stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 14 May , 2024
  • کد خبر : 442718
  • 27 تیر 1401 - 18:53
1

نشست سران جناح‌ها در پارلمان عراق برای تصمیم‌گیری درباره انتخاب رئیس‌جمهور جدید

نشست سران جناح‌ها در پارلمان عراق برای تصمیم‌گیری درباره انتخاب رئیس‌جمهور جدید

پس از آنکه دو حزب اصلی کرد اقلیم کردستان عراق در انتخاب نامزدی واحد برای تصدی پست ریاست جمهوری عراق به توافق نرسیدند، بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، پارلمان عراق ظهر امروز (دوشنبه) نشستی با حضور تمامی احزاب و جناح‌های سیاسی برای رسیدن به نتیجه درباره انتخاب رئیس جمهور جدید در این کشور، برگزار می‌کند.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از العربی الجدید، بر اساس حکم دادگاه عالی فدرال عراق،‌ جلسه انتخاب رئیس جمهور جدید عراق نیازمند حضور دو سوم نمایندگان پارلمان (۲۲۰ نماینده از کل ۳۲۹ نماینده) است.

این در حالی است که با وجود ناکامی دو حزب اصلی اقلیم کردستان (حزب دموکرات کردستان و حزب اتحاد ملی کردستان) در انتخاب نامزدی واحد برای تصدی پست ریاست جمهوری عراق، نگرانی‌هایی از عدم به حد نصاب رسیدن تعداد نمایندگان در این جلسه وجود دارد.

نکته حائز اهمیت در این جلسه امروز پارلمان عراق این است که برای اولین بار از ۲۰۰۳ فرآیند شکل‌گیری دولت جدید در آن کشور بدون حضور و مشارکت جنبش صدر صورت می‌گیرد. این جنبش پیشتر به دستور مقتدی صدر، رهبر این جنبش از پارلمان و تمامی صحنه سیاست عراق خارج شد.

در همین راستا، منابع عالی رتبه در چارچوب هماهنگی شیعیان به العربی الجدید گفتند که جلسه‌ امروز محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق و شاخون عبدالله، معاون دوم الحلبوسی با رؤسای احزاب و جناح‌های سیاسی برای انتخاب رئیس جمهور جدید عراق است. چه دو حزب کرد به توافق برسند یا نه.

به گفته همین منابع، اختلاف کردها بر سر جایگاه ریاست جمهوری همچنان ادامه دارد و تاکنون هیچ نشستی بین حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی و اتحادیه میهنی کردستان به رهبری بافل طالبانی برای رفع اختلافات بر سر این موضوع، برگزار نشده است.

این در حالی است که منبعی از پارلمان عراق تاکید کرد که اختلافات بر سر انتخاب نامزدی برای تصدی پست ریاست جمهوری تنها متعلق به احزاب کردی نیست بلکه میان چارچوب هماهنگی شیعیان نیز بر سر این موضع اختلاف وجود دارد که کدام شخصت مناسب تصدی پست ریاست جمهوری است.

وی خاطرنشان کرد: از برجسته ترین چهره‌ها می‌توان به قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی فعلی، محمد شیاع السودانی، وزیر سابق کار، محمد الغبان، وزیر سابق کشور، علی شکری، مشاور فعلی ریاست جمهوری، عبدالحسین عبطان، وزیر اسبق ورزش و حیدر العبادی، نخست وزیر سابق اشاره کرد.

این منبع افزود: در صورت قطعی شدن جلسه انتخاب ریاست جمهوری بدون توافق دو حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان، احتمال شکست انتخاب رئیس جمهور جدید به دلیل به حد نصاب نرسیدن،  بسیار زیاد است.

در همین زمینه، غیاث السورجی، یکی از رهبران حزب اتحادیه میهنی کردستان  در گفت‌وگوی تلفنی با العربی الجدید گفت: اختلاف کردها هنوز بر سر ریاست جمهوری وجود دارد و محتمل‌ترین سناریو عدم توافق کردها بر سر یک نامزد و معرفی دو نامزد از طرف هر حزب به طور همزمان است.

السورجی خاطرنشان کرد: اتحادیه میهنی کردستان به خوبی می‌داند که اکثریت پارلمانی از نامزد خود (برهم صالح) حمایت خواهد کرد و حزب دموکرات کردستان از رفتن بدون توافق می‌ترسد و می‌خواهد این موضوع را قبل از تعیین تاریخ جلسه برای انتخاب رئیس جمهور جدید عراق، حل کند.

وی افزود: در نشست آتی ریاست پارلمان و سران جناح‌های سیاسی، موضوع تعیین تاریخ جلسه برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین در این نشست محدودیت زمانی برای اینکه گروه‌های کرد بر سر تعیین نامزدی برای تصدی پست ریاست جمهوری به توافق برسند، تعیین خواهد شد.

السورجی درباره اختلاف بر سر نامزد نخست وزیری گفت: این موضوع مربوط به چارچوب هماهنگی است و ما دخالتی در آن نداریم و طبق اطلاعاتی که از رهبران چارچوب دریافت کرده‌ایم، چارچوب هماهنگی به تعیین نخست وزیر جدید در این هفته بسیار نزدیک است.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.