stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 452498
  • 27 آذر 1401 - 14:15
1

هماهنگی فرانسوی-آمریکایی-سعودی درباره پرونده لبنان/ ریاض ابتکار عمل کویت را مطرح کرد

هماهنگی فرانسوی-آمریکایی-سعودی درباره پرونده لبنان/ ریاض ابتکار عمل کویت را مطرح کرد

روزنامه کویتی القبس به نقل از منابع لبنانی از هماهنگی فرانسوی-آمریکایی-سعودی درباره پرونده ریاست جمهوری لبنان خبر داد.

قلم | qalamna.ir :

 این روزنامه ضمن اعلام اینکه فرانسه، آمریکا و عربستان درباره پرونده انتخاب رئیس جمهوری جدید لبنان همسو شده‌اند، به نقل از یک منبع در کاخ الیزه تایید کرد که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در سفر چند روز پیش خود به دوحه با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر درباره پرونده لبنان گفت و گو کرده است.

این منبع فاش کرد که ماکرون به زودی در نشست سران در پایتخت اردن نیز پرونده لبنان را مورد بررسی قرار خواهد داد و طرح خود را برای انتخاب رئیس جمهور لبنان و آغاز روند انجام اصلاحات در این کشور ارائه خواهد کرد.

این در حالی است که منابع دیپلماتیک به روزنامه الجریده کویت گفتند، در نشست اخیر عربستان و فرانسه درباره لبنان که چند روز پیش در پاریس برگزار شد، ریاض صحبت‌های جدیدی درباره ابتکارعمل کویت مطرح کرد که در ژانویه گذشته ارائه شده بود و بر اساس آن سفرای کشورهای حاشیه خلیج فارس بعد از تحریم بیروت به دلیل اظهارات جورج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی سابق لبنان درباره جنگ یمن و انتقاد از این جنگ ویرانگر و بیهوده، به بیروت برگشتند. ابتکارعملی که شامل بندهایی در رابطه با لزوم پایبندی لبنان به توافقنامه طائف، قطعنامه‌های بین‌المللی و خویشتن داری از درگیری‌های خارجی می‌شود.

این منابع گفتند، در این نشست طرف فرانسوی درخواست خود از عربستان را برای کمک به انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان تکرار کرد با این حال، طرف سعودی اصرار داشت که از ورود به جزئیات خودداری کند و روی برنامه کاری واضح و روشنی برای هرگونه حل و فصلی که قرار است روی آن توافق شود، متمرکز باشد.

پارلمان لبنان پنجشنبه در دهمین جلسه خود برای انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور باز هم ناکام ماند و به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان جلسه لغو و پنج‌شنبه هفته آینده تاریخ جلسه جدید اعلام شد.

اولین جلسه انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان به جای میشل عون، رئیس جمهور سابق که دوره مسؤولیتش ۳۱ اکتبر به پایان رسید، ۲۹ سپتامبر برگزار شد و تلاش‌های مقامات لبنانی برای انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور تا قبل از پایان دوره مسؤولیت میشل عون ناکام ماندند.

عون ۳۰ اکتبر ضمن انتقاد از نجیب میقاتی، نخست وزیر مکلف در تشکیل کابینه، در حکمی دولت پیشبرد امور به ریاست میقاتی را مستعفی اعلام کرد.

در نهایت، پارلمان لبنان با ادامه کار دولت میقاتی به عنوان دولت پیشبرد امور تا زمان انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور موافقت کرد.

انتهای پیام 

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.