stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
  • کد خبر : 467185
  • 12 آبان 1402 - 18:26
9

وحدت اصولگرایان محقق می‌شود؟

وحدت اصولگرایان محقق می‌شود؟
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی:  ائتلاف اصولگرایان در جدیدترین کنش انتخاباتی خود، جمعه گذشته اقدام به برگزاری همایشی ۴ هزار نفری در حرم مطهر امام خمینی (ره) کرد. اصولگرایان در این همایش از نام جدید خود نیز، رونمایی کردند. بر این اساس اصولگرایان تحت عنوان «مبنا» (مجمع بیداری نیرو‌های انقلاب) فعالیت کنند.
فرارو، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تاریخ جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برای تعیین نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس برگزار خواهد شد اما، در شرایطی که روزهای زیادی تا انتخابات مجلس شورای انقلابی باقی نمانده است، اصولگرایان در جدیدترین تلاش های خود به دنبال ایجاد اتحاد حداکثری هستند.
غلامعلی حدادعادل و اساسا تیم رسانه‌ای جریان اصولگرا بعد از برگزاری همایش۴ هزار نفری خود، تلاش کردند حساب دولت و شخص رئیسی را از پایداری جدا کنند. حدادعادل در این خصوص گفت: «آقای رئیسی سلام ویژه رساند و به خاطر مشغله کاری نتوانست در این جلسه حاضر شود. ایشان از بنیان‌گذاران شورای ائتلاف هستند».
با این وجود برخی فعالان سیاسی از طیف‌های مختلف، معتقدند رفتار‌های اخیر جبهه پایداری نشان از عدم تمایل این جبهه برای فعالیت حداکثری همه جریان‌های سیاسی در روند انتخابات است. راست‌ترین بخش اصولگرایی را می‌توان جبهه پایداری دانست. جبهه پایداری در ماه‌های گذشته با اتکا به جریانی موسوم به خالص سازی مدعی لزوم ایجاد تغییرات بنیادین در نظام سیاسی و اجتماعی کشور است. جریانی که اعضایی از جمله سعید جلیلی، محمود نبویان و مرتضی آقاتهرانی را در خود جای داده اند. پدر معنوی این جریان آیت الله مصباح یزدی است. جبهه پایداری بر این اعتقاد است که نباید به دنبال ایجاد زمینه حضور مردم در انتخابات باشیم بلکه اگر افراد اصلح انتخاب شوند برای کشور و نظام کافی است.
با توجه به این شرایط پرسش هایی مطرح است، از جمله این که آیا وحدت بین اصولگرایان محقق می شود و چگونه می‌توان مردم را به مشارکت حداکثری در انتخابات ترغیب کرد؟منصور حقیقت پور، فعال سیاسی اصولگرا و نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فرارو به این پرسش ها پاسخ داده است:
منصور حقیقت پور به فرارو گفت: «گرچه، این که در آینده چه اتفاقی می‌افتد قابل پیش‌بینی نیست، اما با توجه به اقدامی که آقایان قالیباف، رضایی و حدادعادل در کنار یکدیگر انجام دادند. مشخص است که فعلا اختلافات پابرجاست، عدم حضور برخی میهمانان دعوت شده به این نشست همچون رئیس‌جمهور و شهردار تهران، نیز دلیلی است بر همین موضوع . آقای رئیسی به دنبال این است که مجلس آینده، مجلسی همراه با دولت باشد و شاید فکر می‌کند که از این ترکیب، چنین مجلسی استخراج نشود و این نشست با اغراض دیگری برگزار شده است.»
وی افزود: «نشستی که اخیرا بدون دعوت از نیرو‌های جبهه پایداری و همینطور آقای باهنر برگزار شد، داعیه‌دار وحدت بین اصول‌گرایان بود. اما این درحالی است که نیرو‌هایی همچون آقای باهنر نزدیکی بیشتری با موضوع وحدت دارند تا آقایان حاضر در نشست؛ و همین موضوع مجدداً نشان از تداوم اختلافات است. در این میان، دولت نیز در حاشیه قرار گرفت؛ البته ظاهرا آقای رئیسی گفته‌اند که «سلام مرا برسانید»، اما همه ما می‌دانیم که رساندن سلام به معنای همراهی و هماهنگی نیست.»
