stat counter
تاریخ : شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 11 May , 2024
  • کد خبر : 458894
  • 04 اردیبهشت 1402 - 10:19
2

فرودگاه بین المللی کرمانشاه از اعزام حجاج ناتوان است!

قلم | qalamna.ir :

فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه که به عنوان فرودگاه هاب و بیس فرودگاه های غرب کشور معرفی می شد، مدتی است نشانی از هواپیماهای پهن پیکر را به خود ندیده است و به دلیل کمبود ناوگان هوایی تنها از ۲۰درصد ظرفیت این مرکز استفاده می شود.

در سال ۹۸بود که این فرودگاه براساس دستور مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی به عنوان مرکزیت، هاب پروازهای داخلی و خارجی مناطق کشور انتخاب شد و در سطح ۱۰فرودگاه برتر ایران قرار گرفت.

در آن سالها، آغوش این فرودگاه بر روی حجاج باز بود و با پیچیده شدن طنین سلام و صلوات در دل خود، نظاره گر اعزام حجاج به عتبات عالیات بود، علاوه بر آن به طور هفتگی درحال خدمت‌رسانی به ۱۴۰ پرواز مختلف داخلی و خارجی بود و در مسیر روند تجاری سازی قرار گرفته بود.

حال که دست مرمت بر چهره سالخورده اش کشیده نشده و غبار فرسودگی بر پیکرش نشسته، صدایی از برخورد چرخ هواپیماهای پهن پیکر در باندش شنیده نمی شود و نمی تواند میزبانی برای اعزام مستقیم حجاج به عتبات عالیات باشد.

 بنا برگفته، مدیرکل حج و زیارت کرمانشاه، با توجه به وضعیت فرودگاه شهید اشرفی کرمانشاه، اعزام زائران همانند سال گذشته از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) انجام می‌شود و بیش از هزار زائر کرمانشاهی به حج تمتع امسال اعزام می شود.

ماجرای تعمیر و نوسازی باند فرودگاه به سال ۹۶باز می گردد، بحث قرارداد۸۰میلیارد تومانی بود که تنها در حد حرف باقی ماند و اکنون زمزمه هایی برای نوسازی پهنای باند اصلی به گوش می رسد ولی این بار جدی تر و عملیاتی تر..

در همین راستا مدیرکل فرودگاه بین‌المللی شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه درخصوص آخرین وضعیت بازسازی پهنای باند فرودگاه گفت: فرودگاه کرمانشاه در گذشته تنها یک باند داشت که در سال ۱۳۵۰احداث شد و پس از آن در سال ۷۵تنها در یک مرحله روکش شد و در این سالها هیچ اقدامی برای مرمت این پاند صورت نگرفته است.

مجتبی بیاتی افزود: این باند هم اکنون دچار مشکل شده و فاقد مقاومت برای پروازهای پهن پیکر است و توانایی اعزام حجاج و یا پروازهای بین المللی را ندارد و از همین رو باید تعمیرات و نوسازی بر روی آن انجام شود.

وی ادامه داد: از آنجا که برای تعمیر باند، نیاز بود که فرودگاه به صورت کامل تعطیل شود، شرکت ها و سازمان هواپیمایی اعلام کردند «به این دلیل که فرودگاه کرمانشاه جز رده های هفتم و هشتم شرکت های فرودگاهی است نباید به تعطیلی برسد»، در نتیجه باند دیگری ایجاد کردند که از تاریخ ۲۰بهمن گذشته پروازها از روی همین باند دوم نشست و برخاست می شود.

بیاتی اضافه کرد: اکنون فرودگاه کرمانشاه دو باند دارد ولی به دلیل محدودیت ها، پروازهای سنگین بر روی این باند انجام نمی شود و هدف از راه اندازی باند، این بود که فرودگاه تعطیل نشود تا پذیرای پروازهای سبک و متوسط باشد.

وی با تاکید براینکه تعمیر و بازسازی باند اصلی تا نیمه اردیبهشت به دست پیمانکار سپرده می شود، گفت: ایمنی و امنیت جان مسافران، هدف اصلی سازمان و
شرکت های هواپیمایی است، قرارداد با شرکت منعقد و تجهیزات کارگاهی انجام شده است.

وی با بیان اینکه قرارداد بازسازی پهنای باند اصلی با پیمانکار یکساله است، افزود: با توجه به اینکه این پروژه هم برای استان و هم کشور اهمیت دارد در صدد هستیم که این زمانبندی را کمتر کنیم.

این مسوول با تاکید براینکه مشکل اعتبار وجود ندارد، افزود: اعتبار این پروژه از محل اعتبارات شرکت فرودگاه ها و هم اعتبار سفر ریاست جمهوری تامین شده و گمان میکنم فرودگاه کرمانشاه تنها فرودگاهی است که توانسته اعتبار سفر رباست جمهوری را جذب کند.

وی با بیان اینکه اعتبار نوسازی را به هنگام کلنگ زنی اعلام می کنم، افزود: اکنون ۵۶پرواز هفتگی به مقاصد تهران، مشهد، شیراز، عسلویه و کیش از این فرودگاه صورت می گیرد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.