stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 471156
  • 25 بهمن 1402 - 14:15
1

اخبار ضدونقیض درباره نتایج نشست قاهره درباره تبادل اسرا

اخبار ضدونقیض درباره نتایج نشست قاهره درباره تبادل اسرا

مسؤولان آمریکایی اعلام کردند مذاکرات قاهره درباره معامله تبادل اسرا میان رژیم صهیونیستی و حماس شاهد هیچ‌گونه پیشرفتی نبود، اما این مذاکرات ادامه خواهد داشت.

قلم | qalamna.ir :

یک مسؤول آمریکایی گفت: مذاکرات در قاهره درباره معامله تبادل اسرا میان اسرائیل و حماس شاهد هیچ‌گونه پیشرفتی نبود، اما این مذاکرات جدی بود و همچنان ادامه خواهد داشت.

یک مسؤول آمریکایی دیگر نیز به سی‌ان‌ان گفت: اختلافات میان ۲ طرف درباره تعداد اسرای فلسطینی و اسرای اسرائیلی است که در چارچوب معامله تبادل اسرا آزاد خواهند شد.

یک مسؤول صهیونیست نیز اعلام کرد شکاف اصلی باقیمانده در مذاکرات درباره تعداد اسرایی است که حماس خواهان آزادی آنها است.

در حالی که هیئت رژیم صهیونیستی که در مذاکرات قاهره شرکت کرده بود به تل‌آویو بازگشته است، منابع اعلام کردند هیئت حماس در هفته جاری قصد رفتن به مصر را ندارد.

بر اساس گزارش‌ها، حماس پیشنهادی را برای آزادی تمام اسرا در زندان‌های رژیم صهیونیستی ارائه کرد، اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم با این پیشنهاد مخالفت کرد.

وبگاه آکسیوس آمریکا نیز به نقل از یک منبع صهیونیست نوشت مذاکرات قاهره میان هیئت‌های رژیم صهیونیستی، آمریکا، قطر و مصر درباره معامله تبادل اسرا بدون هیچ‌گونه پیشرفت ملموسی به پایان رسید و اختلاف و شکاف اصلی در این مذاکرات درباره تعداد اسرایی است که حماس خواهان آزادی آنها در ازای آزادی اسرای اسرائیلی به ویژه سربازان اسیر است.

این وبگاه افزود: تنها پیشرفتی که حاصل شده درک کردن شکاف‌هایی است که باید آن را برای ورود به مذاکراتی که احتمالا منجر به توافق شود، از بین برد. میانجیگران مصری و قطری طی روزهای آینده مذاکراتی با حماس برگزار خواهند کرد تا ببینند آیا حماس آماده کاهش خواسته‌های خود برای ورود به مذاکرات جدی هست یا خیر.

روزنامه نیویورک تایمز نیز به نقل از مسؤولان آگاه نوشت: ۲ طرف همچنان از توافق درباره آزادی اسرای فلسطینی در ازای هر اسیر اسرائیلی دور هستند، اما محتوای مذاکرات با اینکه بدون پیشرفت بود، اما فضای خوبی داشت.

این مسؤولان درباره سرنوشت مذاکرات بعد از خروج هیئت رژیم صهیونیستی از قاهره اعلام کردند: مذاکرات از طریق مسؤولان با رتبه‌های پایین‌تر ادامه خواهد داشت.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز گزارش دادند هیئت این رژیم بدون هیچ‌گونه پیشرفتی در مذاکرات، قاهره را ترک کرد.

یک منبع در جنبش حماس هم به الجزیره اعلام کرد هیئت حماس در حال حاضر در قاهره نیست، اما تماس‌ها با میانجیگران همچنان ادامه دارد.

در این راستا منابع از اختلافات شدید میان تیم‌های سیاسی رژیم صهیونیستی درباره معامله تبادل اسرا خبر دادند.

یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی گفت: عاقلانه نیست که طرف‌های خارجی بیشتر از اسرائیلی‌ها برای آزادی اسرای ما تلاش کنند. امکان ندارد که دولت فقط برای شنیدن به مذاکرات قاهره برود و با اعلام موضع خود به دلایل سیاسی مخالفت کند.

در مقابل حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو از اظهارات لاپید انتقاد و اعلام کرد: لاپید نباید به رفتار غیرمسؤولانه خود و آسیب زدن به مذاکراتی که از جزئیات آن خبر ندارد، ادامه بدهد.

شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی پیش از این به نقل از یک مقام صهیونیست گزارش داده بود مشارکت هیئت رژیم صهیونیستی در مذاکرات قاهره بیشتر به دلیل درخواست جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بود.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز به نقل از مقامات آگاه نوشت تصمیم رژیم صهیونیستی برای اعزام تیمی به مذاکرات بعد از فشار جو بایدن بود.

براساس گزارش رسانه‌های عبری اختلافات بزرگی قبل از رفتن هیئت اسرائیلی به قاهره میان مسؤولان وجود داشت. رئیس موساد و نیتزان آلون، مسؤول پرونده اسرا طرح جدیدی را به نتانیاهو ارائه کردند، اما وی و یوآو گالانت، وزیر جنگ و هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش با آن مخالفت کردند.

شبکه «کان» نیز گزارش داد نتانیاهو با پیشنهاد موساد و شاباک برای تبادل اسرا با حماس مخالفت کرد.

رسانه‌های اسرائیلی نیتزان آلون در اعتراض به مخالفت نتانیاهو با طرح مذکور در مذاکرات حضور نیافت و در نتیجه نتانیاهو اوفیر فالک، مشاور سیاسی خود را فرستاد تا اطمینان حاصل کند که هیئت اسرائیلی از دامنه اختیارات خارج نشوند.

رژیم صهیونیستی و حماس درباره مدت آتش‌بس اختلاف نظر دارند. این رژیم می‌خواهد آتش‌بس موقت باشد، اما حماس خواهان آتش‌بس دائمی است.

همچنین رژیم صهیونیستی با خواسته‌های حماس برای عقب‌نشینی کامل از غزه مخالف است.

تل‌آویو معتقد است که ۱۳۴ اسیر صهیونیست در غزه هستند این در حالی است که ۸۸۰۰ فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی به سر می‌برند.

نشست قاهره شامگاه سه‌شنبه با مشارکت ویلیام برنز، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، نخست وزیر قطر، دیوید بارنیا، رئیس موساد و مسؤولان مصری برگزار شد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.