینکه طی این مدت آمار ۳۷هزار و ۲۸۹ نفربازدید نیز برای جاذبههای مربوط به صنایعدستی به ثبت رسید.
سرپرست معاونت گردشگری ادارهکل میراثفرهنگی خوزستان گفت: اولین شهر پربازدید با ۸۵۷هزار و ۶۲ نفر بازدید دزفول بود و دومین شهر با ۶۱۴ هزار و ۷۵۵ نفر بازدید لالی بوده است.
وی ادامه داد: اندیکا با بازدید ۵۹۳هزار و ۸۴۰ نفری، شوش۵۷۸هزار و ۱۳۸بازدید و اندیمشک با ۴۵۱هزار و ۶۴۶ نفر بازدید هم در ردههای سوم تا پنجم قرار گرفتند.
پیمان نبهانی تصریح کرد: همچنین گتوند، شادگان، باوی، شوشتر، ماهشهر، باغملک، رامهرمز، مسجدسلیمان، ایذه، اهواز، هندیجان، بهبهان، امیدیه، دشتآزادگان و رامشیر نیز در جایگاههای بعدی بیشترین تعداد بازدید قرار گرفتند.
وی با اشاره به اشغال ۱۰۰ درصدی ظرفیت هتلها و دیگر تأسیسات اقامتی در ایام نوروز بیان کرد: حدود ۵۹ درصد از مسافران درکمپها و اردوگاههای شهری، حدود ۱۰ درصد در مدارس و حدود ۱۵ درصد در سالنهای ورزشی و خوابگاههای دانشجویی و سایر تأسیسات دولتی و عمومی اقامت داشتند.
نبهانی عنوان کرد: ترددهای ورودی و خروجی و داخلی ثبتشده در جادههای استان حدود ۱۵میلیون و دویستهزار خودرو بود که این رقم نسبت به سال گذشته ۷۹ درصد افزایش داشته است.
سرپرست معاونت گردشگری ادارهکل میراثفرهنگی خوزستان در ادامه به ۳۰۱ مورد بازدید نظارتی انجامشده در سطح استان طی ایام تعطیلات نوروز اشاره کرد و گفت: از این تعداد، ۷۵ مورد بازدید از مراکز اقامتی، ۸۳ مورد از دفاتر و شرکتهای خدمات مسافرتی و ۷۳ بازدید از رستورانها، مراکز پذیرائی و بین راهی انجام شده است؛ ضمن اینکه در این مدت روی هم ۱۱ فقره تشویق به مراکز اقامتی، دفاتر خدمات مسافرتی و مراکز پذیرایی اعطا شده است. همچنین ۴۹ واحد از این تأسیسات نیز در این مدت تذکر دریافت کردند.
او افزود: در بازه زمانی یاد شده همچنین هفت فقره اخطار کتبی به مراکز اقامتی، دفاتر خدمات مسافرتی و مراکز پذیرایی داده شد و سه فقره از این مراکز و تأسیسات نیر تعطیل و یا تعلیق شدند.
نبهانی خاطرنشان کرد: تعداد شکایات واصل از مراکز بینراهی، ۱۳ فقره و از جاذبههای گردشگری نیز ۸۵ مورد بوده و این درحالی است که شکایتی از مراکز پذیرایی تا پایان نوروز واصل نشده است.
وی با بیان اینکه طی ایام نوروز، همکاران ما و بازرسان مخفی به طور مستمر از کمپها، ظرفیت اقامتگاهها و امکانات مسافران بازدید میکردند و در خصوص آسیبهای احتمالی که ممکن بود برای مسافران اتفاق بیفتد به صورت روزانه رصد و پیگیری میکردند، افزود: جریان مسافرت به استان خوزستان در نوروز ۱۴۰۱، نشان داد که کیفیت خدماترسانی در سطح استان خوب بود و همه هدف ما نیز این بود که رضایت مردمی را جلب کنیم.