stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 445791
  • 03 شهریور 1401 - 10:32
2

تکمیل و تجهیز زیرساخت‌های بنادر و راه‌اندازی پنجره واحد سرمایه‌گذاری در خوزستان

تکمیل و تجهیز زیرساخت‌های بنادر و راه‌اندازی پنجره واحد سرمایه‌گذاری در خوزستان
استان خوزستان در یک سال گذشته، شاهد اقدامات گسترده در بخش‌های زیرساختی، بازسازی مناطق آسیب‌دیده در اثر سیل و زلزله، تکمیل و تجهیز زیرساخت بنادر، راه‌اندازی پنجره واحد سرمایه‌گذاری و فعال سازی واحدهای راکد بوده است.
قلم | qalamna.ir :

یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌ اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌ مانده از دولت پیش از خود نبوده است.

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

با این حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

در این گزارش به مهمترین اقدامات استان خوزستان برای تحقق وعده های دولت سیزدهم خواهیم پرداخت.

نگاهی به دستاوردها، اقدامات و فعالیت های مهم استانداری های سراسر کشور در سال نخست دولت سیزدهم که توسط وزارت کشور منتشر شده، نشان می دهد  که استان خوزستان شاهد اقدامات عمرانی و اجتماعی گسترده در یک سال گذشته بوده است.

بازسازی مناطق آسیب‌دیده در سیل و زلزله

بازسازی ۵ هزار واحد مسکونی آسیب دیده بندر امام خمینی (ره) ناشی از آبگرفتگی ۹ آذر سال ۹۹ و بازسازی مناطق آسیب دیده شهرستان اندیکا (شامل احداث ۹۸۰ واحد مسکونی و تعمیر ۱۹۵۰ واحد دیگر) که در زلزله ۱۲ مهر ۱۴۰۰ دچار خسارت شدند از اقداماتی است که از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و بر اساس برنامه ریزی انجام شده در سال ۱۴۰۳ به پایان خواهد رسید.

تکمیل و تجهیز زیرساخت بنادر

تکمیل و تجهیز زیرساخت بنادر استان با هدف افزایش میزان تردد مسافر و کالا از بنادر نیز از سال گذشته آغاز شده است.

در این راستا، خط مسافری بندر آبادان (آبادان – خرمشهر – بصره) ویژه زائرین اربعین راه اندازی  شده است. همچنین تکمیل اسکله بندر اروند کنار و افتتاح آن در هفته دولت یکی دیگر از اقدامات دولت در سال جاری است.

نهضت ملی مسکن

ساخت مسکن در دولت سیزدهم طبق وعده‌های رییس جمهور در حال انجام است که تاکنون به پیشرفت ۱۰ درصدی رسیده است.

در این راستا، پس از ثبت نام متقاضیان تاکنون آغاز عملیات اجرایی ساخت هشت هزار و ۷۳۶ واحد مسکونی آغاز شده است.

بهسازی راه‌های روستایی استان نیز از دیگر طرح های اجرا شده در استان است که بر این اساس، تاکنون ۹۴  کیلومتر جاده روستایی در استان خوزستان احداث و بهسازی شده است.

ارتقای شاخص‌های درمانی و بهداشتی استان خوزستان با هدف افزایش سرانه بهداشت و درمان در استان نیز در یک سال گذشته، در دستور کار قرار داشته است.

مدیریت مصرف آرد یارانه‌ای برای جلوگیری از فروش خارج از شبکه، راه‌اندازی بازارچه مرزی اروندکنار و توسعه صادرات و واردات و ایجاد اشتغال از دیگر برنامه‌های اجرا شده در استان خوزستان بوده است.

جلوگیری از رسوب کالا در انبارهای بندر

حمل نهاده و خروج کالا از بندر امام خمینی (ره) به مقاصد استان‌ها با هدف جلوگیری از رسوب کالا در انبارهای بندر به طور جدی در یک سال گذشته دنبال شده به طوری که ۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد داشته است.

