stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 471818
  • 29 اسفند 1402 - 14:15
1

پاشینیان: تکلیف اراضی مورد مناقشه با آذربایجان حل نشود، جنگ رخ می‌دهد

پاشینیان: تکلیف اراضی مورد مناقشه با آذربایجان حل نشود، جنگ رخ می‌دهد

نخست‌وزیر ارمنستان با بیان اینکه ایروان برای جلوگیری از جنگ می‌بایست مرز دقیق‌تری با جمهوری آذربایجان در استان «تاووش» ترسیم کند، گفت باید مناطق مورد مناقشه را به جمهوری‌ آذربایجان پس داد، یا اینکه با جنگ مواجه شد.

قلم | qalamna.ir :

«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان روز سه‌شنبه و در دیدار با ساکنان استان مرزی تاووش گفت: «سیاست ما جلوگیری از جنگ است، نه شروع آن. بنابراین، تصمیم گرفته‌ایم که با ترسیم مرز دقیق‌تری در این مناطق موافقت کنیم. ما این کار را نه تنها به نفع جمهوری ارمنستان، بلکه برای روستاهای منطقه انجام می‌دهیم تا امنیت آنها را تضمین کنیم.»

خبرگزاری تاس به نقل از پاشینیان در ویدیویی از این دیدار که توسط دولت ایروان پخش شد، گفت: «حالا می‌توانیم اینجا را ترک کنیم، بیایید برویم و به [جمهوری آذربایجان] بگوییم که نه، ما کاری انجام نمی‌دهیم. این به این معنی است که در پایان هفته جنگ آغاز خواهد شد.»

اشاره پاشینیان به این نکته است که بدون حل و فصل مساله، جنگی رخ می‌دهد. پاشینیان در هفته‌های اخیر بارها اعلام کرده است که مایل است این روستاها را که برای ایروان مهم هستند، به جمهوری آذربایجان بازگرداند، چرا که آنها کنترل جاده اصلی آن به سمت شمال تا مرز با گرجستان را در اختیار دارند.

جمهوری آذربایجان گفته است که بازگرداندن اراضی خود، پیش شرط لازم برای توافق صلح برای پایان دادن به سه دهه درگیری بر سر منطقه قره‌باغ است که آذربایجان در ماه سپتامبر آن را پس گرفت.

دو طرف گفته‌اند که می‌خواهند یک معاهده صلح رسمی امضا کنند، اما گفت‌وگوها در مسائلی از جمله تعیین مرز ۱۰۰۰ کیلومتری این کشورها که بسته و به شدت نظامی شده است، دچار مشکل شده است. ارمنستان و جمهوری آذربایجان هر دو به کنترل سرزمین‌هایی ادامه می‌دهند که در سطح بین‌المللی به‌عنوان بخشی از قلمرو طرف دیگر شناخته شده است.

پاشینیان چند روز پیش تصریح کرد که ارمنستان قصد دارد بخش‌های جاده‌ای جدیدی در مرز با جمهوری آذربایجان بسازد تا جایگزین جاده‌هایی شود که اکنون از خاک آذربایجان می‌گذرد، از جمله یک جاده در شمال شرقی استان تاووش در نزدیکی «وسکپار». ‌وی همچنین گفت که ایروان قبلا امکان مبادله بخش‌های مساوی از خاک خود با آذربایجان را برای حفظ کنترل کل جاده در نظر گرفته بود، اما این طرح‌ها را رها کرد تا ابهام بیشتری ایجاد نشود.

به گفته او، اکنون مقامات ارمنستان قصد دارند بخش نادیده گرفته شده در خاک ارمنستان را بازسازی کنند. نخست وزیر ارمنستان همچنین آغاز روند ترسیم مجدد حدود مرزهای دو کشور را در استان تاووش رد نکرد.  

بر اساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، مقامات ارمنستان اذعان می‌کنند که تعیین حدود مرزی با جمهوری آذربایجان ممکن است نیاز به در نظر گرفتن «موجودیت‌های سرزمینی خاص»، مانند منطقه ارمنی «آرتسواشن» در خاک آذربایجان و چندین منطقه محصور جمهوری آذربایجان در ارمنستان داشته باشد.

ایروان مدعی است که جمهوری آذربایجان کنترل ۳۱ روستا را در اختیار دارد که بخشی از «جمهوری ارمنستان» در شوروی سابق بودند. در عین حال، اپوزیسیون ارمنستان انتقال مناطق محصور جمهوری آذربایجان در این کشور به باکو را غیر قابل قبول می‌داند، زیرا جاده‌های ارتباطی ارمنستان به گرجستان و ایران از برخی از آنها عبور می‌کند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.