stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 450738
  • 28 آبان 1401 - 17:54
0

شی جینپینگ به دنبال نفوذ دیپلماتیک تازه بر رهبران آسیایی است

شی جینپینگ به دنبال نفوذ دیپلماتیک تازه بر رهبران آسیایی است

همزمان با تلاش‌های واشنگتن برای جلوگیری از افزایش نفوذ پکن در منطقه، رئیس جمهوری چین از نشست‌های رو در روی خود با متحدان آسیا-پاسیفیک آمریکا از سال ۲۰۲۰ میلادی تاکنون استفاده کرده تا پیشرفت‌های دیپلماتیک جدیدی رقم بزند.

قلم | qalamna.ir :

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: «شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین از ادعاهای دیرینه پکن نسبت به تایوان و بخش اعظم دریای چین جنوبی عقب‌نشینی نکرده است. اما صحبت‌های اخیرش با رهبران مختلف در اجلاس همکاری اقتصادی آسیا-پاسیفیک در بانکوک، بیشتر بر نقش اقتصادی حیاتی پکن برای همسایگانش متمرکز بوده است.

همزمان با بالا رفتن جایگاه چین، دیپلماسی‌اش نیز نسبت به رویکرد آمرانه‌ و متکبرانه‌ای که در گذشته گاهی اوقات باعث خشم دیگران می‌شد، ظریف‌تر شده است.

درو تامپسون، یکی از محققان ارشد در دانشکده سیاست عمومی لی کوآن یو در دانشگاه ملی سنگاپور گفت: مشارکت‌های دیپلماتیک شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین و پیام‌های تبلیغاتی حمایت‌کننده‌اش همگی با هدف نشان دادن وجهه‌ای نرم‌تر و خوشروتر صورت گرفته‌اند تا بتوانند اختلافات و تنش‌ها به ویژه با آمریکا و کشورهای اروپایی را که به شدت منتقد پکن شده و متعهد به رقابت با این کشور شده‌اند، کاهش دهند.

شی جینپینگ در جریان سخنرانی در نشست سالانه اپک که ۲۱ اقتصاد عضو آن اقیانوس آرام را احاطه کرده‌اند،‌ گفت: چین آماده است تا همزیستی صلح‌آمیز و توسعه مشترک با تمامی کشورها بر مبنای احترام، برابری و مزایای متقابل را دنبال کند.

شی جینپینگ که به عنوان یک ناسیونالیست سرسخت شهرت پیدا کرده که همیشه منافع چین را در اولویت قرار می‌دهد و هرگز “یک اینچ” از خاک چین را نیز تسلیم نمی‌کند، افزود: چین به تشریک فرصت‌های توسعه‌ای با جهان به ویژه با منطقه آسیا-پاسیفیک ادامه خواهد داد.

تامپسون گفت: حضور مجدد شی جینپینگ در عرصه جهانی پس از قرنطینه در چین برای بیش از دو سال در جریان پاندمی کرونا، برای بسیاری از کشورهایی که به دنبال برقراری ارتباط با بالاترین و شاید تنها تصمیم‌گیرنده در چین بودند، اطمینان‌بخش بود.

اجلاس اپک سومین نشست مهم در آسیا بود که آمریکا در آن تلاش کرد همزمان با مقابله با افزایش نفوذ چین، این پیغام را برساند که واشنگتن یک شریک امنیتی و یک اقتصاد قابل اطمینان است.

گاهی اوقات رهبران توکیو و پکن به خاطر اختلافات دیرینه بر سر حمله ژاپن در جنگ جهانی دوم و اشغال چین و دیگر مسائل، ممکن‌ است سال‌ها با یکدیگر دیداری نداشته باشند. شی جینپینگ در نشست روز پنجشنبه با فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در بانکوک تاکید کرد، این دو کشور باید شریک هم باشند، نه تهدید برای هم.

کیشیدا پس از این نشست ۴۵ دقیقه‌ای به خبرنگاران گفت: گفت‌وگویی صریح و مفصل با شی جینپینگ داشتم و نگرانی‌های جدی خود را نسبت به فعالیت چین در دریای چین شرقی از جمله پیرامون جزایر مورد مناقشه سنکاکو و فعالیت‌های نظامی پکن از جمله پرتاب‌های موشک‌های بالستیک ابراز کردم.

اما کیشیدا همچنین به رهبر چین گفت که احتمالات بسیاری در مورد همکاری وجود دراد و دستیابی به روابطی سازنده و باثبات برای ژاپن و چین مهم است.

گرچه سنگاپور همانند ژاپن یکی از متحدان آمریکا نیست، اما این کشور کوچک تا حد زیادی مظهر تمایل منطقه برای متعادل کردن روابطش با واشنگتن و پکن است. ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا نقش فعالی در دریای چین جنوبی که از نظر استراتژیکی بسیار مهم است و چین نیز تقریبا بر کل آن ادعای مالکیت دارد، ایفا می‌کند و سنگاپور نیز از حضور نظامی آمریکا حمایت می‌کند.

به نظر می‌رسد هدف استفاده از فرصت‌های توسعه‌ای و روابط اقتصادی نزدیک با پکن و در عین حال مقاومت در برابر سلطه چین باشد.

رهبر چین در جریان دیدار با لی هسین لوونگ، نخست وزیر سنگاپور متعهد شد تا با این کشور که جمعیت آن عمدتا از نظر قومی چینی هستند همکاری کند تا “در مسیر درست یکپارچگی اقتصادی و منطقه‌ای حرکت کنند.”  

وی در دیدار دوجانبه دیگری با فردیناند مارکوس، رئیس جمهوری فیلیپین که کشورش یکی از متحدان و شرکای امنیتی مهم آمریکاست، گفت: چین تمایل دارد تا واردات خود در بخش مواد غذایی و دیگر محصولات فیلیپینی را تقویت و با این کشور در زمینه‌های کشاورزی، زیرساخت ها، انرژی و تبادل نیروی انسانی همکاری کند.

فیلیپین، ویتنام و دیگر کشورها در جنوب شرق آسیا اختلافات قلمرویی و دیرینه‌ای با چین بر سر ادعاهایش در دریای چین جنوبی دارد. شی جینپینگ به مارکوس گفت: در مورد دریای چین جنوبی هر دو کشور باید رایزنی‌های دوستانه را ادامه دهند و اختلافات و مناقشات را به درستی حل کنند.

شی در نشست مجمع جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) شرکت نداشت و به جای وی نخست وزیر چین در این رویداد حضور یافت.

شی جینپینگ در حاشیه نشست‌های اخیر گروه ۲۰ در بالی اندونزی با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا دیدار کرد. هیچ نشانه قابل توجهی از گرم شدن روابط میان پکن و واشنگتن از این دیدار به دست نیامد.  

جو بایدن در این دیدار بر سیاست دیرینه واشنگتن مبنی بر “چین واحد” بار دیگر تاکید کرد. شی جینپینگ نیز تاکید کرد که موضوع تایوان جزء کلیدی‌ترین منافع اصلی چین است. تامپسون گفت، گرچه شی جینپینگ ممکن است رویکرد نرم‌تری اتخاذ کرده باشد، اما در مورد هیچ موضوع اساسی تسلیم نمی‌شود.»

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.