stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
  • کد خبر : 467168
  • 12 آبان 1402 - 14:15
4

اشتباه استراتژیک شریان مقابل «مبنا»

اشتباه استراتژیک شریان مقابل «مبنا»
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: شریان که روی دیگر جبهه پایداری است این روز‌ها مقابله همه جانبه علیه قالیباف و یارانش را در دستور کار قرار داده است، اما تا به اینجا، ۲ بر صفر عقب است.
خبرآنلاین، با قطعی شدن ثبت نام نامزد‌های انتخابات مجلس آینده، رقابت‌های درون گروهی اصولگرا‌ها با برگزاری میتینگ‌ها و جلسات احزاب افزایش یافته است. آنچنان که طی یک هفته اخیر، اردوگاه اصولگرا شاهد برگزاری دو همایش بود، یک سو مبنا و سوی دیگر شریان. دو نام جدید در تشکیلات انتخاباتی اصولگرایان که البته هرکدام وابستگی نزدیک به تشکیلات قبلی در جریان اصولگرا یعنی شانا و پایداری دارند.
از شانا به مبنا / از پایداری به شریان
«مجمع بیداری نیرو‌های انقلاب» یا همان «مبنا» درحالی طی روز‌های گذشته علم انتخاباتی خود را در همایشی که گفته می‌شد ۴ هزار نفر در آن حضور داشتند بالا برد، که به نظر می‌رسد روی دیگر «شانا» باشد و حضور حدادعادل، محسن رضایی در کنار قالیباف مُهر تایید بر این مدعاست.
«شریان» هم بدون شک روی دیگر سکه جبهه پایداری است و حضور جداشدگان از پایداری در این تشکیلات تازه تاسیس و تکیه زدن بذرپاش وزیر نزدیک به پایداری‌ها در رأس آن، بیش از آنکه تصویر یک تشکیلات جدید را به نمایش بگذارد، نوعی تقسیم کار بین این بخش از پایداری‌ها با تشکیلات قدیمی پایداری را نشان می‌دهد.
شورای وحدت دلخور شد، شریان و پایداری عصبانی!
همایش «مبنا»، اگرچه با دلخوری‌هایی از سوی شورای وحدتی‌ها همراه شد که معتقد بودند برخلاف آنچه از وحدت و انسجام گفته می‌شود، اما اعضای این تشکیلات به نشست دعوت نشده است، اما از سوی دیگر با عصبانیت پایداری‌ها و شریان روبرو شد. پایداری‌ها زمزمه وار عصبانیت خود را بروز دادند، اما شریان بی پروا و علنی انتقادش به این همایش را رسانه‌ای کرد.
آنچنان که چهره تندرو این تشکیلات یعنی حمید رسایی در یادداشتی نوشت «چرا این همایش به نام جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی که دبیر کل آن هم احدیان است، برگزار نشد؟ چون نمی‌خواستند بگویند که این، تجمع یکی از احزاب عضو شورای ائتلاف و در طول آن است بلکه باید از یک “مجمع” جدید رونمایی می‌شد، برای مأموریتی که در عرض ائتلاف اصولگرایان قرار می‌گیرد!»
رئیس کمیته انتخاباتی «شریان» منتقد دیگر «مبنا» است و معتقد است «شانا» با ترساندن اصولگرا‌ها از جبهه پایداری و اصلاح طلبان و با اسم رمز وحدت، تلاش می‌کند از رقابت درون گروهی اصولگرایان جلوگیری کند.
نمایش شکست خورده شریان مقابل مبنا و اصلاح طلبان
انتقادات «شریان» به «مبنا» به اینجا ختم نشد و برنامه فوری برای انجام همایشی مشابه و به فاصله کوتاه از «مبنا» در دستور کار رسایی و بذرپاش قرار گرفت. «شریان» تلاش کرد دو هدف همزمان را از برگزاری «تجمع بزرگ غزه؛ مظلوم مقتدر» دنبال کند. هدف اول اجرای برنامه‌ای حول جنگ غزه، تا پاسخی باشد به نشست اصلاح طلبان با عنوان «فلسطین در سیره نظری و عملی امام خمینی» که با حضور سیدحسن خمینی، محمدجواد ظریف، معصومه ابتکار، محسن مهرعلیزاده، مجیدانصاری، حسین علایی، برگزار شد و هدف دوم خط و نشان کشیدن برای مبنا و فاصله گذاری سیاسی – انتخاباتی با «مبنا» با دعوت از محمدحسن رحیمیان، حمید رسایی، مهرداد بذرپاش، سعید قاسمی بود. همایشی که علیرغم حضور اعضای برجسته «شریان» با استقبال مواجه نشد و تصاویر حضور کم رنگ حامیان شریان، دست مایه نقد اصولگرا‌ها به شریان شد.
