stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 470660
  • 09 بهمن 1402 - 2:17
0

فروش مبل ایرانی به نام برندهای خارجی

فروش مبل ایرانی به نام برندهای خارجی
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: رئیس انجمن صنفی کارفرمایی صنعت روکش‌های مصنوعی، نئوپان و ام دی اف ایران با اشاره به ممنوعیت واردات مبلمان از سال ۱۳۹۷، گفت: کالای خارجی موجود در بازار یا مربوط به قبل از سال ۱۳۹۷ یا قاچاق یا کالای ایرانی است که به اسم کالای خارجی عرضه می‌شود.
 

علی مغانلو – دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنایع چوب ایران- در نشست خبری اظهار کرد: در سال ۲۰۲۲ در جهان ۱۲ میلیارد دلار ارزش تجارت اوراق فشرده چوبی بوده که نشان دهنده اهمیت این صنعت است. همچنین در خیلی از کشورهای دنیا، سرانه مصرف اوراق فشرده چوبی یکی از شاخص‌های توسعه است. در ایران هم سال‌ها است اوراق فشرده چوبی در صنعت ساختمان و مبلمان اداری و خانگی و غیره استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه روند تولید اوراق در کشور در سال‌های گذشته رو به رشد بوده، تصریح کرد: بخشی از این محصولات به کشورهای همسایه صادر می‌شود. برای مثال در سال گذشته بیش از ۸۰ میلیون دلار صادرات اوراق فشرده چوبی بوده که نسبت به ۱۲ میلیارد دلار تجارت جهانی رقم شاخصی نیست.

مغانلو با اشاره به اینکه واردات مبلمان ممنوع است، اما ممکن است لوازم مبلمان وارد شود، تصریح کرد: صادرات انواع مبلمان در سال گذشته ۴۲ میلیون و در ۹ ماهه امسال ۲۷ میلیون دلار بوده است.دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنایع چوب ایران همچنین با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند، گفت: در مرداد امسال سازمان توسعه تجارت بخشنامه‌ای به گمرک ارسال کرده که بر اساس آن باید محدودیت صادرات اوراق فشرده چوبی برداشته شود، ولی گمرک هنوز آن را اجرا نکرده و محموله‌های صادراتی متوقف شده است؛ چراکه گمرک می‌گوید این بخشنامه باید در سامانه مقررات دولت ثبت شود.

وی با اشاره به مشکلات این صنعت در تامین مواد اولیه، تجهیزات و مواد اولیه پتروشیمی، تصریح کرد: برای مثال ایران بزرگترین تولیدکننده اوره در جهان است، اما برای تامین این محصول دچار مشکل هستیم. از طرف دیگر دو مشتری اصلی اوراق فشرده، صنعت ساختمان برای تولید در، پنجره، کفپوش، کابینت و غیره و همچنین صنعت مبلمان است. اما صنعت ساختمان چند سالی است در رکود است و با کاهش قدرت خرید مردم، مصرف مبلمان هم کاهش داشته است. بنابراین در مجموع این این صنعت با رکود مواجه است.

هزینه‌های بالای تامین چوب از روسیه
مغانلو با بیان اینکه از سال گذشته حقوق گمرکی مواد اولیه یک درصد تعیین شد، اما امسال دولت دو درصد سود بازرگانی تعیین کرده که اثر کاهش حقوق گمرکی را کم کرده است، تصریح کرد: روسیه بزرگترین صادرکننده چوب است و چین، ترکیه، اروپا و غیره از این کشور چوب وارد می‌کنند. اما به خاطر هزینه‌های حمل و نقل قیمت تمام شده چوب روسی برای ایران سه برابر هزینه‌ تمام شده برای ترکیه است و به همین دلیل رقابت با ترکیه برای ایران بسیار دشوار است.

