stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024
  • کد خبر : 435126
  • 30 فروردین 1401 - 12:43
0
سرپرست جهاد کشاورزی اردستان:

کاهش ۷۰ درصدی آبدهی قنوات اردستان

کاهش ۷۰ درصدی آبدهی قنوات اردستان
اصفهان_ سرپرست جهاد کشاورزی اردستان با بیان اینکه خشکسالی‌های چند سال گذشته باعث کاهش ۷۰ درصدی آبدهی قنوات شهرستان اردستان شده است، گفت: حوزه کشاورزی شهرستان بیش از ۱۲ سال است دچار خشکسالی شدید شده که باعث از بین رفتن بسیاری از محصولات کشاورزی شد.
قلم | qalamna.ir :

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان اردستان گفت: تندباد و طوفان‌هایی که در اسفند و فرودین ماه اتفاق افتاد ۲۶۰ میلیارد تومان به کشاورزی اردستان آسیب زده است.

اسحاق شفیعی، امروز(سه‌شنبه، ۳۰ فروردین) در نشست خبری، اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های جدیدی که در موضوع اصناف به وزارت جهاد کشاورزی محول شده فعالیت این اداره را بسیار زیاد و گسترده کرده است.

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی اردستان با کمبود شدید نیرو و فضای اداری مواجه است، افزود: ساختمان اداری جهاد کشاورزی اردستان از زمان ابتدای انقلاب اسلامی است و بسیار مستهلک شده است که این مشکل باعث افزایش مصرف انرژی و هزینه‌های زیاد در فصول مختلف سال شده است. جهاد کشاورزی در حال حاضر ۲۶ نیرو دارد و این تعداد کفاف حجم فعالیت‌ها را نمی‌دهد.

سرپرست جهاد کشاورزی اردستان با اشاره به تفاهم‌نامه وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت، تصریح کرد: به تازگی نظارت و بازرسی از تمام اقلام خوراکی‌هایی که تولید و فراوری می‌شود و به مصرف مردم می‌رسد با جهاد کشاورزی است.

شفیعی با اشاره به عدم ساماندهی میوه فروشان شهرستان اردستان، گفت: در اردستان هر کسی که یک وانت‌بار داشته باشد اقدام به راه‌اندازی میوه‌فروشی سیار کرده است که باعث یک سری تخلفات و هرج و مرج صنفی شده است. در تلاش هستیم تا میوه‌فروشی‌های شهرستان را به یک ساماندهی قانونی برسانیم که در این راه همکاری شهرداری و دیگر دستگاه‌های بازرسی و نظارتی را می‌خواهیم.

وی یکی از دلایل افزایش قیمت میوه را وجود دلالان در بازارهای مرجع عنوان کرد و گفت: مدت‌هاست که دلالان پس از خرید میوه‌ها آنها را با قیمتی بیشتر به میوه‌فروشان خُرد عرضه می‌کنند که این موضوع افزایش بی‌رویه قیمت میوه را به دنبال داشته است. هم‌اکنون میوه در شهرهای کوچکی مثل اردستان با قیمت بالاتری به دست مردم می‌رسد که نوعی اجحاف در حق آنها است و باعث گلایه شهروندان شده است.

قیمت گوشت گوسفندی ۱۴۵ هزار تومان مصوب شد

سرپرست جهاد کشاورزی اردستان با اشاره به تلاش این اداره برای تهیه کالاهای اساسی و تنظیم بازار گفت: خوشبختانه با تلاش‌هایی که در نوروز گذشته انجام دادیم هیچ‌گونه کمبودی در تأمین کالاهای اساسی نداشتیم و این روند همچنان در شهرستان ادامه دارد. هم‌اکنون با نرخ‌گذاری که جهاد کشاورزی استان انجام داده، قیمت گوشت گرم گوسفندی ۱۴۵ هزار تومان مصوب شد و تأکید شده قیمت آن در شهرستان باید کمتر عرضه شود.

شفیعی خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی انجام شده از امروز مرحله اول توزیع قند با هدف کاهش قیمت در شهرستان اردستان انجام می‌شود و در این طرح حدود ۵ تن قند با نرخ مصوب ۲۰ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد که حدود ۱۳ هزار تومان کمتر از قیمت بازار است.

وی با اشاره به اجرای طرح دامدار کارت در شهرستان اردستان، گفت: سهمیه ریالی جهادکشاورزی شهرستان اردستان حدود ۱۲ میلیارد ریال بوده که در مرحله اول دو برابر این سهمیه توسط جهاد کشاورزی جذب شده و شعبه مهاباد رتبه اول استان را از لحاظ جذب اعتبارات کسب کرده است.

به گفته سرپرست جهاد کشاورزی اردستان امسال ۱۳۰۰ هکتار از اراضی شهرستان اردستان به کشت گندم اختصاص داده شده که نسبت به سال گذشته ۴۰۰ هکتار افزایش داشته. تندباد و طوفان‌هایی که در اسفند و فروردین‌ماه اتفاق افتاد حدود ۲۶۰ میلیارد تومان به کشاورزی شهرستان اردستان در بخش گندم و جو، صیفی‌جات و مزرعه سبزیجات و درختان میوه آسیب زده است.

شفیعی با بیان اینکه خشکسالی‌های چند سال گذشته باعث کاهش ۷۰ درصدی آبدهی قنوات شهرستان اردستان شده است، گفت: حوزه کشاورزی شهرستان بیش از ۱۲ سال است دچار خشکسالی شدید شده که باعث از بین رفتن بسیاری از محصولات کشاورزی شد.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل مشکلات متعدد و زیربنایی که به وجود آمده برخی از آنها شامل سرمازدگی، تنش گرمایی، خشکسالی و آفت کرم گلوگاه و مگس مدیترانه است، برداشت محصول انار اردستان که یک زمانی در سطح کشور رتبه برتر را داشت در سرازیری شدید نابودی قرار دارد که جهاد کشاورزی به تازگی تحقیقات خود را برای بررسی علت و احیای این محصول آغاز کرده است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.