stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۱۷ مرداد , ۱۴۰۳ Wednesday, 7 August , 2024
  • کد خبر : 476168
  • 19 تیر 1403 - 17:54
0

نیویورک تایمز: رهبران ناتو نگران آینده ائتلاف خود هستند

نیویورک تایمز: رهبران ناتو نگران آینده ائتلاف خود هستند

روزنامه نیویورک تایمز همزمان با آغاز اجلاس سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در شهر واشنگتن نوشته است که این ائتلاف با توجه به ابهام درباره سرنوشت جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ و افزایش احتمال بازگشت دونالد ترامپ به ریاست جمهوری، نگران آینده خود است.

قلم | qalamna.ir :

این روزنامه آمریکایی در مطلبی با عنوان «رهبران ناتو در ضمن گردهمایی نگران خلایی در ائتلاف خود هستند» نوشته است: «اجلاسی که قرار است اعتماد به نفس ائتلافی که جدیدا باز هم گسترش یافت را نشان دهد اما حالا به دلیل آینده مبهم جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و امکان بازگشت دونالد ترامپ به ریاست جمهوری این کشور با بی‌اطمینانی مواجه است.»

به نوشته نیویورک تایمز «هنگامی که جو بایدن و دستیارانش برای اجلاس ناتو در هفتاد و پنجمین سال تاسیسش برنامه‌ریزی می‌کردند می‌خواستند فضایی آکنده از اطمینان را ایجاد کنند. پیام آنها برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و دیگر رقبای بالقوه این بود که ائتلاف ناتو بعد از بیش از ۲ سال جنگ در اوکراین قدرت و گستره بیشتری پیدا کرده و بیش از هر زمان خود میخواهد با تهاجم مقابله کند. اما به نظر می‌رسد با شروع ورود ۳۸ رهبر شرکت‌کننده در اجلاس ناتو به شهر واشنگتن دی.سی این اطمینان در خطر است. این اجلاس حتی قبل از شروع رسمی خود تحت الشعاع بی‌اطمینانی درباره تداوم حضور جو بایدن در کاخ سفید برای دومین دور ریاست جمهوری و احتمال بازگشت قریب‌الوقوع دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا قرار گرفته است.»

ترامپ سابق بر این ناتو را «منسوخ شده» توصیف و تهدید به خارج شدن از این ائتلاف کرده بود و مدتی پیش نیز گفت اجازه خواهد داد روسیه نسبت به هر کشور عضو ناتو که به میزان ناکافی برای ائتلاف هزینه نکند «هر کاری که دلش بخواهد انجام دهد.»

در روزهای اخیر نظرسنجی‌ها به ویژه در پی نمایش فاجعه‌بار جو بایدن در مناظره با دونالد ترامپ نشان داده‌اند او دارد خودش را بیش از پیش بالا می‌کشد و در این وضعیت چندین کشور اروپایی مهم متحد آمریکا شروع به بحث درباره تاثیرات دور دوم احتمالی ریاست جمهوری دونالد ترامپ بر ائتلاف ناتو و بررسی امکان مقابله ائتلاف با روسیه بدون تسلیحات، پول و اطلاعات آمریکا کرده‌اند.

روزنامه آمریکایی تصریح می‌کند: «بایدن ۸۱ ساله را احتمالا می‌توان به عنوان قاطع‌ترین حامی برای ائتلاف ناتو در واشنگتن دانست؛ ائتلافی که در سال ۱۹۴۹، تنها ۱۲ عضو داشت اما امروز ۳۲ عضو دارد. رهبران این ائتلاف همچنان که امروز در واشنگتن گرد هم می‌آیند هر حرکت جو بایدن را زیر نظر خواهند گرفت و به هر کلمه او گوش خواهند داد تا همان چیزی که بقیه آمریکایی‌ها به دنبالش هستند را بفهمند – اینکه آیا او می‌تواند برای چهار سال دیگر به ریاست جمهوری خود ادامه دهد.»

جو بایدن در مصاحبه روز جمعه خود با «جورج استپانوپولوس» مجری شبکه «ای.بی.سی» گفت می‌داند که او را موشکافی می‌کنند و از آن استقبال می‌کند. او ادعا کرد: «چه کسی قرار است مثل من ائتلاف ناتو را متحد نگه دارد؟ من حدس می‌زنم یک راه خوب برای قضاوت کردن درباره من این است که من را در اجلاس زیر نظر بگیرند و ببینند که متحدان چه واکنشی خواهند داشت. بیایید که بشنوید و ببینید آنها چه می‌گویند.»

این روزنامه آمریکایی می‌نویسد: رهبران ائتلاف ناتو در ضمن ورود به شهر واشنگتن تصدیق می‌کنند این ائتلاف با آزمونی که آنها انتظارش را نداشتند روبرو شده است؛ این که آیا می‌تواند به درستی جریانی که برای پشتیبانی از اوکراین ایجاد کرده را حفظ کند، آن هم در حالی که اطمینان متحدان به مهم‌ترین بازیگر ناتو شکننده‌تر از هر زمان شده است. آنها همچنین می‌دانند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین نیز دارند به او نگاه می‌کنند.

ائتلاف ناتو چند ماه قبل از نشست اخیر خود به بررسی احتمال دومین ریاست جمهوری ترامپ پرداخته بود. ناتو در حال ایجاد یک فرماندهی جدید ائتلاف است تا تامین دراز مدت کمک‌های نظامی و تسلیحات برای اوکراین را حتی اگر که آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ از این جریان خارج شود، تضمین کند.

