stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 450423
  • 23 آبان 1401 - 2:17
1

آمار یک مرکز حقوق بشر از جان‌باختگان اعتراضات

قلم | qalamna.ir :
این سازمان حقوق بشری گزارش داد که از آغاز اعتراضات تا روز بیست‌ویکم آبان‌ماه، دست‌کم ۳۲۶ تن از  معترضان، از جمله ۴۳ کودک و ۲۵ زن، در شهرها و مناطق مختلف ایران کشته شده‌اند که از میان این کودکان، ۹ تن دختر و سه تن نیز تبعه کشور افغانستان بوده‌اند. در این گزارش آمده است که تا روز ۲۱ آبان ماه، کشته‌شدگان از ۲۲ استان مختلف گزارش شده‌اند و بیشترین کشته‌ها به‌ترتیب در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، تهران، مازندران، کردستان و گیلان ثبت شده‌اند. سیستان‌وبلوچستان که یکی از محروم‌ترین استان‌های ایران است، با ۱۲۳ کشته، تاکنون بیشترین شمار کشته‌شدگان را در میان استان‌ها داشته است.
در این گزارش آمده است که پس از سیستان‌وبلوچستان و تهران، «مازندران با ۳۳ نفر، کردستان با ۲۷ نفر، گیلان با ۲۲ نفر و آذربایجان غربی با ۲۲ نفر» بیشترین جان‌باختگان در میان استان‌های ایران در اعتراضات را دارند. همچنین در استان‌های «کرمانشاه ۱۳ نفر، البرز ۱۲ نفر، خوزستان ۵ نفر، خراسان رضوی ۴ نفر، اصفهان ۴ نفر، زنجان ۴ نفر، لرستان ۳ نفر، مرکزی ۳ نفر، قزوین ۲ نفر، کهگیلویه‌وبویراحمد ۲ نفر، آذربایجان شرقی ۲ نفر، ایلام ۲ نفر، اردبیل ۲ نفر، همدان ۲ نفر، سمنان ۱ نفر و بوشهر ۱ نفر»  جان باخته‌اند. این مرکز در گزارش خود افزود که خونین‌ترین روزها  نیز براساس «بیشترین کشته‌ها» به ترتیب روزهای ۳۰ شهریور (۲۱ سپتامبر)، ۳۱ شهریور (۲۲ سپتامبر) و ۸ مهر (۳۰ سپتامبر، جمعه خونین زاهدان) بوده است.
این مرکز در گزارش جدید خود تاکید کرد در حالی آمار ۳۲۶ کشته تا روز بیست‌و‌یکم آبان‌ماه را اعلام می‌کند که همچنان دریافت و بررسی گزارش کشته‌شدگان روزهای پیشین را ادامه می‌دهد و تعداد گزارش‌هایی که این سازمان دریافت کرده و هنوز موفق به تایید آنها نشده، بسیار بیشتر است و به تحقیقات خود در این‌باره ادامه خواهد داد. این سازمان حقوق بشری، همچنین درباره «خطر صدور احکام سنگین» و صدور حکم «اعدام» برای بازداشت‌شدگان هشدار داد.
 

هشتگ: , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.