stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024
  • کد خبر : 472266
  • 14 فروردین 1403 - 3:16
1

صادرات فرش ایران عملاً صفر شده است

صادرات فرش ایران عملاً صفر شده است
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران اعلام کرد: «برآوردها نشان می‌دهد در ۹ ماهه ۱۴۰۲ در مجموع ۳۵ میلیون دلار صادرات فرش دستباف داشته‌ایم.»
حامد چمن‌رخ  به خبرگزاری مهر گفت: «این در حالی است که در سالیان دور ۵۰۰ میلیون دلار صادرات داشتیم. حتی در حدود سال ۱۳۷۴ حدود ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار صادرات فرش دستباف صورت گرفته بود. بنابراین در حال حاضر صادرات فرش دستباف عملاً صفر است.»
به گفته او، هنوز اداره گمرک ایران آماری درباره صادرات فرش در سال گذشته ارائه نکرده است.
این اولین بار نیست که مقامات صنفی در ایران نسبت به کاهش چشمگیر صادرات فرش هشدار می‌دهند.
در اسفندماه گذشته، مرتضی حاجی آقامیری رئیس کمیسیون فرش در اتاق بازرگانی ایران گفته بود که میزان صادرات فرش از ۴۲۶ میلیون دلار در سال ۹۶ به کمتر از ۵۰ میلیون دلار در سال جاری سقوط کرده است.
چمن‌رخ نیز در توضیح این کاهش گفته است: «تحریم داخلی باعث آن است، یعنی سیاست‌های غلطی که سیاستمداران ما در سالیان اخیر بدون توجه به ماهیت فرش دستباف در نظر گرفتند و باعث شدند بسیاری از فعالان حوزه فرش دستباف از این صنعت بروند که از جمله این سیاست‌ها بازگشت ارز صادراتی است.»
او هشدار داد: «فعالان حوزه فرش دستباف در حال بیکار شدن هستند و اثرات این بیکاری در سال ۱۴۰۳ به وضوح قابل مشاهده خواهد بود.»
پیشتر نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف دولت را متهم کرده بود که چون «سود مستقیمی از فرش ایرانی نمی‌برد این صنعت را رها کرده است».
او با بیان این‌که «مهاجرت صنف متخصص رفوگرهای ما به خارج از کشور اوج گرفته است»، گفته بود: «در ترکیه پایگاه‌هایی ایجاد شده است که در آنجا رفوگرهای ایرانی مشغول به کار هستند و از این طریق امرار معاش می‌کنند.»
فرش دستباف ایرانی یکی از معروف‌ترین فرش‌ها در بازارهای جهانی بوده، اما در سال‌های اخیر دیگر کشورها جای ایران را در بازار فرش پر کرده‌اند.
 

هشتگ: , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.