stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۱۵ مهر , ۱۴۰۳ Sunday, 6 October , 2024
  • کد خبر : 199005
  • 10 آذر 1399 - 9:00
1
و مدیر گروه اپیدمولوژی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خبر داد؛

اختلاف نسبی ۳۵ درصدی مرگ و میر بیماران کووید موج دوم نسبت به موج اول/ شیب تندتر کرونا در کشور

اختلاف نسبی ۳۵ درصدی مرگ و میر بیماران کووید موج دوم نسبت به موج اول/ شیب تندتر کرونا در کشور
قلم/اصفهان_ و مدیر گروه اپیدمولوژی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در مرگ و میر بیماران کووید هم موج دوم نسبت به موج اول ۳۵ درصد اختلاف نسبی نشان می دهد، این درحالی است که این اختلاف نسبی در موج سوم نسبت به موج دوم حدود ۵۴ درصد است.
قلم | qalamna.ir :

رییس دانشکده بهداشت و مدیر گروه اپیدمولوژی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه زمان طلایی مقابله با بیماری را از دست دادیم ولی هنوز به ته خط نرسیده‌ایم، گفت: محدودیت‌های کرونایی باید همه جانبه باشد و با قاطعیت اجرا شود، چراکه محدودیت‌های نصف و نیمه تنها زمان مقابله با بیماری را طولانی و خسته کننده و مبارزه را سخت‌تر می‌کند.

محمدرضا مراثی، در گفت و گو با با تأکید بر اینکه در کنار اعمال محدودیت ها باید بیماریابی هم با قوت انجام شود، اظهار کرد: هنوز جای ردیابی بیماران در طرح ها خالی است، درحالی که اگر همه این موارد در کنار هم انجام شود مثل تجربه کشورهای موفق می توانیم انتظار داشته باشیم چرخه بیماری قطع شود و مبارزه با کووید نتیجه بخش باشد.

وی تاکید کرد: اگر قرار باشد فقط بخشی از این اقدامات را انجام دهیم بهتر است اصلا انجام ندهیم، چون قرار نیست کرونا فقط از جاهایی که ما محدود می کنیم منتقل شود، بلکه از راه های مختلفی وارد می شود و چرخه انتقال بیماری را ادامه می دهد.

مدیر گروه اپیدمولوژی و آمار زیستی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، به ورود اپیدمی کرونا به کشور از آخر بهمن ماه اشاره و اظهار کرد: اگرچه زمان دقیق ورود ویروس کرونا به کشور مورد مناقشه است، اما در هر حال شیوع ویروس کرونا از اواخر بهمن یا اوایل اسفند ۹۸ و از استان قم اعلام شد، درحالی که در ابتدا موضوع خیلی جدی گرفته نشد، تا اینکه مسئولان و مردم کم کم به زوایای مسئله بیشتر پی بردند.

آمارها چه می گوید؟

وی با بیان اینکه در ابتدای اپیدمی کرونا اقدامات لازم آن طور که باید و شاید انجام نشد، گفت: برای نشان دادن وخامت اوضاع و تایید این موضوع که از ابتدای شیوع کرونا به صورت قوی و جدی وارد نشدیم، آمارها بیشتر می تواند به ما کمک کند.

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان توضیح داد: پس از شیوع کرونا از آخر بهمن یا اول اسفندماه، یک نقطه اوج بیماری در ۱۰ فروردین ماه ۹۹ با حدود سه هزار مبتلا در روز ثبت شد. بعد از آن یکسری اقدامات پیشگیرانه انجام و محدودیت های درنظر گرفته شده، در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم در ایام نوروز باعث شد فراوانی بیماران شیب کاهشی پیدا کند، به طوری که ۲۰ اردیبهشت ماه به پایین ترین تعداد بیماران رسیدیم. پس از آن در مدت بسیار کوتاهی دوباره روند افزایش تعداد مبتلایان شروع شد تا اوایل خردادماه که تعداد بیماران به ۳ هزار و ۵۰۰ نفر در یک روز رسید.

