stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 458797
  • 03 اردیبهشت 1402 - 15:15
3

هفته طلایی چین به کمک نفت می‌آید

هفته طلایی چین به کمک نفت می‌آید
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: معامله گران نفت جهان به نقطه عطف بعدی در روند احیای اقتصادی چین چشم دوخته اند که طی آن، مسافران چمدان های خود را بسته و برای تعطیلات هفته طلایی در اوایل ماه مه روانه فرودگاه ها می شوند.

حدود ۱۷۰ میلیون چینی در سال ۲۰۱۹ پیش از آغاز شیوع پاندمی کووید ۱۹، تعطیلات خود را خارج از کشور سپری کردند. این آمار در سال میلادی گذشته که اوج قرنطینه های کرونایی در چین بود، به کمتر از ۹ میلیون نفر رسید.

طبق گزارش شرکت “جی پی مورگان چیس اند کو”، احتمال افزایش چشمگیر سفرهای هوایی توضیح می دهد چرا مصرف سوخت جت در چین، به عنوان بزرگترین محرک رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال میلادی جاری دیده می شود.نشانه ها، دلگرم کننده هستند. رسانه دولتی چین با اشاره به برآورد وب سایت سفر Trip.com گزارش کرد جستجوی بلیط خارجی برای هفته طلایی، ۱۲۰ درصد سطح سال ۲۰۱۹ است. طبق گزارش سکیوریتیز دیلی، تا ۱۸ آوریل، رزروهای واقعی بیش از ۱۰ برابر سال میلادی گذشته بود.

فنگلی شی، مدیر بازارهای نفت چین در آژانس “اس اند پی گلوبال کامودیتی اینسایتس” می گوید: تقاضای داخلی برای سوخت جت در سرزمین اصلی چین، تقریبا به طور کامل بهبود پیدا کرده است، در حالی که تقاضای بین المللی برای سوخت جت، به ۷۰ درصد سطح پیش از شیوع پاندمی بهبود یافته است. به این ترتیب، ممکن است که هفته طلایی، به منزله بهبود کامل مصرف کلی سوخت در چین باشد.

بازار نفت جهانی امسال بین دو عامل رقیب گرفتار شده است: از یک سو اقتصادهای پیشرفته در آستانه سقوط به ورطه رکود هستند و از سوی دیگر، بازگشایی اقتصاد چین می تواند به شکل چشمگیری تقاضا برای سوخت را پس از سه سال تقاضای ضعیف که ناشی از محدودیت‌های کووید بوده است، تقویت کند. نفت در روزهای اخیر تحت تاثیر آمار اقتصادی ضعیف و افزایش بیشتر نرخ بهره در آمریکا که مانعی برای قیمتها هستند، کاهش پیدا کرده است.

اگر هفته طلایی چین باعث تقویت چشمگیر سفر هوایی شود، نشانه آن خواهد بود که تقاضا به مسیر خود برگشته و از دیدگاههای خوش بینانه تری که نسبت به قیمتها وجود دارد، حمایت می کند اما مسافران کمتر گواه دیگری از از بازگشایی نسبتا ضعیف چین خواهد بود و بازارهای کالایی که دوست دارند بزرگترین خریدارشان، به وضعیت عادی برگردد را مایوس خواهد کرد.

جدیدترین آمار اقتصادی نوید بهبود را می دهد. خرده فروشی در مارس که خانوارهای چینی هزینه بیشتری برای خدمات داشتند، بالاتر رفت و هفته طلایی، احتمالا باعث تقاضای بیشتری برای گردشگری می شود. اگرچه سفرهای داخلی بهبود قوی را نشان داده اند اما سفرهای خارجی به دلیل هواپیماهای کمتر، کرایه های گران تر و محدودیت های داخلی برای سفر بین المللی، در روند بهبود عقب مانده اند.

طبق پیش‌بینی انجمن حمل و نقل هوایی چین، آمار کلی پروازهای مسافری سرزمین اصلی چین در سه ماهه دوم، باید به سطح مشابه دوران پیش از شیوع کووید برسد. طبق بررسی بلومبرگ نیو انرژی فاینانس، اما سفرهای هوایی همچنان نصف آمار پیش از پاندمی خواهد بود و حدود ۳۰ درصد از مصرف سوخت جت این کشور را تشکیل می دهد.

ویکاس دوویدی، استراتژیست گروه مک کواری می گوید: سوخت جت بزرگترین مولفه احیای تقاضای چین در سال جاری خواهد بود زیرا در روند بهبود، عقب مانده و تنها موردی است که نتوانسته به وضعیت عادی برگردد. با این حال وی هشدار داد مصرف چین ممکن است خوب باشد اما به حد کافی عالی نباشد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، این شرکت برآورد می کند تقاضای چین برای سوخت جت امسال در مقایسه با سال میلادی گذشته، به میزان ۴۳۰ هزار بشکه در روز رشد خواهد کرد که تقریبا نصف ۹۰۰ هزار بشکه رشد تقاضای چین برای نفت و یک سوم رشد ۱.۲ میلیون بشکه در روز تقاضای جهانی برای سوخت جت خواهد بود که از سوی آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی شده است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.