بنابر اعلام کتابیار، هر سال در ایران کتابهای زیادی تألیف یا ترجمه و چاپ میشود. این عدد در سال ۱۳۹۷ چیزی حدود ۷۰ هزار کتاب بوده در سال ۱۳۹۸ چیزی حدود ۱۰۰ هزار کتاب در کشور منتشر شده است. این کتابها با موضوعات گوناگونی از قبیل درسی، کمکآموزشی، رمان و داستان، تاریخی، دانشگاهی، آموزش بورس، روانشناسی موفقیت، پزشکی و … منتشر میشوند. تنوع و تعداد بالای کتابهایی که هرساله روانه بازار میشوند انتخاب کتاب مناسب برای مطالعه را به امری دشوار تبدیل کرده است. به علت شیوع ویروس کرونا حتی تهیه کتاب توسط مشتریان هم با چالشهای مختلفی روبهرو شده است و احتمالاً بخشی از خرید حضوری مردم از کتابفروشیها جای خود را به خرید اینترنتی و یا خرید و مطالعه کتاب از نرمافزارهای کتاب الکترونیک داده است.
اگر شما هم فقط برای موارد ضروری از منزل خارج میشوید و تصمیم گرفتهاید که از وقت خود استفاده بهتری نسبت به گشتوگذار در فضای مجازی و تماشای تلویزیون بکنید، پیشنهاد ما به شما مطالعه کتاب است. سرانه مطالعه در ایران چیزی حدود ۱۳ دقیقه است. پس احتمال اینکه شما هم مانند من چند وقتی سراغ کتابخواندن نرفته باشید وجود دارد. حالا تصمیم گرفتهاید کتاب بخوانید و مدتی است کتاب نخواندهاید، چه کتابی بخرید؟ این سوال میتواند غلط باشد. بسیاری از ما کتابهایی داریم که به خاطر توصیه دیگران و یا تحقیق خودمان آن را خریداری کرده و بعد از مدتها هنوز آن را بازهم نکردهایم.
توصیه اول ما این است که سراغ این کتابها بروید زیرا فرآیند انتخاب و خرید برای آنها طی شده است. حتماً دلیلی داشتید که این کتاب را خریداری کردید، از بین کتابهایی که نخواندید کتابی را که بیشتر با نیازهای فعلی شما همخوانی دارد انتخاب و مطالعه کنید. ممکن است این سوال مطرح شود که اگر همه کتابهایی که دارم را خوانده باشم چه؟ این بار حتی کار راحت از قبل است، میتوانید یکی از کتابهایی که موردعلاقهتان بوده و از خواندش لذت بردید و یا مطالب جالبی از آن آموختید را دوباره بخوانید. این کار ارزشی که از آن کتاب دریافت کردهاید را بازیابی و عمق اثر آن را در شما بیشتر میکند. بسیاری از کسانی که برای بار چندم کتابی را میخوانند این نکته را ذکر میکنند که بعضی از بخشهای کتاب را بهتر درک میکنند و برخی از جزئیاتی را که دربار اول مطالعه از دیدشان پنهان بوده کشف میکنند.
این امکان وجود دارد که کتابی در حوزهای که الآن میخواهید بخوانید ندارید و یا دوست دارید که کتابی جدید بخرید و بخوانید. اول باید مشخص کنید که هدف شما از خواندن این کتاب چیست. ممکن است یک نفر به دنبال حس خوب حاصل از مطالعه یک رمان کلاسیک باشد و دیگری به دنبال هیجان یک رمان جنایی و یا فردی بهتازگی کد بورسی خود را دریافت کرده و میخواهد از طریق مطالعه کتاب دانش خود را درزمینهٔ سرمایهگذاری در بازار بورس افزایش دهد، شخص دیگری زمان پیش رو را مناسب دیده و میخواهد بر روی شخصیت و عادات خود کار کند و آنها را با استفاده از رهنمودهای یک کتاب خوب بهبود دهد. هدف شما کاملاً به شما و شرایطی که اکنون دارید بستگی دارد. هنگامی که هدف خود را مشخص کردید میتوانید با پرسوجو از اطرافیانی که اطلاعات خوبی در مورد کتابها دارند و یا جستجو در اینترنت گزینهای متناسب باهدف خود پیدا کنید.
فرض کنید کوشا فردی است که از صبح تا شب مشغول کار است و علیرغم تلاشهایش دستاورد چندانی ندارد. او اکنون زمان بیشتری را در خانه سپری میکند و تصمیم گرفته برای بهبود وضعیت خود کتابی تهیه و مطالعه کند. برای او مهمترین چیز این است که بتواند به کارهای خود سر و سامان بدهد و میخواهد در این زمینه یک کتاب مناسب پیدا کند. او از دوست خود ناصر که فردی کتابخوان است کمک میخواهد و ناصر به کوشا کتاب اصل گرایی را پیشنهاد میدهد؛ کتابی که دقیقاً باهدف کمک به افرادی همچون کوشا که ساعات زیادی کار میکنند ولی نتیجه دلخواه خود را نمیگیرند تألیف شده. کوشا تصمیم به خرید کتاب از طریق سایتهای فروش کتاب میگیرد. او در جستجوی خود به سایت کتابیار میرسد و بعد از مطالعه شرایط و قوانین خرید و قسمت سوالات متداول، این سایت را برای خرید مناسب میبیند و فرآیند خریدش را تکمیل میکند. بعد از چند روز کتاب به دست کوشا میرسد و حالا فرآیند اصلگرا شدن او شروع شده است، یعنی کار کمتر و دستاورد بیشتر.
انتهای رپرتاژ آگهی