دکتر مراثی ادامه داد: بعد از اوج گیری کرونا در اوایل خردادماه، شاهد کاهش نسبی مبتلایان در حدود ۱۰ تا ۱۵ روز بودیم و این روند تقریبا تا اوایل شهریورماه ثابت ماند، اما از اوایل شهریور دوباره روند بیماری اوج گرفت و تا الان که در آذرماه قرار داریم با شناسایی ۱۳ هزار و ۵۰۰ بیمار در روز، روند صعودی بیماری که از شهریورماه شروع شده با شیب تندی ادامه دارد.

۳ موج کرونا از اسفند تا آذر، هر موج شدیدتر از قبل

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه حداقل ۳ موج اپیدمی کرونا را از اول اسفند تا اول آذرماه می توان درنظر گرفت، افزود: متأسفانه هر موج نسبت به موج قبلی خود شدیدتر بوده و این موضوع باعث نگرانی است، اما نگرانی وقتی بیشتر می شود که روند مرگ هایی که به دلیل بیماری کووید اتفاق افتاده نیز با همین روند صعودی اتفاق افتاده است.

وی با یادآوری اینکه در مرگ و میر بیماران کووید۱۹ یک نقطه اوج در اواسط فروردین ماه با ۱۵۰ فوتی در روز داشتیم، تصریح کرد: تا خردادماه روند فوتی های کرونا کاهش یافت، اما از اوایل خرداد دوباره شاهد شیب تندی تا اواخر تیرماه بودیم، به طوری که از ۱۵۰ فوت در روز در نقطه عطف اول به ۲۳۰ فوت در روز در نقطه عطف دوم رسیدیم، پس از آن دوباره کاهش اندکی داشتیم تا اوایل مهر و بعد از آن که باز هم آمار مرگ و میر شیب تندی گرفت و امروز به نزدیک به ۵۰۰ نفر در روز رسیده است.

مراثی با بیان اینکه در حال حاضر شیب بیماری کووید در کشور بسیار تندتر از قبل است، گفت: اعداد و ارقام خیلی خوب و واضح با ما صحبت می کنند. موج دوم نسبت به موج اول ۱۵ درصد افزایش نسبی در موارد جدید ابتلا را نشان می دهد، درحالی که موج سوم حدود ۷۴ درصد افزایش نسبی موارد ابتلا نسبت به موج دوم را نشان می دهند که حاکی از وخامت اوضاع است.

آمارهایی با پیام های خطرناک

وی اضافه کرد: در مرگ و میر بیماران کووید هم موج دوم نسبت به موج اول ۳۵ درصد اختلاف نسبی نشان می دهد، این درحالی است که این اختلاف نسبی در موج سوم نسبت به موج دوم حدود ۵۴ درصد است. این آمارها معانی و پیام های خطرناکی دارد و نشان می دهد بیماری با شیب تندی درحال افزایش است و همراه با بیماری، میزان مرگ و میر هم با نسبت بالایی درحال افزایش است.

این اپیدمولوژیست با بیان اینکه متاسفانه روند روزانه مبتلایان به بیماری کووید۱۹ از روند بهبودیافتگان بیشتر است، درحالی که تا اوایل شهریور تقریبا تعداد بستری و ترخیص بیماران از بیمارستان حدودا یکسان بود، ولی از اول شهریورماه تعداد بستری های روزانه پیشی گرفت که نشان می دهد نیاز بیشتری به تخت های بیمارستانی، تخت های آی سی یو، دستگاه های ونتیلاتور و پرستار و پزشک و…بیشتری داریم.

وی با یادآوری اینکه روند بروز مرگ بیماران کووید در استان اصفهان نیز خیلی متفاوت با کشور نیست و حتی در برخی زمان ها از وضعیت کشوری بدتر بوده ایم، اظهار کرد: آمارها نشان می دهد استان اصفهان به ویژه از شهریورماه به بعد وضعیت بدتری نسبت به میانگین کشوری داشته است، تاجایی که هم در میزان بروز بیماری و هم مرگ و میر بالاتر از میانگین کشوری بوده ایم.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.