سید حمیدرضا شاوران افزود: پس از شیوع بیماری کرونا از اسفند سال گذشته و تغییر روشهای آموزشی از حضوری به مجازی از نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۹۸ کیفیت آموزش مجازی دانشگاههای اصفهان توسط هیات نظارت و ارزیابی آموزش عالی استان مورد ارزیابی قرار گرفت و نتیجه آن به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال شد.
وی با بیان اینکه هیات نظارت و ارزیابی آموزش عالی استان اصفهان پس از دریافت رمز ورود به سامانههای آموزش الکترونیکی دانشگاههای مختلف و حضور در کلاسهای مجازی بصورت تصادفی، آنها را مورد ارزیابی و کنترل قرار داد، اظهار داشت: آموزش مجازی دانشگاهها از نظر زیرساختها مانند میزان پهنای باند، سرور و کیفیت سامانههای آموزشی، فرایندهای آموزشی و اجرای کلاس مجازی از انتخاب واحد درسی تا قبل از برگزاری امتحانات پایان ترم، درصد تشکیل کلاسهای غیر حضوری، میزان مشارکت استادان و دانشجویان در بسترهای آموزش مجازی و نحوه برگزاری امتحانات مورد ارزیابی قرار گرفت.
شاوران با اشاره به اینکه بررسی این شاخصها نشان داد که سطح آموزش مجازی در دانشگاههای استان اصفهان، رضایتبخش است، تصریح کرد: با وجودیکه شیوع بیماری کرونا و لغو شدن ناگهانی کلاسهای حضوری، دانشگاهها را در ابتدا غافلگیر کرد اما آنها توانستند با استفاده از زیرساختهای موجود و اقدامهای سریع، روش آموزش مجازی را در سطح قابل قبول اجرا کنند.
وی با تاکید بر اینکه دانشگاههای بزرگتر و واحدهایی که دارای وضعیت مالی بهتری بودند در این زمینه موفقتر عمل کردند، اضافه کرد: برخی از دانشگاههای کوچکتر نیز تلاش کردند تا با انعقاد قرارداد با موسسههای دیگر و استفاده از ظرفیت دانشگاههای دیگر آموزش مجازی را ارائه کنند.
شاوران با تاکید بر اینکه هیات نظارت بر فعالیت دانشگاهها و موسسات آموزش عالی استان اصفهان در دوران کرونا به فعالیت خود ادامه داد، گفت: در نیمسال نخست سال تحصیلی جاری (۱۴۰۰ – ۱۳۹۹) نیز این نظارتها بر فرایند آموزشی دانشگاهها و کیفیت کلاسهای مجازی ادامه دارد.
وی افزود: تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر اینکه دانشجویی در استان اصفهان بدلیل شرایط ناشی از بیماری کرونا و آموزش مجازی برای فارغ التحصیلی خود دچار مشکل شده باشد به دست ما نرسیده است.
دبیر هیات نظارت و ارزیابی آموزش عالی اصفهان با بیان اینکه جلسه دفاع از پایاننامههای تحصیلات تکمیلی نیز در چند ماه اخیر در دانشگاههای استان بیشتر بصورت مجازی برگزار شد، خاطرنشان کرد: وزارت علوم به دانشجویانی که تا پایان شهریور امسال برای دفاع از پایان نامه خود مهلت داشتند فرصت یک ماهه تا پایان مهر داد.
شاوران تاکید کرد: اگر دانشجویی از دانشگاههای استان در فرایندهای آموزشی با مشکل یا کمبودی مواجه است میتواند آن را به دفتر هیات نظارت و ارزیابی آموزش عالی اصفهان که در دانشگاه اصفهان مستقر است گزارش دهد تا پیگیری شود.
وی با اشاره به اینکه پایان زمان شیوع کرونا با توجه به شرایط موجود قابل پیشبینی نیست و دانشگاهها همچنان باید روش آموزش مجازی را در پیش بگیرند، گفت: توصیه میشود که دانشگاهها برای ارتقای کیفیت آموزش مجازی به برنامهریزی، تقویت زیرساختها و آموزش اعضای هیات علمی، مدیران و کارکنان بیش از پیش اهتمام داشته باشند.
اصفهان دومین استان دانشگاهی کشور با حدود ۲۵۰ هزار دانشجو و ۱۸۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی است که حدود ۱۰ درصد از نخبگان ایران را در خود دارد و بهعنوان یکی از قطبهای دانشگاهی و علمی و فناوری کشور از جایگاه مهمی در معرفی و شناساندن ظرفیتهای دانشگاهی ایران به دنیا و دیگر دانشگاه ها برخوردار است.
انتهای پیام/