البته این تنها رویارویی همایشی دو طیف اصولگرا نبود و شریان در خط و نشان کشیدن برای طیف نزدیک به قالیباف و حدادعادل فراتر از پایتخت هم پیش رفته است و همایش‌های انتخاباتی مشابهی در سمنان به وزن کشی دو جریان اصولگرا انجامید.
اشتباه استراتژیک شریان
همایش کم جمعیت شریان، اما بهانه را به دستی حامیان مبنا و شانا داد تا صریحتر به نقد این طیف نوظهور سیاسی که پشتوانه پایداری‌ها را دارد، بپردازند، آنچنان که روزنامه صبح نو، ضمن تاکید بر کم تعداد بودن حاضران در این همایش نوشت؛ «عدم استقبال از کارزار انتخاباتی «شریان» در اولین رویدادش چند جلوه از راهبرد‌ها و نمودار «هزینه و فایده» شریانی‌ها را نشان داد. اولا نمودار هزینه و فایده این رویداد را با توجه به حجم تبلیغات مربوط به آن، می‌توان در ناحیه منفی و ضررده ترسیم کرد و از طرفی می‌توان این برداشت را داشت که به‌رغم همه هزینه‌ها و تبلیغات «شریان» برای مردمی‌سازی رویدادش، این جریان عمقی در بدنه مردمی انقلابیون ندارد. دومین اشتباه استراتژیک «شریان» هم این بود که به این مساله که جریان مقاومت و حماسه‌سازان غزه را نباید در حد مسائل جناحی تقلیل داد، بی‌توجه بودند. آرمان فلسطین برای جامعه ایرانی عزیز و بزرگ‌تر از آن است که دستخوش رفتار‌های جناحی قرار گیرد.»
این روزنامه نزدیک به قالیباف شریان را روی دیگر جبهه پایداری دانست و تاکید کرده؛ «شریان که در واقع همان نسخه به‌روز شده پایداری است، ژست اعتراض به وضع موجود را به شکل عامیانه‌تر و جوان‌پسندانه‌تر در برنامه خود گنجانده است؛ حال آنکه چهره‌های اصلی آن در دولت سمت دارند. اما پایگاه و عقبه‌اش و از سوی دیگر شعار‌ها و تاکید مبنی بر انتخاب اصلح و نگاه‌شان به تحولات جامعه کانالیزه شده است. دوربرگردان «شریان» از ائتلاف با اکثریت نیرو‌های انقلابی حالا دودی است که بر چشم «شریان» می‌رود و اکنون مساله هویتی مهم‌تر از سایر موضوع‌ها برای شریانی‌ها مطرح است.»
در بخش دیگری از این مطلب نیز آمده است؛ «بخش عظیمی از عدم استقبال از «شریان» را می‌توان به این دلیل دانست که جوانانی که شریانی‌ها از آن‌ها نام می‌برند، تابه‌حال رزومه جدی و ممتازی از خود نشان نداده‌اند. نکته قابل‌توجه اینجاست که برآیند نمودار چنین شخصیت‌هایی تا همین حد بضاعت سیاسی و مشارکتی دارد. مجموعه‌ای از اشتباهات راهبردی، پیشروی «شریان» را کند کرده و «شریان» که به طیف‌های سیاسی پیشنهاد می‌دهد «امید و مشارکت جوانان را قربانی منافع حزبی نکنند»، خودش حالا با استفاده غیرمتخصصانه از عناوین جوانان هم منافع حزبی و هم همراهی قشر مردمی و جوان را از دست داده است.»
شریان رویِ ریل شکست
اما همایش کم تعداد شریان، تنها شکست آن‌ها مقابل مبنا نبود. قرار گرفتن محسن رضایی در قاب عکسی که در آن حدادعادل و قالیباف نیز حضور داشتند، سیگنالی مهم از سوی مبنا به شریان و پایداری بود. حضور محسن رضایی در همایش مبنا درحالی صورت گرفت که پیش‌تر خبر‌ها از تلاش شریان برای جذب او حکایت می‌کرد.
دنیای اقتصاد پیشتر خبر داده بود که جریان شریان می‌خواست با ترغیب رضایی به حضور در انتخابات او را در مقابل قالیباف برای ریاست مجلس قرار دهد، تلاشی که یک سری از تحولات از جمله نه گفتن رضایی به آنها، منجر به ناکام ماندن شریان شد. «نه» گفتن محسن رضایی به نوعی یارگیری پایداری و شریان مقابل قالیباف را تا اینجای کار با شکست روبرو کرده است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.