stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 458338
  • 25 فروردین 1402 - 16:56
2

اعضای بدن ملی پوش خوزستانی به هفت بیمار نیازمند اهداء شد

اعضای بدن ملی پوش خوزستانی به هفت بیمار نیازمند اهداء شد
مرحوم نریمیسا یکی از بیماران دریافت کننده عضو بود که پس از مرگ با اهدای عضو به جمع اهداکنندگان اعضای بدن پیوست.
قلم | qalamna.ir :

رئیس هیئت ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا خوزستان گفت: مرحوم سلمان نریمیسا در یکم مردادماه سال ۱۳۵۸ در روستای لالب از توابع بخش مرکزی شهرستان باغملک متولد شده بود.

جمال فتاحی افزود: این قهرمان ملی و ملی پوش از خوزستان در سال ۱۳۸۹ به دلیل نارسایی کلیوی، دیالیز شد، ولی به تشخیص پزشکان و باوجود مخالفت‌های وی، کلیه برادرش، آقای حسین نریمیسا به مرحوم پیوند شد.

وی ادامه داد: مرحوم نریمیسا که خود جزو گیرندگان عضو محسوب می‌شد، در سامانه اهدای اعضا ثبت نام کرده بود و در ۱۵ فروردین ماه امسال و پس از ۱۳ سال بر اثر حادثه سکته قلبی و سپس مرگ مغزی، باتوجه به داشتن کارت اهدای عضو و رضایت خانواده اش، در بیمارستان گلستان اهواز مورد عمل جراحی قرار گرفت و کبد به یکی از بیماران نیازمند اهدا شد.

فتاحی با بیان اینکه مرحوم سلمان نریمیسا اولین دریافت کننده عضو است که اهداکننده می‌شود، گفت: به تعبیر دوستان وی، جان داد و جان بخشید.

وی می‌گوید: مرحوم نریمیسا اولین مدال آور و اولین ملی پوش پیوندی استان خوزستان بود و به همت او که مسئول کمیته هیئت ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا نیز بود، پارسال توانستیم در شیراز برای نخستین بار در تاریخ، قهرمان ایران شویم.

خونریزی سمت عنکبوتی مغز، دلیل مرگ مغزی سلمان

حسین نریمیسا، برادر ملی پوش و قهرمان پیوند اعضا خوزستان گفت: سلمان در سال ۱۳۸۹ دچار نارسایی کلیوی شد و پس از یکسال تحمل دیالیز، با اصرار خانواده و اطرافیان نسبت به دریافت کلیه از بستگان رضایت داد.

وی افزود: همه اعضای خانواده برای اهدای کلیه داوطلب شدیم و آزمایش‌های مربوط را در بیمارستان رازی اهواز انجام دادیم و باتوجه به گروه خونی و شاخه‌های کلیوی، من می‌توانستم کلیه ام را به سلمان اهدا کنم.

نریمیسا به انجام عمل پیوند کلیه در بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) اصفهان در سال ۱۳۸۹ اشاره کرد و ادامه داد: سخت‌ترین لحظه‌ها زمانی بود که پس از عمل، من در بخش جنرال بستری بودم و سلمان در بخش قرنطینه پیوند اعضا بود و زودتر بهبود یافت و در راهروی بخش قدم‌زنان برای بیرون آمدن من از بخش، چشم انتظار بود.

وی از مرحوم سلمان نریمیسا به عنوان فردی صبور، مخلص، معتقد و مسئول بسیج پایگاه شهدای روستای لالب شهرستان باغملک یاد کرد و گفت: پرستار هستم و روز هشتم فروردین ماه امسال و درحالیکه شیفت کاری ام تمام شده بود و قصد رفتن به شهرستان داشتم، همسرش و خانواده ام اطلاع دادند که برادرم دچار عارضه قلبی شده است.

نریمیسا می‌گوید: باتلاش کادر درمان بیمارستان بهبهان، پس از احیای قلبی، به بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز اعزام و آنژیگرافی انجام شد، اما باوجود اینکه پزشک امیدوار بود که پس از ۲ روز هوشیاری خود را به دست بیاورد، دچار خونریزی مغزی سمت عنکبوتی مغز شد و راهی برای بهبودی وجود نداشت.

وی افزود: باوجود تلاش‌های مستمر کادر پزشکی و درمان بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز، هیئت ۶ نفره پزشکان متخصص و جراحان مغز و اعصاب، روز ۱۵ فروردین امسال مرگ مغزی سلمان را تایید و اعلام کردند، این درحالی بود خانواده منتظر خبر خوش و امیدوارکننده بودند.

برادر این قهرمان و ملی پوش خوزستان ادامه داد: از سوی مسئول پیوند اعضای بیمارستان گلستان اهواز با من تماس گرفتند و اطلاع دادند که سلمان قبلا کارت اهدای عضو گرفته است و درصورت رضایت نسبت به اهدای اعضای بدن او اقدام کنید و باتوجه به دریافت کارت و رضایت وی برای پیوند اعضا، دینی بر گردن داشتیم و این موضوع را باخانواده مطرح کردم.

حسین نریمیسا می‌گوید: مادرم با گفتن این جمله که ” ۱۳ سال پیش تو با اهدای کلیه، سلمان را به من بخشیدی، حالا او را به تو می‌بخشم” رضایت خود را اعلام کرد و پس از انجام کار‌های اولیه، روز ۱۷ فروردین عمل جراحی پیوند عضو برای اهدای کبد انجام و روز ۱۸ فروردین ماه مراسم تشییع و تدفین او باشکوه برگزار شد.

زندگی بدون درد، خواسته کوچک بیماران خاص و پیوند اعضا

جمال فتاحی، رئیس هیئت ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا خوزستان به جان باختن حدود ۶۰ نفر از ورزشکاران این هیئت در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: این ورزشکاران به شدت با مشکل تامین دارو مواجه هستند.

وی افزود: دارو‌های این بیماران کمیاب و نایاب هستند و درصورتیکه بتوانند آن‌ها را به دست بیاورند، علاوه بر کیفیت پایین، قیمت بسیار بالایی دارند، بطوریکه در روز‌های اخیر شاهد جان باختن ورزشکاران دارای بیماری‌های خاص و پیوند اعضا دلایل گفته شده بودیم.

فتاحی تنها خواسته ورزشکاران پیوند عضو را زندگی بدون درد عنوان کرد و ادامه داد: این افراد برای جلوگیری از پس زدن عضو پیوندی، روزانه تعدادی زیادی دارو‌های مختلف مصرف می‌کنند، بنابراین از مسئولان خواهشمندم به حق ماه مبارک رمضان برای ورزشکاران مبتلا به تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی، دیابت، ام اس، پیوند اعضا و اوتیسم آستین بالا بزنند و برای تامین دارو‌های باکیفیت این بیماران را یاری کنند.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.