stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 455227
  • 13 بهمن 1401 - 14:16
1

اردوغان: چالش فعلی ما تبدیل شدن به یک قدرت جهانی است/ مانعی برای نامزدی مجدد من وجود ندارد

اردوغان: چالش فعلی ما تبدیل شدن به یک قدرت جهانی است/ مانعی برای نامزدی مجدد من وجود ندارد

اردوغان به اظهارات مخالفان خود مبنی بر غیرقانونی بودن نامزدی‌اش برای انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور که قرار است اواسط سال جاری میلادی برگزار شود، واکنش نشان داد و از آنچه «قرن ترکیه» و چشم انداز این کشور برای تبدیل شدن به یک قدرت جهانی خواند، سخن گفت.

قلم | qalamna.ir :

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در گفتگو با گروه خبری تی آر تی گفت: قرن ترکیه نام دوره ای است که ترکیه با قدرت و تجربه‌ای که در دوره گذشته به دست آورده است به یکی از کشورهای پیشرو در جهان تبدیل می شود.

وی افزود: ما هر قولی را که در حکومت ۲۱ ساله خود داده بودیم عملی کردیم، اکنون ما در حال اصلاح و به روز رسانی “قرن ترکیه” با این اقدام جدید هستیم. امیدوارم ۱۴ مه انتخاباتی باشد که در آن قرن ترکیه به روز شود. ما اکنون یک قدرت موثر منطقه‌ای هستیم. ما فقط جزیره ثبات نیستیم، ما اکنون یک نیروی تثبیت کننده هستیم که ثبات را فراهم می کند. چالش فعلی ما تبدیل شدن به یک قدرت جهانی است. با این باور، ما به تلاش خستگی ناپذیر برای صلح، آرامش، رفاه و ثبات در منطقه خود و فراتر از آن ادامه خواهیم داد.

 اردوغان گفت که به مدت ۲۰ سال، افکار عمومی کاری که او انجام داده را به عنوان یک کار بسیار روشن و واضح می بینند. و دولتش با پشت سر گذاشتن سختی‌های بزرگ طی ۲۰ سال به موفقیت‌های فوق العاده‌ای دست یافته است.

او با تاکید بر اینکه با سرمایه گذاری‌های عظیم زیرساختی، ترکیه را برای تبدیل شدن به یک قدرت جهانی آماده می‌کند، گفت: در ۲۰ سال، ما یک کشور بزرگ و عالی ایجاد کرده‌ایم. ترکیه قوی. وقت آن است که آن را مفیدتر کنیم.

انتخابات ریاست‌جمهوری و نامزدی 

 اردوغان تاکید کرد که هیچ مانعی برای نامزدی مجددش در انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد و این اقدام مطابق قوانین و قانون اساسی ترکیه است.
او گفت که مردم او را به عنوان اولین رئیس جمهور نظام ریاستی انتخاب کردند و اولین دوره ریاست جمهوری به پایان رسیده و هیچ مانعی برای کاندیداتوری مجدد وجود ندارد .
وی با اشاره به دستاوردهای کاری‌اش در طول دوران ریاست‌ کشور افزود: اگر با دستاوردها و خدماتتان در برابر مردمتان قرار نگیرید، به هیچ وجه شما را قبول نخواهند کرد.

سوئد و فنلاند

اردوغان در پاسخ به این سوال که ترکیه در رابطه با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو چه نوع فرآیندی را دنبال خواهد کرد، گفت: ابتدا درخواست سوئد برای عضویت در ناتو را فرصتی برای ایجاد یک همکاری جامع و بلندمدت در مبارزه با تروریسم دیدیم و گفتیم این ۱۲۰ تروریست را به ما بدهید. اما سوئد گفت: ما قانون اساسی را اصلاح خواهیم کرد، پس از ایجاد تغییر، روند را اجرا خواهیم کرد. آقای نخست وزیر سوئد اینجا آمد، ما میزبان او بودیم. ما جلسات بسیار خوبی داشتیم. البته پیام‌هایی از دولت جدید سوئد برای مبارزه با تروریسم در سوئد دریافت کردیم اما دیدیم که تعهدات در زمینه مبارزه با تروریسم در چارچوب یادداشت تفاهم، انجام نشد. دیدیم که فعالیت‌های تبلیغاتی، تبادل پرسنل و تامین مالی سازمان تروریستی در سوئد ادامه یافت.

