دلایل متعددی را برای لزوم استیضاح رضا فاطمیامین در مقطع کنونی میتوان برشمرد. از سیاست یک بام و دو هوای وزارتخانه متبوع او در درج قیمت روی کالاها تا سوءمدیریت در تنظیم بازارهای اساسی. اما در این بین به نظر میرسد مسائل مربوط به بازار خودرو و خودروسازان است که وی را به گزینه اول استیضاح در دولت ابراهیم رئیسی تبدیل کرد.گرچه طبق شنیدهها طرح استیضاح وزیر کار و وزیر اقتصاد هم در مجلس کلید خورده، اما گویا استیضاح وزیر صنعت در روزهای قبل از آغاز سال نو مراحل پایانی خود را هم طی کرد.
گویا مدیریت خودروسازان کشور در طول سالهای اخیر به قدری دولت را در تنگنا قرار میدهد که عمر وزرات افرادی که بر کرسی ساختمان خیابان سمیه تکیه میزنند، دیگر به یک سال هم نرسد. این بار نیز نوبت به فاطمیامین رسید که قبل از یکسالهشدن وزارتش در آستانه استیضاح قرار بگیرد این بار نیز گویا پای خودروسازان در میان است.
لطفا… سیاهکلی، گفت: مهمترین علت خواسته نمایندگان مجلس از استیضاح وزیر صمت، مشکلات در حوزه خودروست.وی تشریح کرد: یکی از مهمترین برنامههایی که فاطمیامین برای اخذ رای اعتماد مطرح کرد، افزایش کیفیت خودروهای تولیدی داخل بود، اما در اجرای این برنامه اقدامی انجام نشد.بر اساس اعلام او، تعداد امضاهای استیضاح وزیر صنعت از تعداد مورد نیاز و مجاز بیشتر است.
استیضاح وزیر صنعت در دست هیات رئیسه
همچنین علی جدی، دیگر عضو کمیسیون صنایع، امروز توضیح داد: نمایندگانی که موضوع استیضاح وزیر صنعت را طرح کردهاند بر نظر سابق خود مصرند. آنها رای خود را پس نگرفتهاند و منتظرند که هیات رئیسه اعلام وصول کند.او نیز به مشکلات خودروسازان اشاره و اظهار کرد: هرگونه تغییر در روند مربوط به خودرو در حیطه اختیارات وزارت صمت است. اما ما همچنان نسبت به عملکرد خودروسازان انتقاد داریم. همهساله برنامههای زیادی را اعلام میکنند، اما هیچیک اجرا نمیشود.
جدی تصریح کرد: حتی اگر خودروسازان تولید را بالا ببرند یک سال تعهد فروش دارند که به آن عمل نکردهاند.
محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس، نیز در بخشی از گفتگوی امروز خود با ایسنا یادآور شد که زمینه برای استیضاح وزیر صنعت آمادهتر از سایر وزراست.با این تفاسیر به نظر میرسد رضا فاطمیامین در یک قدمی استیضاح و احتمالا گرفتن کارت قرمز از مجلس قرار دارد. حال با این اتفاق او اولین وزیر اخراجی دولت سیزدهم لقب میگیرد؟