نایب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در دوره نهم گفت: «راجع به حضور جریان رقیب، معتقدم که  اگر چراغ سبز‌هایی از  نهاد‌های نظارتی همچون شورای نگهبان دریافت کنند وارد صحنه خواهند شد. اما این چراغ سبز‌ها را نمی‌بینند و علت سردی فضای انتخاباتی میان آنان نیز همین موضوع است.
البته  باید بپذیریم که داخل جریان اصولگرایی، اختلاف نظر و اختلاف سلیقه وجود دارد. اما در شرایطی که رقبا دلسرد هستند یا بنا بر عدم مشارکت در انتخابات داشته باشند، طبیعی است که نیرو‌های سیاسی اصول‌گرا نیز پافشاری بیشتری بر مواضع خود خواهند داشت تا بتوانند امتیازات بیشتری دریافت کنند»
وی افزود: «جریان‌های فوق الذکر زمانی می‌توانند رقیب باشند که امکان نقش‌آفرینی در کف جامعه برای آن‌ها فراهم شود. وقتی شرایط آن قدر سخت‌گیرانه است که مشاهیر و بزرگان این جریان‌ها حاضر به ثبت‌نام و آمدن در گود انتخابات نیستند و آن‌هایی هم که ثبت‌نام کردند و آمده‌اند منتظر ردصلاحیت خود هستند. آیا در چنین شرایطی در جریان رقیب رغبتی برای رقابت باقی می‌ماند؟ مقامات مسئول باید انصاف به خرج دهند و اجازه دهند مسیر شرکت در انتخابات بازتر و سهل‌تر شود و رقبا هم وارد صحنه شوند. چرا که تنها در این صورت است که می‌توانیم شاهد رقابت پویای همه جریان‌ها باشیم. اگر این اتفاق نیفتد و خالص‌ساز‌ها اجازه ورود به رقبا ندهند طبیعتا رقابت بین خود اصول‌گرایان خواهد بود. اصول‌گرایان، خالص‌سازان، شورای نگهبان و همه مقامات مسئول باید عزم خود را جزم کنند  تا مشارکت به بالای ۵۰ درصد برسد. در غیر این صورت، وضعیت مشارکت در انتخابات آینده در بهترین حالت حدود ۳۰ درصد خواهد بود.»
این فعال سیاسی اصولگرا گفت: «جریان اصول‌گرایی درصدی از رای کف جامعه را در اختیار دارد و احتمال افزایش این میزان وجود ندارد. در شرایط فعلی هم نیرو‌های اصول‌گرا دلخوش به این هستند که بتوانند با همان میزان رای ثابت برنده انتخابات باشد و نیازی به حضور حداکثری مردم هم احساس نمی‌کند. از این رو، اگر تغییر محسوسی در رویکرد‌های اصول‌گرایان مشاهده نشود رای آن‌ها همان ۱۷-۱۸ درصدی که همیشه بوده خواهد ماند. مگر اینکه تغییر رویکرد دهند و مردم را به این باور برسانند که رای آن‌ها  موثر است و می‌تواند تغیر ایجاد کند. ما از صحت ائتلاف اصولگرایان قدیمی از جمله علی لاریجانی با اعتدال گرایان، خبری نداریم. از این ائتلاف تاکنون فقط یک مراسم افطاری و یک مراسم ختم مشاهده شده است که اتفاقا در افطاری مذکور اصول‌گرایانی همچون آقای قالیباف و آقای حدادعادل هم حضور داشته‌اند.»
