stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 459241
  • 10 اردیبهشت 1402 - 14:19
2

همه چیز درباره «روتاویروس» | خطر فراگیری یک ویروس

قلم | qalamna.ir :

جام جم آنلاین، دکتر فریبا شیروانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی اطفال نیز  تایید می‌کند که این روزها در بین کودکان موارد ابتلا به اسهال و استفراغ‌های حاد شایع شده و به همین دلیل تعداد بیماران نیازمند ‌بستری نیز در مراکز درمانی افزایش یافته است.

او درباره شیوع روتاویروس نیز در بین کودکان توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه زیرسویه‌های امیکرون هنوز فراگیر هستند، نمی‌توان به طور قطع گفت که آیا کودکان دچار کووید-۱۹ شده‌اند یا روتاویروس؟ چراکه این دو بیماری نشانه‌های گوراشی دارند و برای تشخیص آن باید بررسی‌های آزمایشگاهی انجام شود.

دکتر شیروانی درباره تشخیص روتاویروس در بیمارستان کودکان علی اصغر نیز عنوان می‌کند: به نظر می‌رسد در بیمارستان علی اصغر روی مدفوع تعدادی از کودکان بیمار آزمایش‌های لازم انجام ‌ و مشخص شده است که این کودکان دچار روتاویروس شده‌اند.

‌او درپاسخ به این پرسش که چه افرادی بیشتر در خطر ابتلا به روتاویروس قرار دارند؟ می‌گوید: روتاویروس بیشتر کودکان زیر چهار سال را مبتلا می‌کند. اما احتمال انتقال بیماری به بزرگسالان نیز وجود دارد و برای پیشگیری از این بیماری باید شهروندان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی اطفال درباره اینکه نشانه‌های ابتلا به روتاویروس چیست؟ توضیح می‌دهد: کودکان مبتلا بشدت دچار اسهال و استفراغ می‌شوند.

به گفته او ‌اسهال‌ در کودکان بیمار آنقدر شدید می‌شود که شبیه ابتلا به بیماری وبا به نظر می‌رسد. به همین دلیل والدین باید برای درمان کودکان بیمار بلافاصله اقدام کنند، زیرا کاهش آب بدن در بیماران شرایط ناگواری برای آنها ایجاد می‌کند.

‌دکتر شیروانی درباره احتمال ابتلای افراد بزرگسال نیز به این بیماری می‌افزاید: احتمال ابتلای افراد بزرگسال به روتاویروس کمتر است. اما اگر اپیدمی شدید شود افراد بزرگسال بیشتری‌ دچار این بیماری خواهند شد.

‌راه‌های انتقال بیماری

همه چیز درباره«روتاویروس» | خطر فراگیری یک بیماری عفونی

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی اطفال در پاسخ به این پرسش که راه‌های انتقال روتاویروس چیست؟ می‌گوید: روتاویروس بیشتر از طریق مدفوع شخص بیمار منتقل می‌شود. اما امکان انتقال این بیماری از طریق ترشحات تنفسی نیز وجود دارد.

او به والدین توصیه می‌کند که هنگام شست‌وشوی کودک و یا تعویض پوشک‌ آنها موارد بهداشتی را جدی بگیرند.

دکتر شیروانی می‌افزاید: برخی والدین به اشتباه تصور می‌کنند مدفوع کودکان‌شان تمیز است. به همین دلیل مسائل بهداشتی را کمتر رعایت می کنند. اما برای پیشگیری از شیوع این بیماری والدین باید قبل و بعد از تعویض پوشک دست‌های خود را بشویند.

 به گفته او والدین باید آگاه باشند که اگر کودکشان دچار استفراغ و اسهال شدید شد به پزشک مراجعه کنند، زیرا اگر کودکان مایعات بدن خود را از دست بدهند در شرایط ناگواری قرار می‌گیرند.

‌ این فوق تخصص بیماری‌های عفونی اطفال یادآور می‌شود: هنگام درمان نیز باید به کودک او آر اس خورانده شود و برای جبران کم آبی نباید از آب میوه یا نوشابه استفاده کرد.‌

پیشگیری از بیماری

همه چیز درباره«روتاویروس» | خطر فراگیری یک بیماری عفونی

آن طور که دکتر شیروانی توضیح می‌دهد، برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری شهروندان باید نکات بهداشتی مانند شست‌وشوی مناسب دستان را رعایت کنند.

او درباره تاثیر واکسیناسیون در کنترل این بیماری نیز توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه این بیماری بیشتر در بین اطفال شایع است. در بسیاری کشورها واکسیناسیون به عنوان راهکاری مناسب برای پیشگیری از بیماری به کار  گرفته می‌شود. اما با توجه به اینکه در کشورمان واکسیناسیون این ویروس انجام نمی‌شود، کودکان ما نسبت به ابتلا به این بیماری حساس هستند.

‌دکتر شیروانی تاکید می‌کند: بهتر است در کشورمان نیز هزینه‌ای که برای درمان این بیماری انجام می‌شود، صرف برنامه واکسیناسیون شود، زیرا به این شکل می‌توان در پیشگیری از بیماری موفق‌تر عمل کرد.

 او با اشاره به اینکه هزینه‌های درمان این بیماری به دلیل نیاز به بستری شدن بیماران قابل توجه است، عنوان می‌کند: تجویز مداوم آنتی‌بیوتیک نیز برای درمان بیماران پاسخگو نیست و شرایط آنها‌ را ناگوارتر می‌کند. به همین دلیل انجام واکسیناسیون برای کنترل این بیماری مناسب‌تر است‌.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.