در ابتدای شروع دولت سیزدهم میزان ۸.۴ میلیون تن کالای اساسی و نهاده‌های دامی در انبارهای بندر امام، لنگرگاه‌ها و پای اسکله انباشت شده بود، که با توجه به مخاطرات ذخیره این حجم از کالا و عواقب پدافندی آن، هماهنگی‌های الزام به منظور تخلیه انبارها و حمل به سراسر کشور از طریق ایجاد هماهنگی بین دستگاهی راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، گمرک و اداره کل بندر و همچنین هماهنگی اعزام کامیون از سراسر استان‌های کشور انجام شد.

بررسی ها نشان می دهد که حجم کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی در مرداد ۱۴۰۱ به ۶.۳  میلیون تن رسیده است.

تعیین تکلیف مالکیت شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه

پس از سال ها بلاتکلیفی و فراز و نشیب، تعیین تکلیف مالکیت شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در طول یک سال گذشته به انجام رسید.

با پیگیری‌های صورت گرفته، مدیریت شرکت کشت و صنعت هفت تپه پس از اقدامات لازم، تعیین تکلیف شده و به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی واگذار شد.

بر این اساس، اقداماتی از قبیل پرداخت حقوق معوقه، اورهال کارخانه، کشت نیشکر و محصولات جانبی دیگر اعم از کلزا و گندم و … را در دستور کار خود قرار داده و موفق به کنترل شرایط بحرانی این شرکت شده است.

راه‌اندازی پنجره واحد سرمایه‌گذاری استان

راه اندازی پنجره واحد سرمایه‌گذاری استان نیز با هدف بهبود فضای کسب و کار، یکپارچگی بیشتر و موثرتر نظام‌ها و فرآیندهای موجود، تخصیص موثرتر و کاراتر منابع مالی و انسانی، اصلاح منابع درآمدی دولت، افزایش یکپارچگی و شفافیت در امور، کاهش فساد اداری و کنترل جریان امور در صدور مجوزهای سرمایه گذاری انجام شده است.

فاز نخست این طرح به طور ۱۰۰ به اهداف خود رسیده است.

فعال سازی واحدهای راکد به منظور بازگشت به کار نیروهای ماهر دارای سابقه کار، استفاده حداکثری از ظرفیت بنگاههای اقتصادی موجود، جلوگیری از اتلاف خطوط تولید صنایع برای تعداد ۹۶  واحد راکد صنعتی از اقدامات دیگری است که در یک سال گذشته محقق شده است.

کاهش نرخ بیکاری

اشتغالزایی، برنامه ریزی و ایجاد بیش از ۶۰ هزار فرصت شغلی جدید و تثبیت فرصت‌های اشتغال موجود نیز از دیگر اقدامات انجام شده در طول سال نخست فعالیت دولت سیزدهم بوده است.

بر این اساس، نرخ بیکاری استان که تا پیش از آغاز دولت سیزدهم ۹.۱۳ درصد بود با اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم به ۵.۱۲ درصد تقلیل یافته است.

طرح تقویت و کنترل و انسداد مرزهای استان خوزستان

در راستای تقویت و کنترل و انسداد مرزهای استان خوزستان، طرح‌های آبرسانی به پاسگاه های مرزی، پروژه آبرسانی به پاسگاه های روی دایک مرزی، پروژه پاسگاه چذابه به سمت دویرج، انسداد مرز با سیم خاردار، انسداد ۲۲  کیلومتر از دایک مرزی هورالعظیم، احداث پاسگاه ها و برجک های مرزی و برق رسانی به پاسگاه ها و اماکن مرزی از جمله پاسگاه طلائیه جدید انجام شده است.

ساماندهی اتباع غیر مجاز، صدور ۱۶۷ شناسنامه برای افراد دارای مادر ایرانی، صدور کارت هویت، تشکیل قرارگاه مشترک پیشگیری و مقابله با سلاح و ساماندهی زنان بی سرپناه، از دیگر اقدامات انجام شده در طول یک سال گذشته در استان بوده است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.