وی افزود:«من اسم این را ائتلاف نمی‌گذارم. به‌نظر من می‌رسد امیدواری‌هایی که جریانات رقیب اصول‌گرایی برای حضور در صحنه و ایجاد رقابت و شور انتخاباتی نیاز دارند وجود ندارد. در چند ماه باقی مانده به انتخابات اگر مقامات مسئول تلاش کنند که این باور و امیدواری میان آنان به وجود بیاید که آن‌ها هم می‌توانند حضور داشته باشند و حذف نمی‌شوند قبل از برگزاری انتخابات شور و اشتیاق و هیجانی که مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران نظام در ماه مبارک رمضان تشریح فرموده‌اند به وجود خواهد آمد و این بسیار ارزشمند است. ما باید اول در حکمرانی منصف باشیم و بعد توقع داشته باشیم که همه به صحنه آمده و ایفای نقش کنند. ولی اگر عرصه را ببندیم نخواهیم توانست از ظرفیت‌های بسیاری از نیرو‌های متدین و مورد اعتماد نظام در ایجاد هیجان سیاسی و شکل‌دهی به یک انتخابات پرشور بهره ببریم. »
حقیقت پور گفت: «تغییر عنوان شورای ائتلاف اصولگرایان از «جمنا» به «شانا» و حالا از «شانا» به «مبنا»، انسانی را به ذهن متبادر می‌کند که مرتب پیراهن خود را عوض می‌کند. برای مردم، مبنا مثل همان آدمی است که پیراهن خود را عوض کرده، ولی هویتش تغییری نکرده. این شورا باید نسبت به تصمیماتی که قبلا با نام‌های دیگر گرفته و نقش آن تصمیمات در کاستی‌های امروز جامعه پاسخگو باشد. علاوه بر این مسائل، این مجموعه برای همین نشستی هم که در شرایط سختی و اضطرار مردم به خاطر مسائل معیشتی و ناراحتی‌های ناشی از جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در غزه برگزار کرده باید پاسخگو باشد. آیا این نوع تجمعات در جمهوری اسلامی مجوز نمی‌خواهد؟ آیا حرم امام راحل مخصوص یک طیف خاص سیاسی است؟ آیا به سایر جریان‌های سیاسی هم اجازه داده می‌شود که از حرم مطهر امام راحل برای مقاصد سیاسی استفاده کنند؟ این‌ها مسائلی است که مردم ما می‌فهمند و نباید به شعور مردم بی‌احترامی کنیم. بن بست انتخاباتی جایی برای مشارکت پرشور مردمی نمی گذارد.»
وی افزود: «مردم سوال می‌کنند که آیا کسانی که دیروز به نام جمنا تصمیماتی را گرفتند و وضع موجود را سبب شدند حالا  که پیراهن خود را عوض کردند و نام مبنا بر خود نهادند نباید نسبت به تصمیمات گذشته خود پاسخگو باشند؟ مسئله مهم این است که مردم می‌فهمند و نباید مردم را فریب داد. باید کرامت و شعور و فهم مردم را به رسمیت بشناسیم و اجازه بدهیم که مردم میدان‌دار باشند. جمع کردن این چهار هزار نفر از کل کشور چقدر هزینه برداشت؟ این دوستان باید پاسخ دهند که این پول را از کجا آوردند و با چه مجوزی این پول را هزینه کردند؟ و با توجه به اینکه زمان تبلیغات انتخابات هنوز آغاز نشده این نشست چگونه برگزار شده و دستگاه‌های نظارتی همچون وزارت کشور چه موضعی نسبت به برگزاری چنین نشست‌هایی چیست؟ راجع به اینکه کدام یک از جریان‌های حاضر در این نشست سبد رای سنگین‌تری دارد باید دید که کدام یک از این جناح‌ها مناصب سیاسی مهم‌تری را در اختیار دارند. هر شخصیتی که جرئت و انعطاف پذیرش اشتباهات خود را داشته باشد و بگوید که در دوره‌های قبل اشتباهاتی کرده که منجر به پدیدآمدن وضع موجود شده و بابت این اشتباهات از مردم عذرخواهی کند آقا‌تر است.»

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.