stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 455784
  • 24 بهمن 1401 - 14:15
2

تنها راه چاره؛ مذاکره مستقیم با آمریکا

تنها راه چاره؛ مذاکره مستقیم با آمریکا
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: یک استاد روابط بین الملل  عنوان کرد: «سفر نتانیاهو اولین سفر اروپایی او بعد از آغاز دوران نخست وزیری است و با توجه به اینکه می‌داند فرانسه به دلیل اینکه بنیانگذار اتحادیه اروپا است، نفوذ خوبی در اتحادیه دارد. نتانیاهو باور دارد که با توجه به شرایط داخل ایران و اوضاع ما در سطح بین‌الملل، الان بهترین زمان است که جلوی مذاکره با ایران گرفته شود و از اهرم‌های فشار دیگر استفاده کنند.»
علی بیگدلی، در گفتگو با فرارو افزود: «اما اتحادیه اروپا موافق این نیست که سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهند و اصلا یکی از دلایل سفر نخست‌وزیر انگلیس به آمریکا همین مسئله بود. بایدن توانسته نخست وزیر انگلیس را قانع کند که با این مسئله موافقت نکند. حتی اظهارات اخیر جوزف بورل هم تحت فشار و خواست ایالات متحده انجام شد. به عبارت ساده‌تر الان تنها مانع در برابر اروپایی‌ها برای قرار گرفتن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی، ایالات متحده است.»
این تحلیلگر مسائل بین الملل تصریح کرد: «بنابراین به نظر من اقدام نتانیاهو برای سفر به فرانسه کاملا عجولانه بود و نتیجه‌ای برای اسرائیل نخواهد داشت. واقعیت این است که اروپایی‌ها نمی‌توانند سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهند. زیرا همانطور که آمریکا مطرح کرده است، این مسئله موانع حقوقی دارد که اروپایی‌ها نمی‌توانند آن‌ها را رفع کنند. اما با این حال ایالات متحده سعی دارد به روش‌های مختلف، فشار بر ایران را افزایش دهد. یک بخشی از آن مربوط به کشور‌های اطراف و همسایه ایران است و سمت دیگر روابط اقتصادی با چین است.»
این استاد دانشگاه ادامه داد: «از سوی دیگر اروپایی‌ها چهار موضوع در اختلاف با ایران برایشان بسیار مهم است. اول ماجرای جنگ روسیه با اوکراین است که معتقدند ایران پهپاد در اختیار پوتین قرار داده است. دوم مسئله برجام است. آن‌ها تاکید دارند که باید ذیل مفاد برجام توافق احیا شود. موضع سوم مسئله آژانس بین‌المللی هسته‌ای است و غنی‌سازی ۶۰درصد اورانیوم توسط این ایران. موضوع چهارم مسئله حقوق بشر در داخل ایران است که آن‌ها مدعی هستند جمهوری اسلامی در داخل اقداماتی انجام می‌دهد که نقض حقوق بشر است.»
وی تاکید کرد: «اما از طرف دیگر ایران به نوعی مسئله برجام و موضوع آژانس را به عنوان اهرم فشار، مورد استفاده قرار داده است. مقامات ما تاکید دارند که اگر قرار است برجام احیا شود باید امتیازات بیشتری از طرف غربی‌ها دریافت کنند. به عنوان مثال مقامات ما قصد دارند حداقل سپاه را از لیست تحریم‌ها خارج کنند که این اصلا از سمت غربی‌ها مورد قبول نیست. به همین دلیل هم بود که مقامات اروپایی و آمریکایی بار‌ها عنوان کرده بودند که امکان توافق و احیای برجام وجود داشت، اما ایران انتظارت بیشتری داشت و توافق انجام نشده است.»
بیگدلی تاکید کرد: «ولی هیچ کدام از طرفین برجام امکان ادامه این روند را ندارند. یعنی هم ما نمی‌توانیم از برجام و موضوع آژانس برای همیشه به عنوان یک برگ برنده یا به نوعی اهرم فشار استفاده کنیم و هم طرف‌های غربی این امکان را ندارند که فضا را به سمت فشار بیشتر یا همان جنگ ببرند. زیرا به عنوان نمونه آمریکا به چند دلیل تمایلی ندارد یک چالش جدید برای خود براهم کند. اولا همچنان درگیر ماجرای تایوان و چین است. دوما موضوع روسیه هنوز حل نشده باقی مانده است. سوما اصلا کشور‌های حوزه خلیج فارس توان مقابله با ایران را ندارند و مهمتر از همه این است که فضای منطقه به گونه‌ای است که بروز جنگ محدود نخواهد بود و بعید است در کوتاه مدت هم به نتیجه برسد.»
این کارشناس مسائل سیاست خارجی افزود: «ما هم نمی‌توانیم به ماجرای برجام و آژانس به عنوان یک برگ برنده دائمی نگاه کنیم. زیرا ما از یک طرف مشکلات اقتصادی عدیده در داخل داریم و از طرف دیگر شرایطمان در جامعه جهانی به شدت نگران کننده است. اما این راهکار دارد. ایران باید مستقیما با ایالات متحده وارد مذاکره شود. حتی بعضی از مقامات ما هم به این نتیجه رسیده‌اند که کلید حل مشکلات در مذاکره مستقیم با آمریکا است. در غیر این صورت ما در یک سیکل بی پایان از فشار جامعه بین المللی قرار خواهیم گرفت.»
بیگدلی در پایان تاکید کرد: «نباید فراموش کرد که اتفاقات اخیر که اطراف ایران مثل عراق و چین رخ می‌دهد، نتیجه برنامه غربی‌ها برای ایران است. آن‌ها سعی دارند روابط اقتصادی ما را هرچند کوچک، محدود کنند. به عنوان نمونه ما رابطه تجاری خیلی بزرگی با چین نداریم، اما آن‌ها به دلیل اینکه ما نفت را با قیمت پایین‌تر به آن‌ها به شکل تانکر به تانکر می‌فروختیم، یکی از اندک خریداران نفت ما بودند. اما الان آمریکا در تلاش است که همین را هم قطع کند. از طرف دیگر ما دلار‌های این قبیل مبادلات را به بانک مرکزی عراق منتقل می‌کردیم و از آنجا به شکل‌های مختلف وارد ایران می‌شد، اما الان این هم دیگر برای امکان پذیر نیست و آمریکایی‌ها جلوی آن را گرفته اند؛ بنابراین تنها راه چاره در مذاکره مستقیم با آمریکا است.»

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.