از جمله دلایل هزینه بالای حمل و نقل برای ایران این است که تعداد کشتی در دریای خزر محدود و ظرفیت آن‌ها نیز پایین است. همچنین این کشتی‌ها در طول سال عمدتا در حال حمل کالاهای اساسی هستند. از طرف دیگر برای استفاده از مسیر ریلی هم مشکلاتی وجود دارد، چون راه آهن ما از سمت آذربایجان به شبکه سراسری متصل نیست و باید دور دریای خزر را طی کند تا به اینچه‌برون برسد که باز هم هزینه بالایی دارد. چین با روسیه هماهنگ کرده تا حق دسترسی که دولت‌ها به عنوان هزینه‌های زیرساخت از شرکت‌های حمل و نقل دریافت می‌کنند، کاهش دهد، اما ایران هنوز موفق به این کار نشده است.

فروش مبل ایرانی به نام برندهای خارجی
در ادامه این نشست مهدی یاوری – رئیس انجمن صنفی کارفرمایی صنعت روکش های مصنوعی، نئوپان و ام دی اف ایران- با اشاره به ممنوعیت واردات مبلمان از سال ۱۳۹۷، گفت: پس کالای خارجی موجود در بازار یا مربوط به قبل از سال ۱۳۹۷ یا قاچاق یا کالای ایرانی است که به اسم کالای خارجی عرضه می‌شود. البته معتقدم ممنوعیت واردات در درازمدت منجر به رخوت فناوری خواهد شد و مقیاس تولید هم کم می‌شود. در مجموع ممنوعیت واردات در دراز مدت به نفع صنعت نیست و ممکن است صنایع دیگر را هم با مشکلاتی مثل صنعت خودرو مواجه کند. در حال حاضر واردات ام‌دی‌اف رنگی نیز ممنوع است.

وی با بیان اینکه تراز تجاری کشور در صنعت چوب و مبل قبلا منفی دو میلیارد دلار بود، اما در سال‌های اخیر با سرمایه گذاری‌های انجام شده به حدود منفی ۳۰۰ میلیون دلار رسیده تصریح کرد: در حال حاضر نیاز بازار به محصول نهایی به طور مطلق در داخل تامین می‌شود. در مورد آمار اشتغال در این صنعت هم می‌توان گفت در واحدهای متعدد صنعتی، صنفی و آموزشی مجموعا ۲۰۰ هزار اشتغال پایدار وجود دارد. گردش مالی در صنعت نیز ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

یاوری با بیان اینکه ایران برای تامین چوب با محدودیت شدید اقلیمی مواجه است، گفت: در کشور محدودیت منابع آب و چوب وجود دارد و این یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنعت است. اثرگذارترین راه حل هم این است که امکان واردات چوب از کشورهایی مثل روسیه فراهم شود. همچنین برای واردات ام دی اف خام در سال جاری ضوابط تعیین شده و شرکت‌ها فقط می‌توانند به میزان سابقه واردات در سال گذشته‌شان، واردات انجام دهند که این موضوع تولیدکنندگانی که افزایش ظرفیت داشتند را با مشکل مواجه کرده است. چالش تامین ارز هم در این صنعت مانند صنایع دیگر وجود دارد.

وی با بیان اینکه چالش عمده واردات چوب، قرنطینه چوب مورد نیاز و هزینه حمل کالا است، تصریح کرد: این وضعیت باعث شده واردات موثری برای تامین مواد اولیه واحدها انجام نشود و واردات انجام شده، کم‌تر از نیاز کشور باشد.
در ادامه این نشست، حامد بی‌آزار – معاون امور نمایشگاهی نمایشگاه بین المللی تهران- گفت: بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی چوب، مواد اولیه، ماشین آلات یراق، تجهیزات مبلمان و صنایع وابسته از پنجشنبه ۱۲ بهمن ماه به مدت چهار روز برگزار می‌شود. این نمایشگاه در ۲۶ هزار متر مربع برپا می شود ۲۲۵ شرکت داخلی و ۶۹ شرکت خارجی از چهار کشور آلمان، ایتالیا، چین و سایر کشورها شرکت خواهند کرد.

وی افزود: ۱۰ سالن به این نمایشگاه اختصاص یافته که شامل انواع دیوار پوش، چسب و رنگ‌های دکوراتی، مبلمان، صنایع چوبی، ام دی اف، نئوپان و سایر صنایع وابسته است. هشت کارگاه آموزشی برای ارتقای دانش و بازارهای صادراتی در این نمایشگاه پیش بینی شده است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.