stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024
  • کد خبر : 470588
  • 30 دی 1402 - 21:29
1

پیش‌بینی تولید ۷۰۰ هزار تن شکر از نیشکر

پیش‌بینی تولید ۷۰۰ هزار تن شکر از نیشکر
خوزستان - مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرد: امسال ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار تن شکر از مزارع نیشکر در کشور تولید شود که نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داشت.
قلم | qalamna.ir :

پیمان حصادی مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید رسانه‌ها از مزارع نیشکر شرکت کشت و صنعت کارون به خبرنگار اعزامی ما گفت: سطح زیر کشت نیشکر در سال جاری ۹۰ هزار هکتار است و پیش‌بینی می‌کنیم از این سطح ۶.۵ تا ۷ میلیون تن نیشکر تولید شود. تاکنون ۴۵ هزار هکتار نیشکر از مزارع برداشت شده است.

مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که سال گذشته ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن نیشکر در کشور و در استان خوزستان برداشت شد، اظهار داشت: از این میزان برداشت نیشکر، ۵۴۶ هزار تن شکر به تولید رسید.

وی میانگین عملکرد تولید نیشکر در سال جاری را حدود ۸۰ تن در هکتار عنوان و تصریح کرد: شرایط آبی برای مزارع نیشکر بهتر بوده است.

حصادی خاطرنشان ساخت: سال گذشته به دلیل آن که اداره آب در خوزستان، آب را به روی شرکت‌های کشت و صنعت نیشکر بست، میانگین عملکرد تولید نیشکر به ۶۵ تن در هکتار کاهش یافت.

وی با تاکید بر این که وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ای را برای توسعه کشت نیشکر ندارد، گفت: رویکرد ما افزایش بهره‌وری تولید و کاهش آب مصرفی در مزارع نیشکر است.

مجری طرح گیاهان قندی ادامه داد: ما به دنبال استفاده از آبیاری زیرسطحی در مزارع نیشکر به منظور صرفه‌جویی در مصرف آب هستیم و درحال حاضر هر یک از ۱۰ شرکت کشت و صنعت نیشکر ۱۰۰ هکتار پایلوت آبیاری زیرسطحی را در استان خوزستان به اجرا گذاشته‌اند.

وی اظهار داشت: برآوردها نشان می‌دهد با بکارگیری آبیاری زیرسطحی در این مزارع، حداقل ۵۰ درصد صرفه‌جویی آبی داشته باشیم.

حصادی پیش‌بینی کرد؛ ظرف چند سال آینده بیش از ۵۰ درصد مزارع نیشکر آبیاری زیرسطحی را اجرا کنند.

وی در همین حال به بالا بودن هزینه‌های اجرای آبیاری زیرسطحی اشاره کرد و گفت: هر هکتار اجرای آبیاری زیرسطحی ۲۵۰ میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

مجری طرح گیاهان قندی تصریح کرد: در حوزه نیشکر، برداشت به صورت سبز و سوخته داریم و برداشت سبز با کمباین‌های برداشت صورت می‌گیرد.

هشتگ: , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.