رئیس جمهور ترکیه با یادآوری اینکه سازمان های تروریستی در هفته های گذشته اقدامات توهین آمیزی را علیه ترکیه و او در سوئد انجام دادند، گفت: «آنها حتی نیازی به بازکردن تحقیقات علیه عاملان این اقدامات نداشتند».

او با تاکید بر اینکه رئیس مجلس و وزیر دفاع سوئد به دلیل تحولات اخیر مجبور به به تعویق انداختن سفرهای خود شدند، گفت: سوئد باید با این واقعیت روبرو شود که برای یک بار هم که شده به پناهگاه امن اعضای سازمان های تروریستی تبدیل شده است.

اردوغان با ابراز نگرانی از افزایش لفاظی‌ها و اقدامات ضد اسلامی در اروپا و به ویژه در کشورهای اسکاندیناوی، تصریح کرد: با وجود همه هشدارهایمان، نمی‌توانیم بپذیریم که سوئد تماشاگر حمله به کتاب مقدس ما، قرآن، در ۲۱ ژانویه بود. ما انجام چنین عمل شنیع در هلند را تصادفی نمی‌دانیم. بی‌حساسیتی آنها نسبت به این اقدامات توهین‌آمیز ضداسلامی و حتی دیدن نیروهای امنیتی که آنها را محاصره کرده‌اند و تحت حمایت «هر کاری می‌خواهی بکن» کارشان  را انجام می‌دهند، چه چیزی را می‌توان توضیح داد؟ این یک جنایت ناشی از نفرت است. سوئد باید به سرعت با آن برخورد کند. ارتکاب جنایات ناشی از نفرت علیه مسلمانان تحت پوشش آزادی بیان غیرقابل قبول است. ما از سوئد انتظار داریم که به اعتقادات همه گروه‌های ساکن در این کشور احترام گذاشته و گام‌های صادقانه در مبارزه با اسلام هراسی بردارد. ما انتظار داریم سوئد و فنلاند به طور کامل به تعهدات خود عمل کنند. اقداماتی که آنها باید برای عضویت در ناتو انجام دهند در یادداشت تفاهم گنجانده شده است. ما طبق این مراحل تصمیم خود را خواهیم گرفت. تکرار می‌کنم، ما الان طرفدار عضویت سوئد در ناتو نیستیم. از سوی دیگر وضعیت فنلاند را متفاوت ارزیابی می کنیم. ببینیم آیا سوئد به وعده‌های خود عمل خواهد کرد یا خیر. اگر این کار را نکردند ناراحت نشوند. اگر فنلاند این روند را همانطور که اکنون انجام می دهد، اجرا کند، وقتی پارلمان ما باز شود، به سهم خود عمل خواهیم کرد.

سوریه

اردوغان در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت عملیات در حال انجام در چارچوب مبارزه با تروریسم گفت: “نبردی که به نام مبارزه با تروریسم انجام می دهیم به حفظ تمامیت ارضی و وحدت سوریه نیز کمک می کند. 

او با تاکید بر اینکه باید با نگرش تجزیه طلبانه گروه تروریستی PKK/YPG و نیروهای دموکراتیک سوریه مبارزه کرد تا آینده سوریه در خطر قرار نگیرد، گفت: ما نمی توانیم شرایط خاصی را که در این روند بر ما تحمیل می شود بپذیریم. گفت‌وگو در لغت به معنای «گفت‌وگو بدون پیش‌شرط» است، در عین حال ما بدون مصالحه در مبارزه با تروریسم در شمال سوریه به راه خود ادامه دادیم.

