stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۱۸ مهر , ۱۴۰۳ Wednesday, 9 October , 2024
  • کد خبر : 158386
  • 28 مرداد 1399 - 16:05
1
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان خبرداد؛

تدبیر برای صادرات، تسهیلات و بکارگیری فناوری / ۴۰ هزار هنرمند شناسائی و شناسنامه دار شدند

تدبیر برای صادرات، تسهیلات و بکارگیری فناوری / ۴۰ هزار هنرمند شناسائی و شناسنامه دار شدند
قلم/اصفهان_ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: بیش از ۷۰ هزار هنرمند صنایع دستی در این استان فعالیت می کنند که در چهار سال گذشته ۴۰ هزار نفر شناسائی و شناسنامه دار شدند.
قلم | qalamna.ir :

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان از مسائل تاثیرگذار در افزایش صادرات صنایع دستی اصفهان پس از اعطای عنوان شهر جهانی صنایع دستی و پیوستن این شهر به شبکه شهرهای خلاق دنیا، اجرای برنامه‌های آموزشی و ترویجی، افزایش تعداد گردشگران و ایجاد فروشگاه‌های دیجیتالی بوده است.

فریدون افزود: در چهار سال گذشته در مجموع نزدیک به یک میلیون گردشگر خارجی به این استان سفر کردند و با وجود اعمال تحریم‌ها از سال گذشته تا قبل از شیوع کرونا با خیل گردشگران خارجی مواجه بودیم.

وی گفت: مسئولیت میز کشوری صنایع دستی نیز توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت ایران به این استان واگذار شد که هدف از تشکیل این میز، استفاده از اندیشه‌ها و راهکارهای بخش خصوصی در تعامل با دولت برای افزایش کیفیت تولید و صادرات این محصولات است.

اله‌یاری ادامه داد: پس از اعطا شدن عنوان ” اصفهان شهر جهانی صنایع دستی ” تاکنون اقدام‌های ویژه‌ای برای توسعه و رونق‌بخشی هرچه بهتر به صنایع دستی استان انجام شد.

وی افزود:  این انتخاب باعث شد تا مسئولیت مسئولان و فعالان این عرصه در جهت هم‌افزایی بیشتر برای حفاظت و صیانت از این میراث و هنر ارزشمند دو چندان شود.

وی نخستین اقدام پس از کسب عنوان مذکور را تشکیل دبیرخانه شهر جهانی دانست که با محوریت این اداره‌کل در معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی با تشکیلات مستقل شکل گرفت و وظیفه اصلی آن فراهم کردن زمینه مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی درباره برنامه‌های مرتبط با این حوزه است.

اله‌یاری با تاکید بر اینکه بررسی اقدام‌های انجام شده در چهار سال گذشته نشان‌دهنده حرکت‌های رو به رشد در صنایع‌دستی است، اضافه کرد: این اقدام‌ها در بخش‌های آموزش، توسعه و ترویج، حمایت از تولید، بازرگانی و صادرات است.

وی از جمله برنامه‌های بخش آموزش، توسعه و ترویج را برگزاری همایش‌ها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های ترویجی، دریافت نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی و نشان مرغوبیت بین‌المللی، بهره‌گیری از قابلیت صنایع‌دستی در طراحی محیطی و فضاهای شهری، مستندسازی، تهیه انواع بروشور و نشریه و طرح‌های پژوهشی ذکر و خاطرنشان کرد: در این مدت ۵۸ جشنواره، همایش و نمایشگاه ترویجی در استان برگزار و ۳۹۱ نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی و ۱۱۵ نشان مرغوبیت بین المللی اعطا شد.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان اضافه کرد: در چهار سال گذشته ۹۷ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی صنایع دستی به متقاضیان پرداخت شد.

به گفته وی برگزاری هجدهمین اجلاس شورای جهانی صنایع دستی، تأسیس مرکز شکوفائی و نوآوری صنایع دستی اصفهان، تأسیس نخستین باجه پست تخصصی صنایع دستی در اصفهان از دیگر اقدامات مهم بوده است.

 وی با تاکید براینکه لازم است از روش‌ها و فناوری‌های نوین نیز برای بازاریابی و فروش محصولات صنایع دستی بهره بیشتری گرفت، افزود: امروزه دیگر فروش سنتی صنایع دستی پاسخگو نیست و باید از تجارت الکترونیک و بسترهایی مانند شبکه‌های اجتماعی برای آن استفاده کرد.

اله یاری به واگذاری میز صادرات صنایع دستی کشور به اصفهان اشاره و اضافه کرد: در این پیوند، سیاستگذاری و پژوهش در حوزه تولید، بازاریابی و صادرات صنایع دستی به اصفهان واگذار شد و این استان می‌تواند ایده‌های خود را بعنوان الگوی کشوری ارائه کند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان تاکید کرد: در دوران پسا کرونا، کشورها و جوامعی برنده هستند که از بسترهایی مانند تجارت الکترونیک برای فروش محصولات صنایع دستی خود استفاده کنند.

در زمان حاضر ۳۷ مرکز فروش الکترونیکی صنایع دستی اصفهان و۸۰۶ فروشگاه و مرکز فروش صنایع دستی در این استان فعال است.

وی همچنین با بیان‌اینکه سال گذشته حدود ۴.۵ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به فعالان صنایع دستی استان اصفهان بویژه در بخش مشاغل خانگی پرداخت شد، اظهار داشت: سال گذشته برای حمایت از هنرمندان صنایع دستی استان، زمینه حضور آنها در ۳۰ نمایشگاه داخلی فراهم شد.

اله‌یاری با اشاره به اینکه خرداد سال گذشته یک نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی نیز در اصفهان برگزار شد، افزود: سال گذشته ۴۵۰ مجوز جدید مشاغل خانگی صنایع دستی و ۲۰۰ فقره کارت شناسایی هنرمندان  صنایع دستی در استان صادر شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: بیش از ۷۰ هزار هنرمند صنایع دستی در این استان فعالیت می کنند که در چهار سال گذشته ۴۰ هزار نفر شناسائی و شناسنامه دار شدند.

به گفته وی تعداد آثار هنرمندان در حوزه صنایع دستی و اخذ نشانه یونسکو و نشانه شورای جهانی صنایع دستی قابل ملاحظه است و این استان جایگاه نخست را در این حوزه و جایگاه ویژه ای در کشور کسب کرده است.

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.