stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۲ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 2 September , 2024
  • کد خبر : 478711
  • 12 شهریور 1403 - 14:16
1

لاوروف: ایران و روسیه به زودی توافق جامع میان ۲ کشور را تکمیل می‌کنند

لاوروف: ایران و روسیه به زودی توافق جامع میان ۲ کشور را تکمیل می‌کنند

وزیر امورخارجه روسیه با بیان اینکه «تهران و مسکو به زودی کار روی توافق جامع مشارکت دوجانبه را تکمیل می‌کنند»، آن را گامی نمادین در روابط میان ۲ کشور در دولت جدید ایران توصیف کرد.

قلم | qalamna.ir :

سرگئی لاوروف، امروز (دوشنبه) در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ MGIMO اظهار داشت: در آینده بسیار نزدیک، ما باید پیش‌نویس نهایی یک توافقنامه جدید بین دولتی در مورد مشارکت جامع بین روسیه و ایران را تکمیل کنیم و این گامی نمادین در روابط ما با رئیس‌جمهور جدید ایران خواهد بود.

وزیر امورخارجه روسیه افزود: روسیه و ایران خیلی زود آماده سازی توافقنامه جامع همکاری را تکمیل خواهند کرد، تنها جزئیات فنی آن باقی مانده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به انتقاد از گروه هفت (جی ۷) پرداخت و تاکید کرد این گروه به مقر نظامی ایالات متحده تبدیل شده است که در آن تصمیماتی برای مهار روسیه و سایر رقبا اتخاذ می‌شود.

لاوروف تصریح کرد: اعضای گروه هفت به‌طور کلی ادعای نقش یک باشگاه انحصاری، تنظیم کننده اقتصاد جهانی را داشتند اما اکنون، در واقع به یک مقر نظامی برای ایالات متحده تبدیل شده تا برنامه‌هایی را برای مهار توسعه روسیه، چین، ایران و سایر رقبا [ی ایالات متحده] ارائه دهد.

به گفته او، تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو بریکس حتی قبل از گسترش این گروه، از شاخص مشابه گروه هفت از نظر برابری قدرت خرید فراتر رفته است. لاوروف افزود: و این واقعیت که گروه هفت مجبور شد با ایجاد گروه بیست (جی ۲۰) موافقت کند، از قبل نشان می‌دهد که کشورهایی آن را درک کرده‌اند که نمی‌توانند به تنهایی از عهده این کار برآیند.

وزیر امورخارجه روسیه خاطر نشان کرد: گروه هفت در تلاش است تا مواضع فوق‌العاده ناشایست خود را در صندوق بین‌المللی پول و سازمان تجارت جهانی حفظ کند و اصلاح این نهادها را آهسته‌تر کند تا نفوذ غالب خود را بر آنها حفظ نماید.

وی تاکید کرد اما روند از دست دادن نفوذ هفت باز هم غیرقابل توقف است و ادامه خواهد داشت.

دیپلمات ارشد روس در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه «غرب همواره به دنبال نابود کردن روسیه بوده است» تصریح کرد: روسیه برای تماس با کشورهای غربی باز است اما به اقدامات غیردوستانه واکنش تندی نشان خواهد داد. مسکو برای هر سناریویی آماده است.

لاوروف اظهار داشت: امروزه حدود ۵۰ کشور توسط غرب علیه روسیه تحت پرچم نازی‌ها متحد شده‌اند. اما اگر منافع روسیه در نظر گرفته نشود، روسیه در هیچ پروژه غربی ادغام نخواهد شد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.