اردوغان با بیان اینکه کار تدریجی در گفتگو با دولت سوریه در حال انجام است، تاکید کرد: آنها ابتدا پیشنهاد کردند که سازمان های اطلاعاتی ترکیه، روسیه و سوریه و سپس وزرای دفاع برای حل این موضوع دور هم جمع شوند. اگر این کار را با موفقیت به پایان برسانند، وزرای امور خارجه دور هم جمع می‌شوند و اگر موفق شدیم، سران به عنوان گام نهایی دور هم جمع می‌شوند و در این مرحله، نتیجه این جلسات را به ایران اعلام کنیم، گفتیم باید چنین اقدامی را انجام دهیم.البته این روند و روند شکل گیری آن را نگرش طرفین مشخص خواهد کرد.در هر صورت ما اقدامات لازم را برای حفظ امنیت ملی خود انجام خواهیم داد، ممکن است فرصتی باشد تا با پیشبرد روند سیاسی راه حلی برای درگیری پیدا کنیم. از سوی  دیگر باید روند بازگشت آوارگان سوری بصورت داوطلبانه آغاز شود. باید شرایط لازم برای اطمینان از بازگشت در سوریه ایجاد شود. بر اساس اصول سازمان ملل و این شروع شده است. در حال حاضر نزدیک به ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار پناهجو شروع به بازگشت به سوریه کرده اند.

یونان

اردوغان در پاسخ به سوالی درباره روابط اخیر ترکیه و یونان گفت: نگرش یونان نسبت به ترکیه در دوره اخیر قابل توضیح و قبول نیست، این نگرش یونان و تبلیغات بی اساس آن بر خلاف روابط حسن همجواری و اتحاد است. ناراحتی اصلی یونان افزایش چهره ترکیه در سطح منطقه‌ای و جهانی است. طرف یونانی که در برابر پاسخ های ما به اقدامات غیرقانونی درمانده است، به ادعاهای غیرمنطقی پناه می برد.

اردوغان با بیان اینکه ادعاهای یونان در مورد نقض های هوایی بی‌اساس است، گفت: “یونان با نقض حریم هوایی ما تنش ها را افزایش می‌دهد، هواپیماهای ما و ماهیگیران ما را آزار می دهد. نیروی هوایی و گارد ساحلی ما البته آنها را بی پاسخ نمی گذارند. جزایر بسیار نزدیک به سواحل ما بین المللی هستند. بر خلاف توافقات، آنها همچنان به مسلح شدن خود ادامه می دهند

اردوغان با بیان اینکه دستور افزایش برد موشک تایفون را از ۵۶۰ کیلومتر به ۱۰۰۰ کیلومتر داده است، خطاب به یونان گفت: شما این کار را انجام دهید، این هم  قدمی است که ما برمی‌داریم، چرا اذیت می‌شوند؟ این امکان وجود ندارد که ما در برابر اقداماتی که امنیت کشورمان را هدف گرفته اند، بیکار بنشینیم. ما به پاسخگویی در میدان ادامه خواهیم داد.

جایزه صلح نوبل

اردوغان با یادآوری اینکه از سوی مجلس سنای پاکستان نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شده است، گفت: «در واقع پارلمان ۱۰ تا ۱۵ کشور تاکنون چنین اقدامی را انجام داده‌اند، ما سوئد را در این مورد علیه خود داریم. مرکز جایزه صلح نوبل در سوئد است، نمی‌دانم آنها در این مورد چه موضعی خواهند داشت، چه اقداماتی را انجام خواهند داد.» 

بسکتبال

 رئیس جمهور ترکیه در پاسخ به این سوال که آیا به بسکتبال ادامه می دهد یا خیر، با بیان اینکه ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری بسکتبال خوب بازی می کند، گفت: اما او هنوز نمی تواند من را بگیرد. او احتمالاً زمانی که در ایالات متحده بوده این تبحر را پیدا کرده، او این کار را به خوبی بلد است، اما نمی تواند من را کنار بزند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.