به باور «دیوید ای سنگر» و «لارا جیکز»، تحلیلگران نیویورک تایمز، گفتگو با رهبران ناتو نشان داده که برنامه‌های آنها به منظور نوسازی نیروهای نظامی خود و تدارک برای دوره‌ای احتمالا شامل چند دهه تقابل با روسیه متناسب با سطح افزایش بودجه‌های نظامی نیست.

بیش از ۲۰ عضو ناتو هم‌اکنون این هدف که ۲ درصد تولید ناخالص داخلی خود را صرف بودجه نظامی کنند برآورده کرده‌اند. اما بسیاری از دستیاران جو بایدن مدعی هستند که این رقم ۲ درصدی که بیش از یک دهه قبل توسط اعضای ائتلاف ناتو تعیین شد با ماموریت‌های این ائتلاف همخوانی ندارد.

به نوشته نیویورک تایمز، «اولاف شولتس»، صدر اعظم آلمان که هفته‌ها بعد از شروع جنگ اوکراین وعده تغییرات نظامی را داده بود از برنامه‌هایی برای ارتقای توانمندی‌های نظامی برای مقابله با روسیه رونمایی کرده اما این برنامه‌های بلندپروازانه او هنوز فاقد بودجه مناسبت هستند.

اخیرا «کارل بیلد»، رئیس مشترک شورای روابط خارجی اروپا و نخست وزیر اسبق سوئد در مقاله‌ای نوشت کشورهای اروپایی باید در راستای اینکه توان «بازدارندگی» نسبت به «تهدیدات رژیم مستاصل» روسیه داشته باشند بودجه‌های نظامی خود را ۲ برابر کنند.

با این وجود مقام‌های کاخ سفید روز دوشنبه گفتند بایدن به دنبال اینکه اهداف جدیدی برای بودجه نظامی تعیین کند نخواهد بود.

نیویورک تایمز تصریح داشته‌ است بایدن و شولتس همچنین به دنبال اجتناب از یک مشاجره علنی با «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمور اوکراین بر سر چگونگی پیوستن کی‌یف به ائتلاف ناتو هستند.

زلنسکی در ضمن شرکتش در اجلاس سال گذشته میلادی سران ناتو در شهر ویلنیوس، پایتخت لیتوانی به ابراز نارضایتی از اینکه ناتو برای پیوستن اوکراین به این ائتلاف چارچوب زمانی تعیین نکرده،‌ پرداخت. او در پستی که در آن زمان در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرد، نوشت: «این که چارچوب زمانی نه برای دعوت از اوکراین و نه برای عضویتش تعیین نکرده‌اند بی‌سابقه و پوچ است.»

به نوشته تحلیلگران این نشریه آمریکایی، کشورهای عضو ناتو چندین ماه است در حال بحث و بررسی بر سر اتخاذ ادبیاتی هستند تا هم موضوع عضویت اوکراین در ناتو را دور بزنند هم اینکه ورود آن به این ائتلاف در ضمن شرکتش در جنگ را به طور کامل منتفی نسازند.

چند دیپلمات دخیل در مذاکرات گفتند: «در هفته‌های اخیر مذاکره‌کننده‌ها شروع به توافق کردن بر سر یک رویکرد جدید کرده‌اند آن هم اینکه ائتلاف احتمالا اعلام خواهد کرد ورود اوکراین در نهایت به ناتو غیرقابل لغو است.»

به باور نیویورک تایمز، اعلام «غیر قابل لغو» بودن روند عضویت اوکراین در ناتو، ادبیاتی قطعی به نظر می‌رسد اما هیچ کمکی به حل درخواست محوری زلنسکی یعنی تعیین اینکه چه زمان کشورش سرانجام زیر چتر محافظتی ناتو قرار خواهد گرفت، نمی‌کند.

نیویورک تایمز همچنین تصریح می‌کند که گرایش و دوستی تعدادی از رهبران اعضای ناتو نسبت به روسیه یک معضل در داخل این ائتلاف به حساب می‌آید.

«ویکتور اوربان»، نخست وزیر مجارستان اخیرا به روسیه سفر کرده و با ولادیمیر پوتین دیدار کرد. اما به نوشته نیویورک تایمز در اتفاقی که بازتاب دهنده اختلاف در بیان اعضای ناتو نسبت به رویکردشان در قبال روسیه است اوربان هیچ انتقادی از پوتین داشته و حتی صحبت از بررسی گشایشی برای مذاکرات صلحی همراه با شرایط مطابق با خواسته‌های روسیه داشته است.

کاخ سفید از سفر اوربان به روسیه انتقاد کرد. «جان کربی»،‌ سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا ادعا کرد این سفر اوربان «مطمئنا کمکی یا فایده‌ای برای تلاش‌ها به منظور به سرانجام رساندن امور در اوکراین نداشته و نگران کننده است.»

با این وجود استولتنبرگ در صحبت‌های اخیر با این هدف که وجود شکاف علنی در داخل ناتو را در آستانه برگزاری اجلاس سرانش بازتاب ندهد نخواست که از اوربان انتقاد کند و بیان داشت: «متحدان در ناتو با مسکو به شیوه‌های مختلف و در سطوح مختلف تعامل می‌کنند.»

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.