stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 456208
  • 02 اسفند 1401 - 17:54
4

بلینکن: اقدام روسیه در تعلیق مشارکت در نیواستارت “غیرمسئولانه” و “تاسف‌بار” است

بلینکن: اقدام روسیه در تعلیق مشارکت در نیواستارت “غیرمسئولانه” و “تاسف‌بار” است

وزیر خارجه آمریکا امروز (سه‌شنبه) تصمیم روسیه برای تعلیق مشارکت خود در معاهده کاهش تسلیحات هسته‌ای استارت جدید با ایالات متحده را «تأسف‌بار» و «غیر مسئولانه» خواند

قلم | qalamna.ir :

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سخنرانی خود در مجلس فدرال گفت که روسیه مشارکت خود در این معاهده را تعلیق می کند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر خود به یونان گفت: «اعلام روسیه مبنی بر تعلیق مشارکت در نیو استارت عمیقاً تاسف بار و غیرمسئولانه است».

وی افزود: ایالات متحده “با دقت نظاره گر خواهد بود تا ببیند روسیه واقعاً چه می کند، البته، تا مطمئن شود که در هر صورت،  امنیت کشور

 و متحدان حفظ می‌شود.

یونان قطب استراتژیک

بلینکن همچنین  گفت: واشنگتن و آتن از سال ۲۰۲۱ روابط خود را تقویت کرده و یونان برای گسترش واحدهای نظامی ایالات متحده و برای متحدین ناتو به “قطب استراتژیک” در منطقه تبدیل شده است.

این نشست وزارتی در چارچوب چهارمین گفتگوی استراتژیک ایالات متحده آمریکا – یونان برگزار شد، در حالی که سومین گفتگوی استراتژیک ایالات متحده – یونان در اکتبر ۲۰۲۱ در واشنگتن برگزار شده بود.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در جلسه با نیکوس دندیاس همتای یونانی خود گفت: یکی از سایت های جدید، از حمل و نقل نظامی در اطراف بندر الکساندروپولی پشتیبانی می‌کند که در واقع به یک مرکز اصلی استراتژیک تبدیل شده است، از جمله انتقال تسلیحات، کامیون ها، توپخانه برای واحدهای نظامی ایالات متحده که در اروپای شرقی و شمالی فعالیت می‌کنند و همچنین متحدین ناتو.

این مقام آمریکایی همچنین گفت که ۱۲۳ میلیون دلار دیگر در زیرساخت‌های یونان در پایگاه دریایی خلیج سودا و پایگاه هوایی لاریسا سرمایه گذاری شده است.

وزیر خارجه آمریکا گفت: بندر الکساندروپولی از زمانی که رئیس جمهور پوتین جنگ خود علیه اوکراین را آغاز کرد، برای تقویت جبهه شرقی ناتو بسیار حیاتی بوده است. ایالات متحده از حمایت بی نظیر یونان از اوکراین از زمان وقوع این حمله، سپاسگزار است.

وزیر دفاع یونان هم به نوبه خود، همکاری مثمر ثمر بین دو کشور را ستایش کرد.

او گفت: واقعیت این است که در بحبوحه همه اینها، همکاری های قوی یونان-ایالات متحده حتی بیشتر افزایش یافته است. این نشان دهنده عمق روابط ماست. تقویت این همکاری باعث افزایش علاقه متقابل ما و همچنین صلح منطقه ای، ثبات و سعادت است.

وزیر دفاع یونان افزود: آتن و واشنگتن ارزش‌های مشترک دارند و هر دو به قوانین بین المللی احترام می گذارند.

بلینکن سفر اروپایی خود را از ۱۶-۲۲ فوریه انجام می دهد. او عصر امروز با الکسیس سیپراس، رهبر مخالفان یونان و نخست وزیر پیشین این کشور دیدار خواهد کرد و ساختمان جدیدی را در محوطه سفارت ایالات متحده در آتن افتتاح می کند.

یونان و ترکیه تعامل کنند

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین از یونان و ترکیه خواست تا برای حل اختلافات و اجتناب از اقدامات یکجانبه که می تواند تنش را افزایش دهد، تعامل کنند.

این دو متحد متحد و همسایه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بر سر مسائل متعددی از حقوق مواد معدنی در دریای اژه گرفته تا حریم هوایی و بر سر قبرس که از نظر قومی تقسیم شده است، اختلاف نظر دارند. تنش ها اخیراً شعله ور شده است، اما یونان یکی از اولین کشورهایی بود که نیروهای امدادی را برای کمک به بیرون کشیدن بازماندگان از زیر آوار پس از زلزله ویرانگری که در ماه جاری ترکیه را لرزاند و ده ها هزار کشته برجای گذاشت، اعزام کرد.

بلینکن در آتن گفت به نفع یونان و ترکیه است که راه‌هایی برای حل اختلافات دیرینه بیابند، این کار را از طریق گفت‌وگو، از طریق دیپلماسی انجام دهند – و در عین حال از انجام هر گونه اقدام یکجانبه یا استفاده از هرگونه لفاظی اتهامی که فقط کار را دشوارتر می‌کند، خودداری کنند..

بلینکن روز دوشنبه در آنکارا با مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه دیدار کرد. 

نیکوس دندیاس، وزیر امور خارجه یونان، در کنار بلینکن، گفت که آتن در ازای حمایتی که برای زلزله‌زدگان ترکیه فرستاده بود، که شامل چادر، تخت و پتو برای حمایت از صدها هزار بی خانمان شده بود، انتظاری نداشت.

دندیاس گفت: “وظیفه ما این است که به همنوعان خود که در رنج هستند کمک کنیم و به این کار ادامه خواهیم داد. اگر از طریق ارتباط بین هر دو جامعه، جو روابط ما بهبود یابد، این البته پیامدهای سیاسی دارد. اما تکرار می‌کنم: یونان از طریق کمک‌هایی که به زلزله‌زدگان می‌کند، به دنبال معامله با طرف ترکیه نیست.»

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.